Springen naar inhoud

[scheikunde] Dextromethorfan extraheren

• Log in om te kunnen reageren

marieke21

marieke21

• >25 berichten
  • 45 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 februari 2007 - 14:11

Hallo,

Klopt het dat de stof Dextromethorfan:

http://chem.sis.nlm....ISTID=000125713

Een base is? (Door de tertiare amine..)
En deze is dan toch geladen in een zuur milieu?

De reden waarom ik dit vraag is omdat dit stofje doormiddel van SPE geŽxtraheerd zal worden bij een practicum. De volgende stappen zullen dan uitgevoerd worden:

Monstervoorbewerking: deconjugatie en extractie

1. Werk synchroon 2 urinemonsters en standaardoplossing op.
2. Pipetteer 5 ml urine- of standaardoplossing in een buis (met schroefdop).
3. Voeg 1,5 ml 10 M zoutzuur toe, sluit de buis en schud even.
4. Incubeer het monster gedurende 90 min bij 100į C . (waarom)
5. Spoel de scheitrechters voor met extractiemiddel.
6. Open de buis na afkoelen (eventueel op ijs) voorzichtig en breng het monster over in de scheitrechter (kraan dicht!).
7. Voeg voorzichtig 4 keer 2,5 ml verzadigde natriumcarbonaat toe (totaal 10 ml) en laat tijdens rustig omzwenken telkens voorzichtig het gas (welk?) ontsnappen.
8. Voeg 60 ml hexaan/butanol toe en extraheer door 10 min te schudden. (laat af en toe de damp ontsnappen).
9. Laat de fases scheiden door de trechter een tijdje stil te laten hangen.
10. Verwijder de onderstaande waterfase.
11. Voeg 1,5 ml azijnzuur (3% (v/v)) of 0.25 M zwavelzuur toe en extraheer terug (naar de nieuwe waterfase) door weer 10 min te schudden.
12. Laat de fases weer scheiden en vang de waterfase op in een schone buis.
13. Laat resten organisch oplosmiddel in het monster verdampen door de buis 15 min open te laten (in de zuurkast). Bewaar, indien nodig, het monster in de koelkast.

Ik heb echter geen idee waarom er in het begin zoutzuur aan wordt toegevoegd. Dan raakt Dextromethorfan juist geladen? En het moet toch juist ongeladen zijn voor een SPE?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen :oops:
Groetjes karin

Veranderd door karin21, 27 februari 2007 - 14:16

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 februari 2007 - 15:00

Klopt het dat de stof Dextromethorfan: Een base is? (Door de tertiare amine..)

Dextromethorfan heet ook wel DXM Free Base. Het is dus een base.
Overigens werkt je link niet...

De reden waarom ik dit vraag is omdat dit stofje doormiddel van SPE geŽxtraheerd zal worden bij een practicum. De volgende stappen zullen dan uitgevoerd worden:

Ik zie helemaal geen SPE in je voorschrift?

Edit: typfoutje.

Veranderd door Marjanne, 27 februari 2007 - 15:01

AvdMost

AvdMost

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 februari 2007 - 16:14

7. Voeg voorzichtig 4 keer 2,5 ml verzadigde natriumcarbonaat toe (totaal 10 ml) en laat tijdens rustig omzwenken telkens voorzichtig het gas (welk?) ontsnappen

Als je zuur bij carbonaat doet welk gas ontwikkeld er zich dan?

wat betreft de zoutzuur kan ik je niet helpen, aangezien ik geen kennis heb van Dextromethorfan. het 90minuten koken zal wel een reactie uitlokken wat endothermisch is, welke?

Ik hoop dat ik je toch een beetje geholpen heb ook al is het niet geheel in je straat van wat je echt wilde weten.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 februari 2007 - 17:14

Ik vermoed dat het verwarmen in de HCl bedoeld is om andere verbindingen in de matrix (de urine) te vernietigen.

HCl doet met Dextromethorfan niets anders dan protoneren. Wanneer je de natriumcarbonaat toevoegd deprotoneer je het weer.

NB: Wordt de zure waterige oplossing met Dextromethorfan niet een keer met een organisch oplosmiddel gewassen voordat het natriumcarbonaat wordt toegevoegd?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures