Pectinase

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Pectinase

Heej,

Ik ben bezig met een taak voor school.

Heb een hele bespreking moeten maken van het enzym pectinase,

Ik kan alleen nergens vinden tot wat pectinase pectine afbreekt.

De reactievergelijking dus eigenlijk.

kan iemand mij helpen?

alvast bedankt.

x :oops:

Berichten: 364

Re: Pectinase

is alvast niet op de engelse wikipedia te vinden

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Pectinase

Het helpt misschien om te weten wat pectine is?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Pectinase

Volgens mij het witte in een sinaasappel? (schil) :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Pectinase


Berichten: 4

Re: Pectinase

Heb al veel over pectine gelezen de laatste week :oops:

Wat ik erover heb kunnen vinden is dat het een polysacharide is en dat de zijtakken kunnen bestaan uit xylose, galactose en arabinose

maar dan weet je nog steeds niet wat de eindproducten zijn ...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Pectinase

Volggens mij krijg je dan gewoon monosacharieden. Hetzelfde is bijvoorbeeld amylase dat hetzelfde doet voor zetmeel.

Berichten: 4

Re: Pectinase

Ja dat je monosachariden krijgt is normaal :oops:

maar het gaat erom welke, omdat je bij amylase, amylose afbreekt tot maltose en daarna door maltase maltose afbreekt tot 2glucose...

Maar dus niet tot een fructose en een glucose bv...

dan heb je een andere polysacharide...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Pectinase

Pectinase is een term die voor de hele familie aan pectine-afbrekende eiwitten wordt gebruikt. Ik denk dat je niet zomaar een eenduidig antwoord zult kunnen vinden.

Berichten: 4

Re: Pectinase

Bedankt voor de tip :oops:

het zou dan ook vreemd zijn dat er nergens op internet een antwoord bestaat 8-[ ...

x

Berichten: 5

Re: Pectinase

"Enzyme that degrades polygalacturonan by hydrolysis of the glycosidic bonds that link galacturonic acid residues. Important in fruit ripening and in fungal and bacterial attack on plants." (www.books.md)

dus: een pectinase 'knipt' de α(1,4)-binding: een monosaccharide blijft dus over. De verschillende soorten zijgroepen van de monosacchariden zullen door andere enzymen 'geknipt' worden.

Berichten: 774

Re: Pectinase

als ze bv tomaten vervoeren van een ander continent naar Europa ofzo, wordt pectinase "uitgeschakeld". "Knock-out" ook genaamd. Dit zorgt ervoor dat de tomaten niet verder rijpen...

zo ff by the way :oops:

Berichten: 364

Re: Pectinase

allesins kan pectine gisten tot methanol. Dat is onder andere een van de gevaren van zelf alcohol stoken

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Pectinase

Huh? Pectine is zelf een methanol-ester. Simpele hydrolyse levert dus al methanol op, vergisting is niet nodig. En hydrolyse gebeurt ook als je een appel eet! Ik kan me wel voorstellen dat het illegaal stoken van methanol-bevattende drank de concentraties tot gevaarlijke hoogtes zou kunnen opstuwen.

Reageer