temperatuursverandering bij het oplossen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

temperatuursverandering bij het oplossen

Wat is de verklaring voor het feit dat wanneer je NaCl oplost in water de temperatuur een 4-tal graden stijgt??

Berichten: 774

Re: temperatuursverandering bij het oplossen

Ik denk niet dat de temperatuur stijgt...

Bij NaOH bijvoorbeeld wel, door de dissociatie-energie die vrijkomt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: temperatuursverandering bij het oplossen

Jazeker zal de temperatuur stijgen! De vergelijking met NaOH die rappen-eddy maakt is krom.

@nijntjepiepkleinkonijntje (what's in a name?)

Wat voor stof is NaCl? Wat gebeurt er met de structuur als je het gaat oplossen? Is dat energetisch gunstig of ongunstig?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 364

Re: temperatuursverandering bij het oplossen

Beryllium schreef: Jazeker zal de temperatuur stijgen! De vergelijking met NaOH die rappen-eddy maakt is krom.

@nijntjepiepkleinkonijntje (what's in a name?)

Wat voor stof is NaCl? Wat gebeurt er met de structuur als je het gaat oplossen? Is dat energetisch gunstig of ongunstig?
wel energetisch lijkt het toch ongunstig aangezien er arbeid gaat moeten verricht worden om twee tegengesteld geladen deeltjes uit elkaar te trekken. De hoge diëlectrische constante van water veroorzaakt dit, maar op welke manier die energie geleverd word zou ik niet weten. hoe komt dan dat dit energie vrijstelt?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: temperatuursverandering bij het oplossen

Wat denk je dat er ná het uiteentrekken van de tegengesteld geladen ionen gebeurt? Zullen deze vrij en alleen rondzweven in het water, of doen de watermoleculen nog iets met die ionen?

Een watermolecuul is een sterke dipool met een δ+ zijde en een δ- zijde...

Berichten: 364

Re: temperatuursverandering bij het oplossen

Marjanne schreef: Wat denk je dat er ná het uiteentrekken van de tegengesteld geladen ionen gebeurt? Zullen deze vrij en alleen rondzweven in het water, of doen de watermoleculen nog iets met die ionen?

Een watermolecuul is een sterke dipool met een δ+ zijde en een δ- zijde...
juist ja had ik effe over het hoofd gezien. alle ionen in oplossing komen uiteraard gehydrateerd voor. Chloor en natrium ziijn zeer stabiel in waterig milieu

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: temperatuursverandering bij het oplossen

Chloor en natrium ziijn zeer stabiel in waterig milieu
Als je de ionen bedoelt wel. De zuivere stof natrium reageert heftig met water!

Waarmee ik dus wil aangeven dat je zorgvuldig moet zijn met formuleren :oops:
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 364

Re: temperatuursverandering bij het oplossen

Robin85 schreef: Chloor en natrium ziijn zeer stabiel in waterig milieu
Als je de ionen bedoelt wel. De zuivere stof natrium reageert heftig met water!

Waarmee ik dus wil aangeven dat je zorgvuldig moet zijn met formuleren :oops:
jah uiteraard:p

Reageer