Springen naar inhoud

[scheikunde] conductometrie

• Log in om te kunnen reageren

uriel

uriel

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 februari 2007 - 22:56

Hallo. Ik moet voor sgy prakticum een conductometrische bepaling van NaCl in keukenzout doen maar de NaCl moet in de buret gedaan worden en getitreerd worden met AgNO3. waarom moet de zilvernitraat niet in de buret?waarom juist de NaCl?want ik had al zo een proef gedaan, maar toen moest de vloeistof waarvan we het gehalte moesten berekenen getitreerd worden met iets, dus toen was het niet in de buret. Hoe bereken je dan het gehalte nu van NaCl?want Ag gaat neerslaan met Cl toch?en hoe ga je van daaruit verder?en kan er ipv AgNO3, zilverjodide waorden gebruikt?waarom?en wat is een andere methode om NaCl te bepale?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 februari 2007 - 03:49

Een boel vragen die ik niet allemaal ga beantwoorden omdat ik je huiswerk ga maken, maar ik wil je wel een stukje opweg helpen.

Begin eens met het opschrijven van een reactie vergelijking, dan kun je ook wat zinnigs zeggen over een berekening.
Kijk eens naar het principe van conductometrie en wat je dus meet, dan kun je ook een antwoord geven op je manier van uitvoeren de proef en of zilver jodide gebruikt kan worden....
Een andere techniek om NaCl te bepalen is met behulp van bijvoorbeeld een ionselective electrode.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 februari 2007 - 10:21

Ja, met een ionselectieve electrode kan het ook. Maar dat is veel minder nauwkeurig dan een titratie, vanwege de logarithmische relatie tussen concentratie en potentiaal. Probeer maar eens de concentratie van een HCl-oplossing te bepalen via een pH- meting!
Titreren van HCl met NaOH, met een glaselectrode als indicator-electrode, gaat wel heel goed. Maar dat is wel meer werk.
Het nadeel van conductometrie is dat het niet selectief is. Elk ion draagt bij aan het geleidingsvermogen. De bekendste toepassing is altijd nog de conductometrische controle van de zuiverheid van demi-water of gedestilleerd water.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

uriel

uriel

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 februari 2007 - 12:57

Dus ik heb wel een berekening gemaakt door met de snypunt van de raaklynen in de grafiek te werken maar of het zeker goed is betwijfel ik, omdat ik nog steeds niet zo goed begrijp waarom juist de NaCl in de buret moet. Is het misschien omdat Ag toch met de Cl gaat neerslaan of het nou AgNO3 of NaCl in de buret is? als dat het geval is dan kan zilverjodide best wel ook want dan gaat het Ag zijn die gaat neerslaan en niet jodide. Nou zo zie ik het hor.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 februari 2007 - 13:19

In principe maakt het niet uit welke van de oplossingen je in de buret doet. Dezelfde reactie vindt hoe dan ook plaats.

In dit geval kun je geen zilverjodide gebruiken: zilverjodide lost slecht in water op.

marco90

marco90

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 februari 2007 - 15:20

Bedankt voor alle reakties!!

Hcl

Hcl

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 februari 2007 - 02:25

Huh?
Hoe start uriel met een topic en marco90 bedankt mensen voor reacties? 8-[
uriel=marco90???!! :P

uriel

uriel

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 februari 2007 - 16:31

uriel is geen marco90!!!!!!!!!!!!!!!! Marco90 had zich al aangemeld en internet deed traag dus heb ik maar bedankt met zijn profiel en ben ik vergeten mijn naam erbij te zette. Dus nogmaals mensen en speciaal voor Hcl: BEDANKT!!!!!!!! DOOR URIEL!!!!!!!

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 februari 2007 - 16:37

Dus als ik dit goed begrijp zijn er nu twee mensen blij met de antwoorden op dit topic... :oops:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures