[scheikunde] Zuurgetal

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 20

[scheikunde] Zuurgetal

Hallo allemaal,

Ik had een vraagje.

Ik moet voor school een verslag maken van mijn practicum proef over het zuurgetal van een gebruikte olie en een niet gebruikte olie.

Nu is uit mijn proef komen rollen dat het zuurgetal van verse olie lager ligt dan die van de gebruikte olie, namelijk: verse olie 0.17 en die van gebruikte olie 0.32.

nou is mijn vraag hoe komt dit is hier een scheikundige verklaring voor ?

Ik weet zelf alleen niet waar de olie gebruikt voor is de leraar wou het ook niet zeggen ofso heel raar allemaal maar kunnen jullie mij hiermee helpen?

mvg Rick

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Zuurgetal

Het enige dat ik hier nog kan zeggen is dat je bij deze meetwaarden geen standaardonzekerheid vermeldt! Hoe zeker ben je van de waarden? Voor een toetsexperiment is een onverwacht resultaat natuurlijk heel leuk voor de leraar om te zien wie er met zijn resultaten knoeit om aan de verwachting te voldoen...

Berichten: 387

Re: [scheikunde] Zuurgetal

Het zuurgetal van een olie of vet is het aantal mg kaliumhydroxide dat nodig is om te reageren met de vrije vetzuren die voorkomen in 1,00 g olie of vet.

Is dit de defenitie ? (ik moest het opzoeken)

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] Zuurgetal

Bij gebruikte olie denk ik aan afgewerkte olie uit bijvoorbeeld een dieselmotor. Die wordt tijdens het gebruik vervuild door verbrandingsresten, waaronder water. Verder komt er metaalslijpsel in en zuurstof. Dat geheel leidt zeker tot verzuring. Mede doordat er in dit milieu ook wel koolwaterstoffen gekraakt kunnen worden, gevolgd door oxydatie van eindstandige groepen tot carboxylgroepen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Zuurgetal

Bij gebruikte olie (kan ook uit de frituurpan zijn) zal een deel van de vetzure esters verzeept zijn en/of zijn er door oxidatie extra zuurgroepen ontstaan. Hierdoor vind je voor gebruikte olie een hoger zuurgetal, er zijn immers meer zuurgroepen die je kunt neutraliseren.

Berichten: 20

Re: [scheikunde] Zuurgetal

Bedankt jongens voor de hulp :oops: ik heb een goeie uitleg kunnen maken over het zuurgetal

groeten Rick

Reageer