[scheikunde] corrosie RVS

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2

[scheikunde] corrosie RVS

Hallo,

Ik maak een eindwerk over corrosie van RVS in bouwkundige toepassingen. Onderstussen heb ik het hele corrosiemechanisme door denk ik, maar wat ik niet snap en ik nergens kan vinden is het volgende: Welke reacties er optreden (en waarom) om de chroomoxidelaag (Cr2O3) in water te doen oplossen in een zuur milieu?

Ik hoop dat iemand me hierbij kan helpen...
~*~Edvina~*~

Berichten: 448

Re: [scheikunde] corrosie RVS


Gebruikersavatar
Berichten: 2

Re: [scheikunde] corrosie RVS

Het is dus niet oplosbaar...

Ik heb ergens gelezen dat Cr2O3 splitst in Cr3+ en 3O2- tot hier nog allemaal begrijpbaar. De reactie van het chroomion met water is de volgende: Cr3+ + 4H2O -> HCrO4-+7H++3e-. Een zuur zou dan op één of andere manier zorgen voor de oxidatie van Cr3+ tot Cr6+ maar deze stap snap ik dus niet. Of klopt hetgeen ik zeg totaal niet?
~*~Edvina~*~

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] corrosie RVS

Chroom(VI) vorm je niet zomaar, en in ieder geval niet door het oplossen van een chroom(III)oxide laag in zuur milieu. Het 'oplossen' wat in de link van scientist 1 staat beschreven (smelt van NaOH en een oxidator) is een oxidatie en niet enkel het oplossen.

O.i.v van een sterk oxiderend zuur kan je in theorie ook het chroom(III)oxide oxideren/oplossen. Of hier in de praktijk ook een geschikt zuur voor is weet ik zo niet, maar als je het chroom oxideert dan wordt een oxidator (in het zuur) gereduceerd.

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] corrosie RVS

Het RVS dat Driedes noemt bevat 8-10 % chroom en dat is voldoende om het metaal te passiveren. Er vormt zich daarbij een netwerk van chroomoxyde, Cr(III)O(OH), op het staal dat de legering tegen corrosie beschermt.

Maar het blijft een kwetsbaar geheel. Chlorideionen uit het water kunnen uitwisselen met de -OH groepen en beschadigen zo de passievelaag. Met als gevolg een putvormige aantasting die heel diep kan gaan

Deze passieve laag kan geoxydeerd worden tot zeswaardig chroom. Door een sterke oxydator of door een grote potentiaalverhoging, zoals bij ECM. Ook dan verliest de passieve laag zijn samenhang en ontstaan er na oxydatie chromaat-ionen. Dit wordt het transpassief oplossen van staal genoemd.

Er is analogie met de passiviteit van aluminium. Maar er zijn ook belangrijke verschillen.

Er is geen relatie met de struktuur van het staal. Zowel austenitisch- als ferritisch staal kunnen worden gepassiveerd.

In de bouw spelen de mechanische eigenschappen van RVS wel een grote rol. Die bepalen altijd de keuze tussen austenitisch- en ferritisch staal. Oftewel tussen duktiel- en trekvast staal.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] corrosie RVS

Ik heb me in bovenstaande post vergist bij het chroomgehalte. Voor een goede bescherming van RVS door passivering is minstens 16-18 procent chroom nodig. Een hoger percentage is eigenlijk beter maar dat gaat dan weer ten koste van de mechanische eigenschappen. RVS moet je niet alleen zien als een chemische stof maar vooral als een materiaal waarbinnen geen thermodynamisch evenwicht bestaat. Naast de samenstelling is de thermische voorbehandeling van groot belang voor de mechanische eigenschappen. De vroegere codering 18/8 voor austenitisch RVS komen we nu niet veel meer tegen. Deze cijfers hadden betrekking op de respectievelijke percentages chroom en nikkel.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer