ijzerbepaling in thee

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 8

ijzerbepaling in thee

hallo iedereen,

ik moet op school de proef ijzerbepaling in thee doen met behulp van de spectrofotometer...

ik weet perfect hoe ik het moet doen, op enkele dingen na:

we moeten de golflengte gebruiken voor een maximale absorptie van het licht, weet er toevallig iemand welke golflengte dit is? (voor ijzer dus...)

dan moet je ook standaaroplossingen gebruiken om eerst een ijklijn te kunnen opstellen...

ik ga er vanuit dat in thee zowel Fe2+ als Fe3+ zitten.. kan er iemand mij vertellen welke stoffen ik moet gebruiken om deze twee ionen bij een standaardoplossing te krijgen?

alvast bedankt voor jullie hulp

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: ijzerbepaling in thee

Met welke spectrofotometrie ga je de ijzer bepalen?

Met AAS is een golflengte zó te geven. Het maakt dan ook niet uit of je met Fe(II) of Fe(III) te maken hebt.

Maar als je ijzer wilt meten na toevoeging van een kleuringsreagens, dan is het voor de lichtgolflengte belangrijk te weten welk reagens dat is.

Berichten: 857

Re: ijzerbepaling in thee

Als je een gewone uv/vis spectrometrische bepaling gaat doen zal je ijzer(II) en ijzer(III) moeten complexeren met een bepaald reagens. Voor ijzer(III) kan men salicylzuur gebruiken en dit geeft een rood complex (dacht ik).

Welke golflengte je gebruikt is afhankelijk van welke kleur het complex heeft. Je zal dus eerst moeten bepalen welk complex je gaat maken.

Om ijzer(II) en ijzer(III) in oplossing te krijgen maakt het volgens mij niet zoveel uit welk zout je gebruikt. Je gaat toch selectief het ijzer(II) en ijzer(III) complexeren. Je tegen ion heeft daar weinig invloed op. Meestal worden de chloride zouten genomen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: ijzerbepaling in thee

Thiocyanaat levert ook een mooi complex op met ijzer(iii) in zuur milieu. Over de matrix van thee heb ik geen idee.

Berichten: 8

Re: ijzerbepaling in thee

welk zout zouden jullie dan gebruiken?

wat dat andere betreft.. ik had nog niet eens gehoord dat er verschillende manieren waren :oops:

als ik me niet vergis maak ik inderdaad een complex en dit met ammoniumthiocyanaat... weet er toevallig iemand welke golflengte ik dan moet gebruiken? alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: ijzerbepaling in thee

Weet jij welke kleur een thiocyanaatcomplex geeft? (google)

Berichten: 8

Re: ijzerbepaling in thee

ik dacht dat dit een rood complex gaf, maar 100% zeker ben ik niet meer...

Berichten: 8

Re: ijzerbepaling in thee

ik heb het opgezocht en ijzerionen met thiocyanaat geeft een oranjerood complex

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: ijzerbepaling in thee

Wanneer je titreert met thiocyanaat zul je enkel de Fe(III)-ionen aantonen. Wanneer er ook Fe(II)-ionen in thee zitten zul je deze tot Fe(III) moeten oxideren om dit ook aan te tonen (met natrium of ammonium persulfaat oid).

Als je zoekt op internet dan wordt het complex meestal bij golflengtes tussen 450 en 480 nm gemeten.

Berichten: 8

Re: ijzerbepaling in thee

weet er toevallig ook iemand welke stof we moeten gebruiken om bij de standaardoplossing Fe3+ ionen te krijgen?

(voor Fe2+ hadden we FeCl2 gevonden)

Berichten: 121

Re: ijzerbepaling in thee

btw wat je ook zou kunnen doen als je apparaat de optie heeft (bij mij opt het lab is die optie namelijk wel beschikbaar) is om een spectrum op te nemen.

dan meet het apparaat op welke golflengte het meest absortpie word gemeten en dat geeft dan aan op welke golflengte je max waardes krijgt en dus het best kan meten

Berichten: 857

Re: ijzerbepaling in thee

nathalie88 schreef: weet er toevallig ook iemand welke stof we moeten gebruiken om bij de standaardoplossing Fe3+ ionen te krijgen?

(voor Fe2+ hadden we FeCl2 gevonden)
Om ijzer(II) en ijzer(III) in oplossing te krijgen maakt het volgens mij niet zoveel uit welk zout je gebruikt. Je gaat toch selectief het ijzer(II) en ijzer(III) complexeren. Je tegen ion heeft daar weinig invloed op. Meestal worden de chloride zouten genomen.


zie mijn eigen quote boven.

Gebruik voor je standaarden de chloride zouten dus ook FeCl3

Berichten: 364

Re: ijzerbepaling in thee

misschien is het gemakkelijkst om eerst Fe3+ te reduceren tot Fe2+ met Sn2+.

Dan heb je alle ijzer in dezelfde vorm

Berichten: 8

Re: ijzerbepaling in thee

zijn er nog mogelijkheden om Fe2+ om te zetten tot Fe3+?

en zo niet, wat is dan de juiste reactievergelijking om dit te doen met Sn2+?

Fe2+ + Sn2+ --> Fe3+ + ???

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 387

Re: ijzerbepaling in thee

Sn

Reageer