Springen naar inhoud

[scheikunde] dichtheid oplossing

• Log in om te kunnen reageren

stef.

stef.

• >100 berichten
  • 152 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 februari 2007 - 15:38

hallo iedereen! ik zit met een vraagje over dichtheid van oplossingen. ik heb een oplossing gemaakt van 60% methanol en 40% water. de dichtheid hiervan heb ik bepaald met een toestal (dichtheid is 0.9037 g/ml). aan een volume van 250 ml heb ik 0.125 g parabeen toegevoegd en hiervan moet ik verdunningen maken. ik doe dit liever met de weegschaal omdat ik dan precies het volume weet wat ik pipetteer. terwijl dit bij het gewone oplosmiddel gewoon kan door het gewicht te delen door de dichtheid, vraag ik me af of dit ook kan voor de stockoplossing van de parabenen. m.a.w., is de dichtheid na toevoeging van de parabenen nog altijd gelijk aan die van het gewone oplosmiddel of is deze verandert?
iemand een idee?

alvast bedankt!

groetjes

Stef

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 februari 2007 - 16:30

Ik verwacht niet dat deze veel verandert, maar je kunt hem natuurlijk altijd even meten...

yochem_CF

yochem_CF

• >250 berichten
  • 385 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 februari 2007 - 16:40

Tuurlijk verandert de dichtheid als je een vloeistof met een hoger of lagere dichtheid erbij doet. Of het veel veranderd, hangt af van het dichtheidsverschil en de relatief toegevoegde hoeveelheid. In dit geval zal de dichtheid niet zoveel veranderen, vanwege de relatief kleine toegevoegde hoeveelheid.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures