[scheikunde] waarom gevaarlijker?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 12

[scheikunde] waarom gevaarlijker?

Ik vond er geen enkele informatie in het internet:

--> over dat waarom waterstofgas gevaarlijker dan heliumgas is???

Kun(en) u/jullie mij dat uitleggen? of een website waarover die informatie weergeeft.

Afbeelding

Alvast bedankt...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] waarom gevaarlijker?

Wat zou er gebeuren als waterstofgas verbrandt?

Wat zou er gebeuren als heliumgas verbrandt?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 12

Re: [scheikunde] waarom gevaarlijker?

Waterstofgas zou dan een knalletje maken, vb bij elektolyse?

En dat van heliumgas ...geen idee eigenlijk :oops:

Berichten: 497

Re: [scheikunde] waarom gevaarlijker?

Ik kan me niet voorstellen dat je die informatie niet kan vinden.

Zoek eens naar de Hindenburg-ramp.

Berichten: 12

Re: [scheikunde] waarom gevaarlijker?

Het antwoord is dat heliumgas niet brandbaar is en dat waterstofgas wel brandbaar of ontploftbaar is, juist??

:oops:

ps: dankjewel van die hindenburg-ramp, phj

Berichten: 278

Re: [scheikunde] waarom gevaarlijker?

inderdaad, helium brand niet

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] waarom gevaarlijker?

Het brandbaar wanneer er een vonk en zuurstof aanwezig is. Het is ontplofbaar wanneer het in de juiste verhouding gemixed is met zuurstof.

Vergelijk het maar met benzine. Brandbaar maar ook ontplofbaar in bepaalde omstandigheden. (niet het beste voorbeeld, maar het geeft je een idee)

Berichten: 774

Re: [scheikunde] waarom gevaarlijker?

Is het niet meer ontplofbaar als het zuurstof percentage lager dan 16% is? of lag het niet in die buurt? :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] waarom gevaarlijker?

Beetje off-topic:

Dit item doet me denken aan ons huis-installatiebedrijf dat jaren geleden twee gasleidingen in ons lab moest verlengen: een waterstof- en een heliumleiding.

De waterstofleiding was geen probleem; hier had hij cursus in gehad, vertelde de loodgieter.

De heliumleiding weigerde hij aan te leggen: hij vond het gevarenrisico te groot. Pas na veel overtuigend praten met zijn baas kwam er een collega die het dan wel durfde.

Dit popte in mij op en moest ik even vertellen. Dank voor de aandacht en eventueel het lezen. :oops:

Back on topic maar weer.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] waarom gevaarlijker?

Zo zie je maar Marjanne: wat de boer niet kent...!

En aan de vraagsteller (om weer didactisch verantwoord te zijn):

Kan je bedenken waarom helium niet kan reageren?

Stel eens de reactievergelijking op van de reactie tussen waterstof en zuurstof?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] waarom gevaarlijker?

Is het niet meer ontplofbaar als het zuurstof percentage lager dan 16% is? of lag het niet in die buurt? :oops:
Ontploffingen hangen hangen af van de upper and lower explosion limits. Dit verschilt per stof.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] waarom gevaarlijker?

Beneden de lower explosion limit is er geen voldoende brandstof om de verbranding als explosie te laten verlopen. Boven de upper limit is er niet voldoende zuurstof om de stof explosief te laten verbranden.

Reageer