De doodstraf

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Berichten: 12

De doodstraf

Ik zelf ben voor de doodstraf, maar alleen bij heel veel moorden.

Die mensen die toch nooit meer vrij komen, kosten alleen maar een heleboel geld. Daar moeten wij weer voor betalen :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: De doodstraf

Ik had je Poll niet eerder gezien, vandaar dat hij al wat langer staat. Sorry daarvoor.

Ik heb wel mijn twijfels over of we dit onderwerp wel op dit forum willen voeren, en wil er dus even bij zeggen dat ik bij voorbaat deze poll in de gaten houd en vraag iedereen zuiver te discussieren over het onderwerp.

Mijn mening: direct afschaffen zonder uitzondering. Het leven van elk individu is meer waard dan vergelding voor wat dan ook.

Bovendien is het allang achterhaald dat een doodstraf goedkoper is dan een levenslange opsluiting.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: De doodstraf

Ik heb hier vaak discussie over met mijn partner. We zijn het niet met elkaar eens en mogen graag de (verbale) strijd aangaan over dit onderwerp.

Ik mis een optie in de poll:

´alleen bij bepaalde misdaden´

In de poll wordt alleen de optie ´doodstraf na moord´ gegeven.

Edit: misplaatst smilie verwijderd.

Edit2: laatste zin ter verklaring toegevoegd.

Berichten: 141

Re: De doodstraf

Bovendien is het allang achterhaald dat een doodstraf goedkoper is dan een levenslange opsluiting.
Volledig mee eens bovendien wordt iemand die op het punt staat een moord te begaan niet tegengehouden door het gedacht dat hij de doodstraf kan krijgen.

Iemand die tot het uiterste van zijn woede of jaloezie wordt gedreven en die buiten zichzelf raakt van emotie, denkt helemaal niet aan de straf die staat op het vermoorden van zijn/haar rivaal of vijand.

Als hij/zij (in sommige gevallen effectief) levenslang krijgt kan hij/zij daar nog over nadenken. Als het echt te erg was een leven lang.

Bij de doodstraf heeft de dader geen kans om tot inkeer te komen...Bovendien kan je het vergelijken met het motief van de dader. Iemands anders leven nemen omdat men denkt dat de ander slecht is. Vooral bij passionele drama's wordt gehandeld met dit motief. ( De ander is slecht ik ben een betere partner).

Berichten: 2.337

Re: De doodstraf

Invoeren vanaf 2 moorden vind ik.

Maar afschaffen bv. in Iran waar ze 2 homojongeren ophangen.

Ik ben ook tegen ophangen ofzo.

Gewoon een overdosis KCl inspuiten vind ik het beste.

Berichten: 364

Re: De doodstraf

ik vind dat het overal mag ingevoerd worden mits strikte regels. Ik ben ervan overtuigd dat hier op de wereld een aantal mensen zijn die het niet verdienen om nog door de staat (ons belastingsgeld) onderhouden te worden.

Personen als Sadam hebben dit volgens mij erg eerlijk verdiend. Zelf het recht in handen nemen om honderden mensen (waaronder vele kinderen) gewoon te executeren waar de rest van hun familie bijstaat. de doodstraf was voor hem zelf nog te vredelievend

Berichten: 180

Re: De doodstraf

Ik vind dat iedereen wel een tweede kans moet krijgen. Daarmee bedoel ik dat wanneer iets een persoon iets heel ergs gedaan heeft waarvoor hij de doodstraf zou kunnen krijgen moest die nog bestaan in dat land. Maar ze moeten wel een zeer zware straf krijgen. Hij zeer duidelijk moet gemaakt worden dat bij een volgende keer niet getwijfeld zal worden. Met gevangenisstraffen en dergelijk vind ik dit niet. Die moet je direct krijgen.

Berichten: 3.145

Re: De doodstraf

Ieder menselijk leven is uniek, en naar mijn overtuiging mogen we aan geen enkel menselijk leven een einde maken. De ene mens mag niet over het leven van een ander mens beschikken. Dus, ik zou graag zien, dat de doodstraf zou verdwijnen. Ik wil daar wel tegenover stellen dat de overige straffen voor serieuze misdaad dan wel flink opgetrokken mogen worden. Iemand die een moord begaat, een meisje verkracht, een kind misbruikt, etc. moet worden gestraft en ook flink worden gestraft. Op dit moment erger ik me wel eens aan de slappe Nederlandse manier van omgaan met dit soort zaken.

De doodstraf is definitief en de persoon in kwestie wordt zijn basisrecht ontnomen. Ieder mens heeft recht op leven.

Berichten: 51

Re: De doodstraf

Ik ben voor levenslang. Volgens mij doet dat een crimineel meer, dan de doodstraf. Bij de doodstraf zijn ze er zo van af, en levenslang hebben ze tot aan het einde. Ze zullen waarschijnlijk helemaal gek worden. Vind dan wel dat de gevangenis geen luxe moet zijn. Gewoon kale muren. Laat hun maar spijt krijgen van wat ze andere hebben aangedaan.

Berichten: 121

Re: De doodstraf

Ik ben voor levenslang. Volgens mij doet dat een crimineel meer, dan de doodstraf. Bij de doodstraf zijn ze er zo van af, en levenslang hebben ze tot aan het einde. Ze zullen waarschijnlijk helemaal gek worden. Vind dan wel dat de gevangenis geen luxe moet zijn. Gewoon kale muren. Laat hun maar spijt krijgen van wat ze andere hebben aangedaan.
ik steun deze motie, tegenwoordig (in nederland) zijn de cellen bijna behangen met bloemetjes behang (bij wijze van spreken). als je een celstraf krijgt omdat je een zware misdaad begaan hebt moet je er niet comfortabel bij zitten.

en ook als iemand daadwerkelijk levenslang verdient, moet dit niet worden uitgevoerd zodat diegene al na 25 jaar weer vrij is (wat ook veel gebeurt)

Berichten: 497

Re: De doodstraf

De doodstraf is definitief en de persoon in kwestie wordt zijn basisrecht ontnomen. Ieder mens heeft recht op leven.
En ik vind, dat verstokte kwaaddoeners, zoals Osama, Saddam, etc., dat recht hebben verspeeld!

Zij hebben zich ongeschikt getoond voor het leven zelf.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: De doodstraf

Kan wel zo zijn, maar je kan niet objectief vaststellen of iemand dat recht heeft verspeeld of niet.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 37

Re: De doodstraf

Sluit me aan bij SiS,

De doodstraf is in de meeste zaken geen optie, want de kans op herhaling is klein. Ik denk dat serie moordenaars een uitzondering zijn, deze zijn levensgevaarlijk, en levenslang is dan eigelijk geen optie.

Ik ben in de meeste gevallen tegen de doodstraf, maar voor Saddam ofzo maak ik een uitzondering. Dat soort lui is te gevaarlijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: De doodstraf

Ik geef iedereen een aantal hypothetische gevallen:

Iemand misbruikt je eigen kind sexueel op een gruwelijke manier en laat hem/haar voor bijna dood in een verlaten bos achter. De dader heeft bekend en is onmiskenbaar en overtuigend bewijsbaar schuldig.

Iemand misbruikt je eigen partner sexueel op een gruwelijke manier en laat hem/haar voor bijna dood in een verlaten bos achter. Je partner is duidelijk voor het leven getraumatiseerd en zal waarschijnlijk nooit meer dezelfde worden. Je relatie zal nooit meer worden wat hij is geweest. De dader heeft bekend en is onmiskenbaar en overtuigend bewijsbaar schuldig.

Iemand slaat jou zelf zonder reden in elkaar. Je blijft je leven lang zwaar invalide. Er is geen uitzicht meer op een volwaardig leven. De dader heeft bekend en is onmiskenbaar en overtuigend bewijsbaar schuldig.

Je hebt een geweldig lief huisdier, waar je heel erg dol op bent. Iemand hangt dat dier zonder reden met prikkeldraad op aan een boom. Na een lange pijnlijke strijd laat het dier het leven. De dader heeft bekend en is onmiskenbaar en overtuigend bewijsbaar schuldig.

De vraag is nu: verdienen deze daders de doodstraf?

Vul nu voor elk slachtoffer een vreemde in.

De vraag is weer: verdienen deze daders de doodstraf?

Ik weet mijn antwoord op elk van de eerste vier vragen. Dat is zonder meer ´ja´. In mijn ogen verdienen deze daders niet verder te leven en ook niet dat de maatschappij betaalt voor hun verzorging, hoe minimaal ook.

Ik merk dat ik geneigd ben op de tweede serie vragen te zeggen: nee, de doodstraf is een te zware straf; deze daders moeten ooit na boetedoening weer een kans krijgen...

Ter info: ik ben voor de doodstraf bij bepaalde zware misdrijven, mits dat misdrijf overtuigend en onmiskenbaar is bewezen en toegeschreven wordt aan een bepaalde persoon. In alle andere gevallen het voordeel van de twijfel.

Berichten: 873

Re: De doodstraf

Ik vind dit wel moeilijk maar vind het recht op leven toch te belangrijk om daar voor een ander over te mogen beslissen. Ben wel van mening dat we hier in nederland te 'soft' straffen. Men is in de 60 en 70er jaren van de gedachte uitgegaan dat mensen een 2e kans verdienen maar in veel gevallen werkt dat niet. De voorbeelden zijn de laatste jaren legio.

Kortom, geen doodstraf maar wel zwaarder straffen zonder vermindering door bv goed gedrag.

En laat een gevangene werken.

Gesloten