corrosie bij kunststoffen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 13

corrosie bij kunststoffen

wie weet hoe corrosie bij kunststoffen optreed en wat hier tegen te doen is?

of heeft iemand een idee waar ik deze informatie kan vinden?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: corrosie bij kunststoffen

Dit is veel te algemeen om een universeel antwoord te kunnen geven. Kun je precies vertellen wat je ziet, waar, en wanneer?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: corrosie bij kunststoffen

Corrosie of aftakeling van kunststoffen kan plaatsvinden door veel oorzaken: zonlicht of ander UV-licht, zuurstof (oxidatie), fysieke belasting. Met behulp van additieven (UV-absorbers, anti-oxidanten en weekmakers) worden deze problemen ondervangen.

Deze additieven kunnen er door water of andere oplosmiddelen wel langzaam uitgespoeld worden of onder invloed van zonlicht kapotgaan. Hierdoor gaat de kunststof toch uiteindelijk kwaliteit verliezen. Je kunt ze er dan niet zomaar in terug stoppen. Een optie is wel om de kunststof een beschermende coating te geven (verven dus).

Berichten: 364

Re: corrosie bij kunststoffen

er zijn idd veel oorzaken voor corrosie..als je daarmee teminste polymeerdegradatie mee bedoelt of het falen van kunststoffen dus.

licht en zuurstof allesins zoals hierboven gezegd, maar ook ozon reageert vrij snel met alle onverzadigheden in polymeren, maar ook reacties, zoals hydrolyse bij de polyesthers en polyacrylaten kunnen problemen teweeg brengen.

Dan moet er ook nog worden opgelet met contact met solventen. polymeren die in contact zijn of geweest zijn met solventen hebben een verhoogde kans op bezwijken.

Zelf mechanische belasting kan de polymere keten op moleculaire schaal aantasten.

Berichten: 52

Re: corrosie bij kunststoffen

In analogie met metalen kunnen kunststoffen ook gevoelig zijn voor spanningscorrosie: scheurvorming door een combinatie van mechanische spanning en chemische belasting, terwijl los van elkaar deze geen probleem zijn.

Probeer maar eens een plaatje polycarbonaat: alleen buigen o.k, kort onderdompelen in aceton ook nog redelijk weinig effect , maar aceton op een gebogen plaatje en binnen no-time volledig gescheurd. Spanningscorrosie bij kunststoffen wordt i.h.a. verklaard door hogere toegankelijkheid en gevoeligheid van de polymeerketenns onder spanning.

Berichten: 13

Re: corrosie bij kunststoffen

allemaal bedankt voor de reactie!!!

hier kan ik wat mee

Berichten: 70

Re: corrosie bij kunststoffen

Mag ik dit draadje nog even openhouden voor volgende meer concrete vraag:

Heeft iemand ervaring/kennis met/van het effect van hoge concentraties tensio-actieve stoffen op PVC en/of lijmverbindingen van PVC werkstukken?

Praktisch: stel dat ik een hoog geconcentreerd detergent door een leiding moet pompen. Kan ik daarvoor PVC gebruiken? Ik dacht al ergens iets opgevangen te hebben over spanningscorrosie van kunststoffen, geïnduceerd door oppervlakte actieve stoffen.

Heeft iemand daar ervaring mee, info over?

Dank bij voorbaat

Reageer