chemische stoffen

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 840

chemische stoffen

Goedendag,

ik ben recentelijk begonnen met wat thuisexperimentjes. Mijn theoriekennis is al redelijk hoog, door het continue dingen bekijken op het internet van reacties/experimenten/redox/zuur,etc, alleen mijn praktijk ervaring is nog niet zo heel hoog. ik wil wat nieuwe gaan uitvoeren , zoals de synthese van loodjodide dmv loodacetaat en kaliumjodide. nu weet ik alleen niet waar ik deze loodzouten als particulier kan verkrijgen. heeft iemand misschien een idee?

ik bener dondersgoed bewust van hoe giftig loodzouten zijn. heeft iemand toch wat tips als je werkt met deze zouten?

ook zoek ok kaliumdichromaat, salpeterzuur en zwavelzuur .ik heb t al bij de bouwmarkt gepreobeerd en een oude drogisterij en een hubo maar negens succes. weet iemand misschien nog een plek in roterdam (in de buurt van Hillegersberg) waar deze zuren in geconcentreede vorm aan particulieren wordt verkocht ?

o ja en ik kan ook geen zinkpoeder en koper poeder- of plaatjes vinden.

Mvg

Jor

Berichten: 3.145

Re: chemische stoffen

Kijk eens op www.silex.nl voor een aantal leuke niet al te gevaarlijke chems. Allerlei metaalzouten, van ijzer, vanadium, chroom (ook dichromaat) en nog een hele waslijst aan andere stoffen.

Fijn verdeeld koper maakt je zelf. Neem flexibel electriciteits snoer en haal de isolatie weg. Je zult zien dat er allemaal heel dunne koperdraadjes in zitten. Die knip je in stukjes van een mm of zo en je hebt mooi fijnverdeeld koper.

Pas wel op met dichromaten. Op zich zijn ze niet bijzonder gevaarlijk, maar het is wel kankerverwekkend. Dus pas op dat je niet blootgesteld wordt aan deze stof. Vooral inademen van fijn stof is erg ongezond. Bij Silex hebben ze zowel kaliumdichromaat als natriumdichromaat. Ik zou in eerste instantie voor het laatste gaan. Dat is wat vochtig (hygroscopisch) en stuift daardoor niet. De kans op blootstelling is dan vrijwel nihil. Als je onverhoopt iets op de huid krijgt van deze stof of van zijn oplossing in water, dan is dat geen probleem, mits je het maar wel snel met veel water wegspoelt.

Berichten: 840

Re: chemische stoffen

ok erg bedankt.

en zinkpoeder en loodzouten?

het liefst wil ik loodjodide maken maar ik wil het ook wel kopen, het schijnt nl erg mooi te zijn. maken kan met loodacetaat of loodnitraat. waar koop ik deze en welke van de laatste 2 is het veiligst?

Berichten: 3.145

Re: chemische stoffen

Loodacetaat en loodnitraat zijn even gevaarlijk, ze zijn allebei nl. heel erg giftig vanwege de lood (II) ionen. Hier moet je niet te licht over denken. Lood jodide is wel erg mooi: http://woelen.scheikunde.net/science/chem/...pbi2/index.html

Loodzouten maak je zelf vrij eenvoudig. Ik heb een oplossing van loodnitraat in verdund salpterzuur staan, gemaakt door lood op te lossen in salpeterzuur. Lood koop je als hagel (zit ook een fractie antimoon in, maar dat deert niet) en wordt ook gebruikt in de bouw. Kaliumjodide kun je kopen, bijv. hier. Salpeterzuur is ook geen probleem, bijv. hier.

Let wel op met al deze spullen. Lood oplossen in salpeterzuur MOET je buiten doen. Er komt giftig NO2 vrij als bruine dampen, maar nog veel erger is dat er in de kleine druppeltjes die meegetrokken worden lood(II) ionen zitten. Die NO2 en meegetrokken HNO3 zijn zo weer weg, maar dat lood(II) blijft achter als stof, dus ook later kan dat nog zijn nare werk doen. Zelf doe ik dit soort reacties altijd met een papieren zakdoek losjes over de oplossing, zodat het gas er wel langs kan, maar de kleine zuur/water druppeltjes met het opgeloste metaal achter blijven in het papieren zakdoekje. Een zeer effectief middel tegen kleine druppeltjes in de lucht. Wel oppassen dat het papieren zakdoekje niet in de vloeistof komt.

De verkregen oplossing laat wit loodnitraat bezinken als fijne kristallen. Schenk het overmaat zuur af, en los de witte kristalbrij op in gedestilleerd water. Op deze manier krijg je een oplossing van lood nitraat in water, met nog wat restjes zuur er in. Ideaal voor experimenten, veiliger dan het droge poeder, en het beetje zuur er in zorgt er voor dat het lood niet hydrolyseert.

Zinkpoeder is niet zo eenvoudig aan te komen (erg gevaarlijk, pyrofoor als het erg fijn is), maar wat je wel kunt doen is zink nemen en met een ijzerzaag of vijl grof poeder maken. Zink is in zeer zuivere vorm te koop op eBay voor een habbekrats, bijv. hier. Veel andere elementen zijn ook in zeer zuivere vorm hier te krijgen (ook lood). Ideaal voor experimenteren, dit is een belangrijke bron van mijn chemicalien. Op deze manier ben ik gekomen aan allerlei metalen in zuivere vorm, als vanadium, chroom, ijzer, lood, tin, molybdeen, lood, mangaan, wolfram en koper. Allemaal interessant voor chemie experimenten. Het is wel wat duurder dan spul uit de bouwmarkt, maar ook veel zuiverder.

Berichten: 36

Re: chemische stoffen

dat loodjodide ziet er mooi uit. rook bommentjes maken dat heb ik al wel eens een keer geprobeerd met kas en suiker dat was heel makelijk te maken hoewel ik wel adviseer handschoenen aan te doen als je met papier in het kas suiker water mengsel gaat doen. irriteert de huid best wel. eerste keer vergeten. na afspoelen was irritatie wel meteen weer weg gelukkig.

Berichten: 385

Re: chemische stoffen

Dat loodjodide lijkt net goud. Ik heb ook nog een vraag over kaliumjodide. Ergens stond: "kaliumjodide wordt langzaam geel door ontleding aan de lucht" . Hoe zit dit precies en welke reactie vind er dan plaats?

Berichten: 497

Re: chemische stoffen

Dat gebeurt vooral als het vochtig is, of als het in oplossing is.

Er ontstaat kaliumhydroxide en jood.

Aan jou de taak om die reactie op te schrijven. :oops:

Berichten: 385

Re: chemische stoffen

vochtig:

4 KI (s) + 2 H2O (g) + O2 (g) => 4 KOH (s) + 2 I2 (s) Zo goed?

oplossing:

Dit zie ik nog niet zo, want er kan dan geen zuurstof bij.

Kan je het onstane kaliumhydroxide en jood ook scheiden?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: chemische stoffen

Jood is zeer vluchtig (en ook giftig btw)

Berichten: 385

Re: chemische stoffen

Eigenlijk wil je het dus niet laten ontleden. Kan dat buiten wel of in oplossing?

Kan je ook (wel veilig) nog proeven doen met jood (als reagerend element) ?

Bij nader inzien vraag ik me af of ik wel jood in huis wil hebben. [!]

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: chemische stoffen

Nou als je dit koel genoeg houdt wel. Ik doelde eigenljik op het feit dat je het zeer makkelijk kan scheiden als er buiten een beetje wind staat. Even de haarföhn erop en fertig.

Berichten: 3.145

Re: chemische stoffen

KI kun je zonder problemen bewaren hoor. Ik heb 50 gram van dit materiaal, dat al 20 jaar oud is en nog prima te gebruiken. Zolang je het maar bewaart in een goed afgesloten potje.

KI wordt inderdaad wel heel lichtgeel aan de lucht, maar dat stelt niet veel voor. Je hoeft beslist niet bang te zijn voor het gevormde jood en je krijgt al helemaal geen kalium hydroxide.

Jood is een interessante stof om mee te experimenteren. Het is inderdaad wel redelijk giftig, maar lang niet zo erg als broom en chloor. Je kunt er wat mij betreft uitstekend mee experimenteren en het is onzin om daar bang voor te zijn. Het enige vervelende probleem van jood is het bewaren. Het heeft de neiging om alles bruin te kleuren in de directe omgeving van de pot, waarin het jood wordt bewaard. Ik bewaar het in een glazen potje met hard kunststof deksel, met daar om heen een plastic zakje (dat helemaal bruin geworden is) en daar omheen weer een glazen pot met kunststof deksel. Nu merk ik dat zelfs rondom die buitenste glazen pot lichte bruinkleuring waarneembaar is :oops: .

Berichten: 385

Re: chemische stoffen

Welke reactie vind er dan plaats?

Berichten: 3.145

Re: chemische stoffen

Die bruine kleur van jood komt doordat jood redelijk gemakkelijk verdampt en jood bindt zich aan allerlei organische materialen (plastic, verf, textiel, papier) en vormt hiermee coordinatieve verbindingen. Het blijft wel jood, maar het wordt (losjes) gebonden. Deze jood-verbindingen zijn zeer intensief bruin of zwart gekleurd en dat veroorzaakt die nare vlekken.

Jood doet dit ook op de huid. Je huid wordt geel/bruin, zelfs van zeer weinig jood. Dit kun je gemakkelijk verwijderen door even je huid nat te maken en er een beetje natriumsulfiet op te doen. Dat laatste is niet schadelijk voor de huid als je het daarna weer afspoelt met water.

Gebruikersavatar
Berichten: 71

Re: chemische stoffen

woelen schreef: Kijk eens op www.silex.nl voor een aantal leuke niet al te gevaarlijke chems. Allerlei metaalzouten, van ijzer, vanadium, chroom (ook dichromaat) en nog een hele waslijst aan andere stoffen.

Fijn verdeeld koper maakt je zelf. Neem flexibel electriciteits snoer en haal de isolatie weg. Je zult zien dat er allemaal heel dunne koperdraadjes in zitten. Die knip je in stukjes van een mm of zo en je hebt mooi fijnverdeeld koper.

Pas wel op met dichromaten. Op zich zijn ze niet bijzonder gevaarlijk, maar het is wel kankerverwekkend. Dus pas op dat je niet blootgesteld wordt aan deze stof. Vooral inademen van fijn stof is erg ongezond. Bij Silex hebben ze zowel kaliumdichromaat als natriumdichromaat. Ik zou in eerste instantie voor het laatste gaan. Dat is wat vochtig (hygroscopisch) en stuift daardoor niet. De kans op blootstelling is dan vrijwel nihil. Als je onverhoopt iets op de huid krijgt van deze stof of van zijn oplossing in water, dan is dat geen probleem, mits je het maar wel snel met veel water wegspoelt.
Silex verkoopt geen natriumdichromaat meer. Het is al meer dan 6 maanden uitverkocht!
Hitting it... by chance?

Reageer