Chemicus

Moderator: Rhiannon

Berichten: 274

Chemicus

Ik heb gezocht of er al zoiets bestond maar heb niks gevonden.

Wie is volgens jullie de grootste chemicus allertijden.

Graag een naam en waarom dat zo is, ik zeg grootste maar kan ook net zo goed de belangrijkste zijn. Ik heb er expres geen poll van gemaakt, daar het anders zo'n grote poll wordt.

Berichten: 16

Re: Chemicus

Democritus natuurlijk, die heeft het atoom uitgevonden

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Chemicus

Nou, eerder ontdekt. Het atoom was er al :oops:

Berichten: 857

Re: Chemicus

Tsjah wie is de grootste chemicus?

Zeer veel chemici maar ook natuurkundigen hebben zich bezig gehouden met wat we nu weten. Alles wat onderzocht is en onderzocht wordt bouwt voort op wat andere chemici hebben ontdekt.

Wie de belangrijkste is, is moeilijk te zeggen maar als ik moet kiezen dan ga ik voor Dalton. Hij heeft ons zeer veel inzicht in het atoom geboden.

Berichten: 448

Re: Chemicus

De grootste. Dit is moeilijk er zijn vele grote chemici.

Antoine Laurent Lavoisier was de eerste 'moderne' chemicus.

Hij ontkrachte de flogistontheorie en formuleerde de behoudswet van materie.

Verder was hij de eerste die inzag dat het belangrijk was om analytisch te werken. Hij wordt de vader van de scheikunde genoemd.

Klik hier

Dmitri Ivanovitsj Mendelejev.

De opsteller van het PSE.

Berichten: 774

Re: Chemicus

De grootste chemicus... is een beetje relatief hé...

Ik kies mendeljev ;)

Die wist het bestaan van elementen af, die nog niet ontdekt waren en dergelijke :oops: de zot 8-[

Berichten: 915

Re: Chemicus

IK 8-[

Een echte chemicus is het niet, eerder een fysicochemist, maar ik vind Albert Einstein wel iets hebben.

Lieven Scheire vind ik ook geweldig

Quote: één
Neveneffecten-lid Lieven Scheire voert ons elke dinsdag mee naar de wondere wereld van de fysica. Lieven wordt lyrisch over magnetische velden en binaire horloges, noemt de relativiteitstheorie sexy en kent de geheimen van het kleinste atomaire deeltje tot het onmetelijke heelal. Natuurkunde, met het enthousiasme van de wetenschapper en de metier van een stand-upcomedian.
Lieven: respect maat :oops: (want het zou me niet verwonderen dat hij hier ergens zou rondhangen)

Berichten: 2.746

Re: Chemicus

ik heb hem met neveneffecten live gezien, zalig was het. En wat is dat precies dat hij op dinsdag doet? (waar, wat, hoe, wie, ..)

ik ben fan van die vier mannen.

lavoisier vind ik een van de grootste

Berichten: 180

Re: Chemicus

Mendeljev natuurlijk,

wat doen we anders zonder zijn tabel?

Berichten: 2.337

Re: Chemicus

Ja mendelejev en lavoisier zijn ongetwijfeld de 2 grootste chemici.

Berichten: 2.399

Re: Chemicus

Hmmm interessante vraag,

Ik denk dat het kiezen van 1 chemicus bijna onmogelijk is. Toen er nog weinig bekend was, werden er grote elementaire ontdekkingen gedaan die dus ook vervolgens een hele boel uitlegden. We zijn nu meer dingen aan het verfijnen en dan is het moeilijk om een uitvindingen zoals het periodiek systeem te evenaren. De ontdekking moet denk ik in de context van de tijd gezet geworden. Misschien zijn er wel meerdere personen te noemen die ieder een belangrijke periode vertegenwoordigen.

Zo is bijvoorbeeld de uitvinder van de PCR: kary mullis ook wel het noemen waard, immers het hele genoom project is hier op berust....

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Chemicus

Ik heb geen lijstje "aller tijden" kunnen vinden, maar er is wel een lijst van veelgeciteerde chemici over 1992-2002:

http://www.in-cites.com/nobel/2002-nobel-c...try-top100.html

Berichten: 3.145

Re: Chemicus

Zoals Napoleon al aangaf, je moet dit soort vragen betrekken op de tijd waarin de mensen leven.

De vruchten van de wetenschap komen helaas steeds hoger te hangen en worden steeds moeilijker bereikbaar. Eeuwen geleden werden de gemakkelijkste vruchten geplukt, zoals het onderkennen van de wetmatigheden van de zwaartekracht, de ontdekking van electriciteit, de ontdekking van de grootte van atomen, de ordening van soorten atomen, etc. etc. Allerlei zaken, die echte doorbraken waren. Tegenwoordig zijn deze vruchten allemaal al geplukt en we zijn steeds meer bezig om bestaande theorieen te verfijnen (Newton --> Einstein is daar een mooi en al weer redelijk oud voorbeeld van). De moeite die we moeten doen om echt iets nieuws (een nieuwe vrucht) te vinden wordt wel steeds groter. Dat vind ik wel jammer. Zo kon je een paar eeuwen geleden nog baanbrekend werk doen met een opstelling die je thuis kon opbouwen, nu heb je een multi-miljoenen lab nodig om nog iets te kunnen ontdekken.

Als ik dan toch namen moet noemen, dan zie ik Mendelejev wel als een zeer groot chemicus, die in staat was om patronen te onderkennen en nieuwe elementen te voorspellen.

Berichten: 857

Re: Chemicus

woelen schreef: Zoals Napoleon al aangaf, je moet dit soort vragen betrekken op de tijd waarin de mensen leven.

De vruchten van de wetenschap komen helaas steeds hoger te hangen en worden steeds moeilijker bereikbaar. Eeuwen geleden werden de gemakkelijkste vruchten geplukt, zoals het onderkennen van de wetmatigheden van de zwaartekracht, de ontdekking van electriciteit, de ontdekking van de grootte van atomen, de ordening van soorten atomen, etc. etc. Allerlei zaken, die echte doorbraken waren.
Ik denk niet dat je kan zeggen dan het makkelijk plukbare vruchten waren. Voor ons zijn zwaartekracht, elektriciteit, ontdekking van het atoom, het periodieksysteem enz. enz. algemene kennis. Dit is waar we op een VMBO al mee bekend worden gemaakt.

In de tijd van die ontdekkingen was hun basiskennis heel anders dan die van ons. Wetenschappers als Einstein, Newton, Medelejev, Dalton, Democritus, Lavoisier zijn net zo intensief bezig geweest met hun ontdekking als wij nu met ontdekkingen bezig zijn.

Vroeger deden ze net zulke belangrijke ontdekkingen als wij nu. Het is alleen zo dat onze onderzoeken verder in gaan op wat anderen hebben ontdekt.

Berichten: 857

Re: Chemicus

Ook nog even een lijst gezocht. Hier een lijst met belangrijke ontdekkingen in de chemie (op volgorde van tijd)

http://chemistry.about.com/cs/history/a/aa020204a.htm

http://chemistry.about.com/cs/history/a/aa020204a_2.htm

http://chemistry.about.com/cs/history/a/aa020204a_3.htm

http://chemistry.about.com/cs/history/a/aa020204a_4.htm

lijst met Nobelprijswinnaars:

http://chemistry.about.com/library/weekly/aa120202a.htm

zoek maar uit wie de belangrijkste chemicus is :oops:

Reageer