Zuiveren van natriumnitriet

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 71

Zuiveren van natriumnitriet

Hallo,

Ik heb natriumnitriet verkregen door natriumnitraat met lood te verhitten. (in een gesloten systeem)

Het probleem is echter dat er na deze reactie nog steeds een aanzienlijke hoeveelheid natriumnitraat aanwezig is. Omdat natriumnitriet ongeveer dezelfde oplosbaarheid heeft in water dan natriumnitraat is herkristallisatie in water al geen optie.

Zijn er methodes mogelijk om natriumnitriet van natriumnitraat te scheiden?
Hitting it... by chance?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Zuiveren van natriumnitriet

Herkristallisatie is nog steeds een optie als de te scheiden stoffen even goed oplossen. Alleen hoop ik dan dat je veel meer nitriet hebt dan nitraat. Als dat niet het geval is moet je de reactie beter uitvoeren.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Zuiveren van natriumnitriet

Volgens mij is natriumnitriet sowieso nogal lastig op te werken omdat het instabiel is.

Berichten: 3.145

Re: Zuiveren van natriumnitriet

Natrium nitriet is zeker niet instabiel. Het is net zo stabiel als natrium nitraat, alleen in combinatie met zuur is het niet stabiel.

Plutonium, als je nog nitraat in je mix hebt, doe er dan nog meer lood bij. Je moet overmaat lood gebruiken, om alle nitraat omgezet te krijgen. Overmaat lood reageert niet met nitriet.

Berichten: 387

Re: Zuiveren van natriumnitriet

NaNO3 + Pb ==> NaNO2 + ?

krijg je alleen PbO ?

Ik vraag het omdat ik het wel een keer wil doen en het restproduct niet wil weggooien.

Berichten: 3.145

Re: Zuiveren van natriumnitriet

Je krijgt inderdaad PbO. Het nitriet reageert niet verder met overmaat lood.

Gebruikersavatar
Berichten: 71

Re: Zuiveren van natriumnitriet

Dus als ik het goed begrijp is herkristallisatie een optie omdat er door toevoeging van een minimum aan (warm) water een verzadigde oplossing van natriumnitriet ontstaat. Door deze verzadigde oplossing te koelen ontstaan natriumnitriet kristallen en geen natriumnitraatkristallen omdat er slechts sporen van natriumnitraat aanwezig zijn.

Een groot nadeel van herkristallisatie is wel dat het tijdrovend is en er toch wel veel natriumnitriet verloren gaat...

Deze reactie kan trouwens 2 verschillende soorten loodoxide opleveren:

- lood(II)oxide (PbO): is geelachtig van kleur

- loodtetroxide (Pb3O4): is oranje en ontstaat bij hogere temperaturen
Hitting it... by chance?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Zuiveren van natriumnitriet

Nou, of je herhaalt de reactie met het onzuivere product en wat extra lood: praktisch geen nitraat meer en dus geen zuiveringsstap wat dat betreft nodig. Het loodoxide, welke kleur dat ook heeft, kun je makkelijk affiltreren :oops: .

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Zuiveren van natriumnitriet

Ik heb geen idee wat je aan zuiverheid hier kunt bereiken door een overmaat aan lood, en ook geen idee welke zuiverheid je nastreeft. Maar er zijn mogelijkheden om zonder grote verliezen toch een betere zuiverheid te krijgen.

Het eerste wat je moet inzien is dat als je de oplossing afkoelt, je "zuiver" nitriet zult overhouden, en je filtraat een hoger percentage nitraat heeft.

Voorbeeld: stel je voor je kunt maximaal 95% omzetten. In een praktisch geval krijg je 19 gram nitriet en 1 gram nitraat na de reactie. Na herkristalliseren krijg je bijvoorbeeld 15 gram geherkristalliseerd nitriet. Dan heb je dus een filtraat met 4 gram nitriet en 1 gram nitraat.

Als je het filtraat indampt zou je nog een ronde reactie kunnen uitvoeren; de totale hoeveelheid omzetting zou dan voldoende kunnen zijn voor wat je wilt: na nog een ronde reactie zou je 4,75 gram nitriet en 0,25 gram nitraat over houden. Kiep je dat bij de gezuiverde kristallen, dan zit je aan 19,75 van de 20 gram zuiverheid. Bijna 99% zuiver en zonder grote verliezen.

Werk je in een fabriek waar de omzetting regelmatig gebeurt in batches, dan kun je je ingedroogde filtraat gewoon bij de volgende batch reactanten gooien om de verliezen te beperken.

Berichten: 387

Re: Zuiveren van natriumnitriet


Deze reactie kan trouwens 2 verschillende soorten loodoxide opleveren:

- lood(II)oxide (PbO): is geelachtig van kleur

- loodtetroxide (Pb3O4): is oranje en ontstaat bij hogere temperaturen


Kan er geen PbO2 ontstaan ?

Gebruikersavatar
Berichten: 71

Re: Zuiveren van natriumnitriet

Bedankt voor jullie reacties.

De formule voor loodtetroxide is eigenlijk 2PbO.PbO2. Deze formule vertelt meer over de schikking van de atomen. Bij indrogen van het oranje loodtetroxide valt de structuur inderdaad uiteen in PbO en PbO2, waardoor de oranje kleur verdwijnt en men een bruin poeder van beide oxides overhoudt.
Hitting it... by chance?

Reageer