[scheikunde] Instrumentele Analyse

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

[scheikunde] Instrumentele Analyse

Hallo!

Momenteel zijn we bezig met Intrumentele Analyse, maar nu heb ik een vraag over een proef. Ik heb al gegoogled, en de zoekfunctie hier gebruikt, maar deze vraag over een mengsel ben ik nog niet tegen gekomen...

Doel van de proef: Het bepalen van de samenstelling van een mengsel. Dit mengsel bestaat uit kristalsoda en natriumhydroxide. We gaan, mbv een contiburet, titreren met zoutzuur

Vragen:

1 Geef de reactievergelijkingen voor de tijdens de titratie optredende reacties.

2 Waarom moet je de fles zoutzuur zsm afsluiten na gebruik?

Ik denk:

1 NaOH+HCl ->H3O+ + Cl- + Na + + H2O (H3O+ + OH- ->2H2O ??)

2H3O+ + CO32- -> HCO3- + H2O

H3O+ + HCO3- -> H2CO3 <-->2H2O + CO2

(Maar ergens anders vond ik voor deze reactie: Na2CO3 +HCl -> 2NaCl + H2CO3)

Zit ik ook maar een beetje in de buurt?

2 Geen idee :oops:

Ik hoop dat iemand me een beetje op weg kan helpen Afbeelding

Berichten: 857

Re: [scheikunde] Instrumentele Analyse

1) Je hebt een zuur (H+) en een base (OH-) en deze reageren samen tot water. Je hoeft dus niet eerst een proton met water te laten reageren tot H3O+ om die vervolgens te laten reageren met OH- tot 2 H2O. De reactie is hiermee klaar!

De andere reactie is de reactie van de base carbonaat met zoutzuur. Dit is ook een neutralisatie reactie maar hierbij ontstaat naast water ook koolstofdioxide. Probeer de reactie eens helemaal uit te schrijven.

2) Weet je wat zoutzuur is? Is zoutzuur een pure vloeistof?

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Instrumentele Analyse

Met andere woorden zeg je dus:

1

NaOH + HCl --> NaCl + H2O

2

Na2CO3 +HCl -> 2NaCl + H2CO3)

Dit laatste is dan in evenwicht met 2H2O + CO2

Zoutzuur is geen pure vloeistof, omdat het een oplossing van waterstofchloride is in water, maar wat heeft dit hiermee te maken? :oops:

Berichten: 857

Re: [scheikunde] Instrumentele Analyse

Pear schreef: Met andere woorden zeg je dus:

1

NaOH + HCl --> NaCl + H2O

2

Na2CO3 +HCl -> 2NaCl + H2CO3)

Dit laatste is dan in evenwicht met 2H2O + CO2

Zoutzuur is geen pure vloeistof, omdat het een oplossing van waterstofchloride is in water, maar wat heeft dit hiermee te maken? :oops:
H2CO3 valt uiteen in water en koolstofdioxide. Het is geen evenwicht. Maar de rest van de reacties is goed.

Let maar op waarom ik die vraag over zoutzuur stelde.

Waterstofchloride is een gas of niet?

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Instrumentele Analyse

OK Heel erg bedankt 8-[

De hint is nu ook doorgedrongen:

Er ontstaan dus 'zuurnevels' (encarta zegt hierover nog dat deze zwaarder zijn dan lucht en dit ademnood kan veroorzaken).

Ik hoop dat de proef nu zelf ook nog gaat lukken :oops:

Re: [scheikunde] Instrumentele Analyse

Pear schreef:Vragen:

2 Waarom moet je de fles zoutzuur zsm afsluiten na gebruik?
Ik zou zeggen dat dit voor alle reagentia moet gelden omdat een open pot altijd het risico inhoud dat er verontreinigingen in terecht kunnen komen.

En als je wilt weten wat dat inhoudt dan vraag het maar aan mensen die al een tijd op een lab werken, de meeste zullen het wel eens hebben meegemaakt en de frustraties hebben ervaren die het veroorzaakt voordat je deze storing hebt achterhaald.

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Instrumentele Analyse

Gerard schreef:
Pear schreef:Vragen:

2 Waarom moet je de fles zoutzuur zsm afsluiten na gebruik?
Ik zou zeggen dat dit voor alle reagentia moet gelden omdat een open pot altijd het risico inhoud dat er verontreinigingen in terecht kunnen komen.

En als je wilt weten wat dat inhoudt dan vraag het maar aan mensen die al een tijd op een lab werken, de meeste zullen het wel eens hebben meegemaakt en de frustraties hebben ervaren die het veroorzaakt voordat je deze storing hebt achterhaald.
Ok! Dat neem ik ook mee! En misschien is het ook nog zo dat de kans dan groter is dat er vloeistof vrijkomt door omstoting...

Berichten: 857

Re: [scheikunde] Instrumentele Analyse

Pear schreef: Er ontstaan dus 'zuurnevels' (encarta zegt hierover nog dat deze zwaarder zijn dan lucht en dit ademnood kan veroorzaken).
Die zuurnevel is inderdaad behoorlijk vervelend als je deze inademt (spreek uit ervaring :oops: ). Maar je hebt door HCl gas ontwijking een concentratie vermindering van je zoutzuur.

Je kan het mooi aantonen dat zoutzuur een gas opgelost in water is netzoals ammonia. Hou deze 2 potten (beide geconcentreerd) met de opening bij elkaar en er ontstaat een witte nevel...het good-old Salmiljak (ammoiniumchloride)

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Instrumentele Analyse

En weer bedankt! JeffreyButer laudandus est Afbeelding

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Instrumentele Analyse

Sorry voor het uppen van m'n eigen topic, ik weet niet of dit is toegestaan...

maar ik kom nu toch niet helemaal uit de uitwerking van deze proef:

het doel van deze proef was het bepalen van de samenstelling van een mengsel van kristalsoda en natriumhydroxide. We hebben getitreerd met zoutzuur.

De reactievergelijkingen die volgens ons verliepen tijdens de titratie zijn:

NaOH+HCl->NaCl+H2O

Na2CO3 + HCl->2NaCl + H2CO3

H2CO3->H2O+CO2

Met de computer hebben we een titratiecurve gekregen en hiervan de tweede afgeleide bepaald

Het eerste equivalentiepunt ligt bij 5.89 ml (zoutzuur)

Het tweede punt bij 10.78 ml zoutzuur

De twee vragen die ik nu nog moet beantwoorden zijn:

1 Bepaal of CO3(2-) één of twee H+-ionen heeft opgenomen

2 Bepaal de samenstelling van het mengsel. Het antwoord moet er als volgt uitzien:

Na2CO3 .......gr/L

NaOH.......gr/L

Van vraag 1 Weet ik nu dat je eigenlijk dit hebt:

CO3-- + H+ <==> HCO3-

HCO3- + H+ <==> H2CO3

Bij vraag 2 weet ik dus niet van welke reactie welk equivalentiepunt is. Mij lijkt het op de een of andere manier (maar opnieuw kan ik dit niet verklaren) logischer dat bij 5.89 ml zoutzuur eerst de NaOH omslaat (de pH is hier dan ongeveer 8.5, de pH begon op 12)

Dan zou de berekening zoiets worden?

5.89 *10 ^-3 L HCl (0.1M) =5.89*10^-4 mol HCl,

omdat de molverhouding gelijk is is dit evenveel NaOH.

5.89*10^-4 * 40 g/mol NaOH=0.02356 g NaOH

We hebben 10 mL van het mengsel gepippeteerd en op het eerste punt 5.89 mL toegevoegd.

Dus dan krijg je 0.02356 g NaOH/ (15.89*10^-3)L =1.47 gr/L

Maar ik weet dus niet of ik wel het goede punt heb gebruikt.... Ik heb nu het vermoeden dat we ook iets met de pKz van 10.33 (=HCO3-) moeten doen...

Reageer