bepalings methode corrosie in een medium

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 13

bepalings methode corrosie in een medium

wie kan mij helpen?

ik ben opzoek naar een eenvoudige bepalingsmethode om corrosie chemische vast te stellen op een metaal.

dit mag echter geen visuele waarneming zijn

alvast bedankt

Anne

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: bepalings methode corrosie in een medium

Je vraag is niet duidelijk.

Bedoel je een methode om vast te stellen of corrosie HEEFT plaatsgevonden?

Maar corrosie van WAT dan?

En waarom post je dit in Organische Chemie? Bedoel je corrosie door organische middelen?

Berichten: 13

Re: bepalings methode corrosie in een medium

ik ben inderdaad op zoek naar een methode om vast te stellen of er corrosie heeft plaatsgevonden op een metaal.

dit mag geen visuele waarneming zijn.

Berichten: 162

Re: bepalings methode corrosie in een medium

Dit is een stukje van wikipedia;

Corrosie is de aantasting van materialen door inwerking vanuit hun omgeving, en in het bijzonder de aantasting van metalen door middel van elektrochemische reacties. Aantasting door puur mechanische invloeden, zoals schuren en breuk door een botsing of val worden niet tot corrosie gerekend.

De bekendste soorten corrosie zijn de aantasting van metaaloppervlakken door gassen in de lucht, zoals het roesten van ijzer en het groen uitslaan van koper. Echter, ook in waterig milieu en bij hoge temperatuur kan corrosie optreden en het kan ook keramische materialen en kunststoffen betreffen.

De belangrijkste corrosiereactie is die waarbij zuurstof uit de atmosfeer in combinatie met water of vocht uit de atmosfeer reageert met ijzer of een ander metaal en dit weer terugbrengt in de geoxideerde toestand waarin het oorspronkelijk ook aanwezig was in de aarde.

Corrosie leidt tot sterkteverlies, omdat de corrosieproducten (oxides en zouten) veel zwakker zijn dan het metaal. De corrosieproducten brokkelen af en de metalen delen worden dunner. Op deze wijze kunnen zelfs gaten vallen in metalen platen.

Om op corrosie te testen zou je kunnen kijken naar sterke van het materiaal, of laagdiktes, maar nu ik het beter je verhaal lees besef ik dat het niet echt chemisch methoden zijn... bij chemisch denk ik aan aantonen van oxides of verschillen in geleidbaarheid...

Berichten: 70

Re: bepalings methode corrosie in een medium

In de industrie is het gebruikelijk corrosie (meer bepaald corrosiesnelheid) van een bepaald metaal in een bepaald medium te bepalen dmv "corrosiecoupons". Dat zijn metalen plaatjes uit de te onderzoeken legering met bepaalde afmetingen (zo'n 2 x 5 cm, daar bestaan voorschriften voor) die in het te onderzoeken medium worden geplaatst op een kunststof drager (zodat geen elektrolyse kan plaatsvinden) en waarover de vloeistof met een bepaalde snelheid stroomt.

De corrosiecoupon wordt vooraf mechanisch gereinigd en ontvet en vervolgens gewogen.

Na een bepaalde tijd (weken tot maanden) wordt de coupon gedemonteerd, gedroogd en gewogen. Het gewichtsverlies is een maat voor de corrosiesnelheid. Die wordt gewoonlijk uitgedrukt in miy (milli inch per year). Je rekent dus om naar dikteverlies per jaar. Er bestaan normen voor de maximale corrosiesnelheid in een gegeven toepassing, meestal is dat in de grootte-orde van een paar miy's.

In koelsystemen worden bijvoorbeeld regelmatig corrosiecoupons geplaatst uit de verschillende materialen die in de koelkring voorkomen: staal, verzinkt materiaal, aluminium, koper, messing enz. Op die manier kan je de effectiviteit nagaan van de waterbehandeling tov die metalen.

Misschien eens googelen op corrosiecoupon?

Mvg

Berichten: 1.379

Re: bepalings methode corrosie in een medium

Het in situ plaatsen van corrosiecoupons geeft zeker nuttige informatie maar je blijft in de praktijk toch vaak zitten met gelokaliseerde corrosievormen , zoals pitting en spanningscorrosie, die je niet in een laagdikte afname in mm. per jaar kunt weergeven.

Bij gelokaliseerde corrosie ontkom je helaas niet aan een visuele inspectie om tot een diagnostiek te komen. Niet zelden ontdek je dan dat er ontwerp- en constructiefouten zijn gemaakt en voor onjuiste materiaalcombinaties is gekozen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer