FeO3+Al --> Fe + AlO3 termiet ?

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 36

FeO3+Al --> Fe + AlO3 termiet ?

laats heb ik een herhaling van brainiac gezien en daar lieten ze termiet door een auto heen branden. op wikipedia stond toen ik daar ging kijken om wat meer te vinden over dat je voor termiet nodig had FeO3 en Al. ik wil nu wel eens proberen om termiet te maken en het dan op een blok ijs te zetten. nu wou ik dus weten hoe ik snel en als het maar even kan gratis aan FeO3 kan komen of het zelf maken. en eventjes tussendoor is de triviale naam van FeO3 roest ? :oops:

Berichten: 497

Re: FeO3+Al --> Fe + AlO3 termiet ?

FeO3 bestaat niet, noch AlO3.

Je bedoelt Fe2O3 en Al2O3.

Je zult wel begrijpen dat die reactie ontzettend gevaarlijk is, aangezien er temperaturen tot in de duizenden graden kunnen ontstaan.

Bovendien geef jij aan dit op een blok ijs te willen doen.

Een grote verassing zou het zijn als je dat inderdaad deed en er zo achter moest komen dat een explosie en een regen van vuur het gevolg kunnen zijn (ijs > waterdamp: explosieve volumevergroting).

Al met al is deze reactie absoluut niet voor beginners weggelegd.

Mensen die thermiet maken zijn ofwel heel stom, of hebben jarenlang ervaring met dat soort dingen.

Kortom: zet dit maar snel uit je hoofd!

Berichten: 385

Re: FeO3+Al --> Fe + AlO3 termiet ?

Dit zegt denk ik wel genoeg. Chemie is geen speelgoed. [!]

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: FeO3+Al --> Fe + AlO3 termiet ?

En ook niet om indruk te maken op vriendjes, lijkt me dat je daarbij maar zwak overkomt dan als je dingen als dit nodig zou hebben.

Berichten: 3.145

Re: FeO3+Al --> Fe + AlO3 termiet ?

Angel of Death, dat klink allemaal wel erg k3wl wat je wilt Afbeelding

Het maken van thermiet is heus nog niet zo eenvoudig hoor. Je poeders moeten heel erg fijn zijn en bijzonder goed vermengd. Met wat versnipperde alu-folie, of gevijlde Al-schilfers kom je er echt niet. Je moet fijn aluminium poeder hebben, liefst 1000 mesh of zo en daar kom je niet zomaar aan.

Ook het ijzer (III) oxide moet zeer fijn zijn verdeeld. Gegloeide roest zou kunnen, je moet alle water er uit gloeien. Ik verwacht niet dat je het voor elkaar zult krijgen.

Berichten: 915

Re: FeO3+Al --> Fe + AlO3 termiet ?

k3wl
? Wie oh wie geeft me eindelijk een definitite van dit onduidelijke begrip?

Ik ben wetenschapper zie je :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: FeO3+Al --> Fe + AlO3 termiet ?

k3wl, iemand die met chemie of stunten stoer wil overkomen

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: FeO3+Al --> Fe + AlO3 termiet ?

Dat is de betekenis hier. De oorsprong is als volgt: de 3 is een omgekeerde E; zo is k3wl hacker-slang voor kewl. En dat spreek je uit als "cool". Kijk maar op de Engelse wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Kewl

Berichten: 168

Re: FeO3+Al --> Fe + AlO3 termiet ?

Verder zeiden ze op Brainiac dat thermiet water ontleedt, en dan zal zuurstof en waterstof ontstaan, en explodeert.

Berichten: 36

Re: FeO3+Al --> Fe + AlO3 termiet ?

niet zeiken over mijn nickname dat is gewone een naam die ik heb voor in games en zo. :oops:

Berichten: 36

Re: FeO3+Al --> Fe + AlO3 termiet ?

en het is niet zo dat ik stoer over wil komen. ik ben gewoon gek op scheikunde en ik zou gewoon graag wat proefjes doen thuis alleen niet met vrienden dus het is zeker niet om stoer te doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: FeO3+Al --> Fe + AlO3 termiet ?

Dan moet je iig niet met thermiet beginnen. Het is misschien wel leuk dat wanneer het goed loopt, binnen 2 minuten in gat in 5 cm dik staal brandt, maar dat doet het ook bij je hand.

Wat is er mis met koper(II)chloride bij ammoniak te gooien? Krijg je mooie blauwe kristallen als je dat goed doet :oops:

Berichten: 36

Re: FeO3+Al --> Fe + AlO3 termiet ?

en hoe zou ik daar dan el niet aan moeten komen. ik sta namelijk open voor sugestisch van proefjes die ik thuis zou kunnen doen. en dan boedoel ik niet saaie neerslagreacties maar wel iets waar een mooi effect uit komt. zoals mooie kristalletjes. of een kleine lichtflits. (geen explosie)

Berichten: 385

Re: FeO3+Al --> Fe + AlO3 termiet ?

Dit is misschien wel een leuke voor je. chloorgas maken Heb ik ook gedaan. :oops:

Berichten: 2.337

Re: FeO3+Al --> Fe + AlO3 termiet ?

De eerste angel of death heeft de informatie nodig voor zijn bijbaantje en deze wil thuis proefjes doen :oops:

Ben jij soms schizofreen? 8-[

Het chloor granulaat voor in je zwembad met ammoniak. tip: doe het wel buiten. ;)

Reageer