[scheikunde] reactievergelijking?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] reactievergelijking?

als je met HCl bevochtigde staaf in ammoniakdampen houdt dan ontstaan er witte nevels

Dat weet ik maar wat is de reactievergelijking juist

NH3 + HCl -> ?

ik dacht NCl of zo iets maar dan heb ik zoveel H over dus lijkt mij niet logisch

Berichten: 67

Re: [scheikunde] reactievergelijking?

Als je 4 H atomen overhoudt, houd je gewoon waterstof over H2
Life's all about chemistry

Berichten: 51

Re: [scheikunde] reactievergelijking?

Misschien onstaat er iets anders dan NCl.

Denk eens aan zuur-base reacties, NH3 + HCl

Welke is de base en welke het zuur, wat ontstaat er?

Je moet het niet doen, maar je zou de witte nevel trouwens kunnen eten, dat is namelijk salmiak! Nu heb ik toch wel genoeg informatie gegeven.

Berichten: 387

Re: [scheikunde] reactievergelijking?

@ netwerkdemon Je krijgt zo echt geen waterstof !!

NH3 + HCL ==> NH4CL

Edit -- @

Berichten: 89

Re: [scheikunde] reactievergelijking?

@ G.i.B.

Nou doe je 't wéér, net als gisteravond :oops:

Het is de bedoeling om mensen met huiswerkvragen zélf te laten denken!!

Daar leert men veel meer van dan wanneer jij ze de antwoorden geeft!

Lees dit draadje eens.

Berichten: 387

Re: [scheikunde] reactievergelijking?

Hij had toch al aangegeven dat er salmiak ontstaat !!

En gisteren was mijn directe antwoord een aanwijzing van een slordigheid en niet van een redenatie/ constructie fout binnen de formules.

Op een slordigheid kan best direct gewezen worden !!

(ze had al veel en goed werk verricht voor een chem lvl 2)

In principe ben ik het met je eens. (kan ook haast niet anders)

Berichten: 2.337

Re: [scheikunde] reactievergelijking?

Ammoniak vormt het NH4+ ion dat zich in water basis gedraagt. Dus je kan het zien als een zuur-base reactie met NH4 als kation van het zout dat wordt gevormd (wat meestal het metaal is).

Woelen je zei me ooit es dat je in die reactie vergelijkingen niet mag schrijven NH4OH maar wat moet je dan wel schrijven?

Berichten: 387

Re: [scheikunde] reactievergelijking?

Het gaat hier over een reactie tussen twee gassen !!

NH3(g) + HCL(g)

verder volgens mij gewoon NH3(aq)

Berichten: 497

Re: [scheikunde] reactievergelijking?

Bovendien gedraagt het NH4+-ion zich zuur.

Als men NH3 oplost in water, splitst een zeer klein deel zich af als NH4+ en OH-, waarvan de eerste zwak zuur en de 2e sterk basisch is.

Vanwege deze zure en basische eigenschappen reageren deze deeltjes onder de zelfde omstandigheden terug tot NH3 --> evenwicht.

Al met al is meer dan 99,9% van het ammoniak in water gewoon NH3, dus niet NH4OH.

Berichten: 385

Re: [scheikunde] reactievergelijking?

met HCl bevochtigde staaf
Dit is dus een oplossing van HCl, en geen gas. Dit maakt voor de reactieverglijking niet zo veel uit, maar is wel van belang.

Geldt er bij alle opgeloste gassen zo'n evenwicht als phj hierboven noemt? Het evenwicht kan natuurlijk ook meer naar links / rechts liggen.

Berichten: 387

Re: [scheikunde] reactievergelijking?

HCL dampt uit de met HCL bevochtigde staaf, dus wel een GAS !!!

Er is volgens mij altijd wel sprake van zo een evenwicht, in meer of mindere mate.

Berichten: 385

Re: [scheikunde] reactievergelijking?

Ben ik het mee eens, maar in het begin het je een HCl-oplossing. Daaruit komt HCl vrij dat reageert. Eigenlijk zou dat ook nog in de reactieverglijking moeten, voor de volledigheid. H3O+ + Cl- => HCl + H2O

Berichten: 387

Re: [scheikunde] reactievergelijking?

Hoe in de reactievergelijking ?

HCL(aq) --> HCL(g) ???

Wel duidelijk, maar een beetje overbodig !!

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] reactievergelijking?

HCl is echt een verhaal apart. HCl lost nl. niet gewoon op in water, maar het reageert er mee, en nogal heftig ook (weet ik uit ervaring!!). Daarom lost het ook zo ontzettend goed op. Moleculair covalent HCl lost eigenlijk helemaal niet zo heel goed op in water, het feit dat het wel goed oplost is een gevolg van ionisatie.

Je hebt de volgende reactie:

HCl(aq) + xH2O <---> [H.xH2O]+ + Cl-

Dit is een evenwichtsreaktie, maar hij ligt erg sterk naar rechts, zeker als de concentratie HCl minder is dan pakweg 25% gewicht. Als je HCl gas hebt, en je laat dat bijv. langs je hand strijken, dan voel je je hand heet worden, en dat komt door de reactie van HCl met vocht op je huid. Dit heb ik dus een keer gehad en dat was wel een vreemde gewaarwording.

Daarnaast heb je het evenwicht

HCl(aq) <----> HCl(g)

Alleen dit laatste evenwicht is verantwoordelijk voor de afgifte van HCl-gas. Dit (puur fysische) evenwicht merk je nauwelijks bij HCl van concentraties van 10% of zo, omdat het dan vrijwel helemaal is gesplitst in ionen en die ionen kunnen niet uit de vloeistof verdwijnen.

Hier zie je ook het verschil met NH3. NH3 lost ook heel goed op in water, maar hier is de echte fysische oplosbaarheid gewoon heel groot. Hier zie je dat het uitgassen als NH3(aq) <----> NH3(g) bij alle concentraties NH3 plaats vindt. Zelfs bij verdunde ammonia van een paar procent heb je al een sterke stekende NH3-geur. Dit kan, omdat ammoniak vrijwel ongeioniseerd in oplossing zit en de moleculen kunnen dus uit het water ontsnappen.

Dus eigenlijk heb je twee evenwichten. De eerste reactie wordt vaak vereenvoudigd weergegeven met x = 0 (vorming van H+) of x = 1 (vorming van H3O+). De werkelijkheid is genuanceerder en er zijn veel meer watermoleculen gecoordineerd aan dat H+ ion.

Reageer