vraag over magnetische mineralen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

vraag over magnetische mineralen

heey beste mensen,

ik ben bezig met een profiel werkstuk voor schijkunde betreffende de eigenschappen van sulfiden.

in mijn zoektocht naar eigenschappen kwam ik tegen dat sommige van de sulfiden die ik vond magnetisch zouden worden na verhitting.

ik wist niet dat dat kon en nu rest de vraag hoe kan dat en hoe moet ik dit zien je verhit zon stof en hij word daarna permanent magnetisch of maar voor korte duur?

alvast bedankt!

joris

Berichten: 1.379

Re: vraag over magnetische mineralen

Vermeld eerst eens welk sulfide na verhitting omgezet zou worden tot een (ferro?)magnetisch materiaal. Ik ken er geen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: vraag over magnetische mineralen

Ow jee ik kan het niet laten:
  Vermeld eerst eens welk sulfide na verhitting omgezet zou worden tot een (ferro?)magnetisch materiaal. Ik ken er geen.
en toch een chemlevel 8: elektrochemie, corrosie, metalen, oppervlaktechemie?? :oops:

FeS2 wordt magnetisch na verhitting. Zoek op Marcasiet of Arsenopyriet FeAsS

Berichten: 1.379

Re: vraag over magnetische mineralen

Juist. Ik had al eerder aan pyriet gedacht. Maar dat wordt niet magnetisch na verhitting. Wel, als je het gaat roosten. Dat is verhitten aan de lucht . Er komt dan SO2 en ijzeroxyde in de vorm van magnetiet Fe3O4 dat paramagnetisch is. Dat vind je allemaal in de schoolboekjes.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 9

Re: vraag over magnetische mineralen

hmm zouden jullie dit duidelijk voor mij kunnen uitleggen op chemlevel 3 :oops:

en bedankt voor de snelle reactie

Berichten: 448

Re: vraag over magnetische mineralen

Pyriet: FeS2

Pyriet kun je roosteren (= verhitten, op deze mannier maken ze SO2 voor zwavelzuur te bereiden).

FeS2 + 2 O2 --> Fe + 2 SO2

Maar Fe reageert ook met O2.

3 Fe + 2 O2 --> Fe3O4

Samengevat:

3 FeS2 + 8 O2 --> Fe3O4 + 6 SO2

Paramagnetische stoffen zijn stoffen die ongepaarde elektronen bevatten en die in een magneetveld worden aangetrokken.

Maar Fe3O4 is niet paramagnetisch maar ferromagnetisch.

Dit zijn stoffen waarin de spins van de ongepaarde elektronen van de cluster atomen in dezelfde richting wijzen.

Als je de 'hokjesnotatie' gebruikt om elektronen in orbitalen weer te geven en je hebt dat niet alle hokjes opgevuld zijn dan is het paramagnetisch maar zijn de hokjes allemaal opgevuld dan is het diamagnetisch.

Diamagnetische stoffen hebben alleen gepaarde elektronen en worden in een magneetveld lichtjes afgestoten.

Berichten: 385

Re: vraag over magnetische mineralen

Wanneer ontstaat er nou Fe2+ en wanneer nou Fe3+ ? Volgens mij klopt dat niet (maar ik kan het ook fout hebben) Fe3O4?

Berichten: 448

Re: vraag over magnetische mineralen

Wanneer ontstaat er nou Fe2+ en wanneer nou Fe3+ ? Volgens mij klopt dat niet (maar ik kan het ook fout hebben) Fe3O4?
Je kunt verbindingen hebben waarin een element in 2 verschillende oxidatiegetallen voorkomt.

bv: In S4O62- heeft S zowel oxidatiegetal +2 als +3.

Ook bij Fe3O4 is dit het geval. Fe3O4 kan beschouwd worden als bestaande uit FeO en Fe2O3 waarin ijzer respectievelijk de oxidatiegetallen +2 en +3 heeft.

Berichten: 9

Re: vraag over magnetische mineralen

dus door de verhitting kan er versneld een reactie optreden met zuurstof waardoor Fe3O4 ontstaat en dat is magnetisch op de zelfde manier als bijvoorbeeld ijzer magnetisch kan zijn.

maar als ik het goed begrijp is het dus niet de beginstof die magnetisch word.

en is dat bij marcasiet en arsenopyriet dan ook zo of zit het daar weer anders?

Reageer