Springen naar inhoud

[scheikunde] vragen over scheikundepracticum oplosbaarheid

• Log in om te kunnen reageren

Carianne

Carianne

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 februari 2007 - 19:01

Hallo,

Ik heb op school pas een practicum gedaan over het effect van het toevoegen van NaCl op de oplosbaarheid van KHT. Hierbij moesten NaCl- oplossingen van 50 mL gemaakt worden, met de concentraties 0,0 en 0,025 en 0,05 en 0,075 en 0,10. Vervolgens werd aan elke oplossing 0,50 gram KHT toegevoegd. Dit werd geroerd en daarna gefiltreerd. Tenslotte werden de oplossingen getitreerd met 0,10 M NaOH.

De resultaten waren:
Bij 0,0 M NaCl > 11,510 mL NaOH
Bij 0,025 M NaCl > 12,091 mL NaOH
bij 0,05 M NaCl > 12,850 mL NaOH
Bij 0,075 M NaCl > 13,150 mL NaOH
Bij 0,10 M NaCl > 14,50 mL NaOH

Nou moet er bij elke concentratie berekend worden wat de oplosbaarheid is van KHT, en hier kom ik niet helemaal uit.

Ik heb gevonden dat de reacties die lopen als volgt zijn:
KHT + NaCl > KCl + NaHT
HT- + OH- > H2O + T2-
Ook heb ik de formule K = (M+)(K-) gevonden voor de oplosbaarheid.
Ik denk dat hier de HT- en de K+ concentratie moet worden ingevuld, en dat deze steeds aan elkaar gelijk zijn.

Bijv. 0,00 M. Je hebt 11,510 mL 0,10 M NaOH nodig. Dit is 1,151 mmol. De HT- concentratie is dan ook 1,151 mmol, en dat zit in 50 mL. De concentratie is dan 0,02302 M. Klopt dit?

Dan zou de oplosbaarheid 0,02302 x 0,02302 = 5,299 x 10^-4 zijn.
Dit moet vergeleken worden met de literatuurwaarde van de oplosbaarheid van KHT. Deze kan ik nergens vinden, dus weet ik ook niet of mijn antwoord een beetje klopt? Heeft iemand deze waarde voor mij?

Ook vroeg ik mij af wat het verschil is tussen de oplosbaarheid en het oplosbaarheidsproduct.

Wil iemand dit alsjeblieft snel beantwoorden, want ik moet mijn verslag deze week inleveren.
Alvast bedankt!! [!]

Veranderd door carianne, 28 februari 2007 - 19:02

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 februari 2007 - 19:17

Wat is KHT? KaliumHeteThee?

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 februari 2007 - 19:21

Welkom op het chemieforum Carianne!

KHT zal waarschijnlijk kalium waterstoftartraat zijn.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 februari 2007 - 19:34

Maar nu de vraag.

Je berekening voor het oplosbaarheidsproduct lijkt met goed. Ik heb hier niet zo een literatuurwaarde van. Op dezelfde manier kun je de oplosbaarheidsproducten voor de overige gevallen berekenen.

Het verschil tussen oplosbaarheid en oplosbaarheidsproduct:
Een oplosbaarheidsproduct kun je alleen geven wanneer een verbinding dissocieert in oplossing (bij zouten dus). Dit is het product van de concentraties van alle aanwezige ionen die het zout vormen. Afhankelijk van de hoeveelheid ionen wordt het oplosbaarheidsproduct uitgedruct in mol2L-2, mol3L-3 etc.
De oplosbaarhied is enkel de hoeveelheid die oplost in een bepaald volume oplosmiddel. Deze wordt uitgedrukt in gL-1 of molL-1. Dit geeft bij zouten een goede weergave van de hoeveelheid stof in oplossing, maar geen informatie over de totale hoeveelheid ionen in oplossing.

Carianne

Carianne

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 februari 2007 - 21:04

Oke, hartelijk bedankt!
Ik denk dat ik nu wel verder kan met het practicum!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures