[scheikunde] Ester ethanol en propaanzuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

[scheikunde] Ester ethanol en propaanzuur

Ik heb pas een ester gemaakt van ethanol en propaanzuur, en nu moet ik berekenen hoeveel procent van de grondstoffen er is omgezet in ester.

Nou had ik de volgende berekening, maar de uitkomst lijkt me zo laag.

Zou iemand hier misschien even naar kunnen kijken?

Er is afgelezen dat de ontstane ester 0,9 mL was.

De dichtheid van ethylpropanoaat is 0,890 gram/cm3. Dit is omgerekend 0,890 gram/mL. Er is 0,9 mL ethylpropanoaat, dit is dus 0,9 x 0,890 = 0,801 gram ethylpropanoaat.

De molecuulmassa van ethylpropanoaat is 102,13 gram. Er is dan 0,801/102,13 = 0,007 mol ethylpropanoaat ontstaan.

In het begin is er 0,020 mol propaanzuur en 0,020 mol ethanol gebruikt. In theorie zou hieruit ook 0,020 mol ester moeten ontstaan, want het reageert in de verhouding 1:1.

Het percentage van de grondstoffen dat omgezet is, is dan (0,007/0,02) x 100% = 39,2%.

Alvast bedankt! :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Ester ethanol en propaanzuur

Lijkt correct! Ik heb de molecuulmassa niet nagezocht.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Ester ethanol en propaanzuur

Dat klopt.

Berichten: 11

Re: [scheikunde] Ester ethanol en propaanzuur

Oke, bedankt, super dat jullie willen helpen!!

Berichten: 11

Re: [scheikunde] Ester ethanol en propaanzuur

Ik had nog een vraagje, ik moest namelijk de ester afdestilleren, en de achtergebleven vloeistof in een maatcilinder aanvullen tot 50 mL met gedestilleerd water. Daarna werd het getitreerd met 0,10 M NaOH.

Nu moet er berekend worden hoeveel zuur er is overgebleven en heoveel zuur er is omgezet in ester, maar daar kom ik niet helemaal uit. Dit is mijn berekening:

Het aantal mL toegevoegde 0,10 M NaOH is gemiddeld 11,037 mL. Dit is dan 11,037 x 0,10 = 1,10 mmol NaOH. Dit aantal mmol is gelijk aan het aantal mmol zuur, want het reageert in de verhouding 1:1 (zie reactievergelijkingen). Er is dus 1,10 mmol propaanzuur overgebleven. In het begin was er 0,020 mol propaanzuur. Er is dus 0,020 - 0,0011 = 0,0189 mol propaanzuur omgezet in ester. Dit is 94,5% van de propaanzuur.

Maar dit percentage verschilt heel erg veel van het eerder berekende percentage.

Wat doe ik fout?

Ook is er aan het begin nog een druppel zwavelzuur toegevoegd, als katalysator, moet je dat ook nog meenemen in de berekening?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Ester ethanol en propaanzuur

Je schrijft "gemiddeld" 11.037ml. Heb je dit meerdere keren gedaan? Waar haalde je dan meerdere monsters vandaan?

Berichten: 11

Re: [scheikunde] Ester ethanol en propaanzuur

Ik heb drie titraties uitgevoerd, met steeds 10 mL van de oplossing van 50 mL die in de maatcilinder zat.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Ester ethanol en propaanzuur

Ah, dus hoeveel zuur zat er in totaal in die cilinder?

Berichten: 11

Re: [scheikunde] Ester ethanol en propaanzuur

O ja, vijf keer zoveel.

Maar dan is de berekening dus:

Het aantal mL toegevoegde 0,10 M NaOH is gemiddeld 11,037 mL. Dit is dan 11,037 x 0,10 = 1,10 mmol NaOH. Dit aantal mmol is gelijk aan het aantal mmol zuur, want het reageert in de verhouding 1:1 (zie reactievergelijkingen). Er is dus 1,10 mmol propaanzuur overgebleven. Maar dit is slechts in 10 mL, en de totale oplossing was 50 mL. In totaal is er dan (50/10) x 0,0011 = 0,0055 mol propaanzuur over. In het begin was er 0,020 mol propaanzuur. Er is dus 0,020 - 0,0055 = 0,0145 mol propaanzuur omgezet in ester. Dit is (0,0145/0,020) x 100% = 72,5% van de propaanzuur.

Die 72,5% is nog steeds een groot verschil met de 39,2% die omgezet is in ester van de grondstoffen, of kan dit misschien verklaart worden?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Ester ethanol en propaanzuur

Ethyl propanoaat is een vrij vluchtige stof. Het zou kunnen dat een deel door verdamping verloren is gegaan bij de opwerking of zuivering. Omdat de ester ook enigzins in water oplost zou je bij het wassen van je product met water ook nog wat verloren kunnen hebben. Hoe heb je overigens de opwerking/zuivering van je ester uitgevoerd?

Berichten: 11

Re: [scheikunde] Ester ethanol en propaanzuur

De ester is afgedestilleerd in een microregaeerbuisje, en toen aangevuld met gedestilleerd water tot 4 mL. daarna heb ik het geheel goed gezwenkt. Vervolgens werd de onderste laag uit dit reageerbuisje bij de achtergebleven vloeistof in het kolfje gegoten, en dit werd getitreerd.

Reageer