Invloed Dragergas

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 13

Invloed Dragergas

Ik heb een vraag, wat is de invloed van het dragergas op de resultaten bij GC?

Op het moment wordt He gebruikt, maar zou het misschien ook mogelijk zijn om voor die zelfde metingen N te gebruiken als drager gas?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Invloed Dragergas

In het algemeen kan dat zonder problemen.

Er is wel wat verschil in scheidend vermogen van stikstof t.o.v. helium. Ik kan me een mooi grafiekje herinneren, waarin (kwalitatief, dus zonder as-indeling) het scheidend vermogen van helium en stikstof was uitgezet tegen de flow. Maar ik kan dat niet meer vinden.

Als ik me goed herinner, dan is met helium een hoger scheidend vermogen realiseerbaar, maar meestal is dat niet eens nodig en voldoet stikstof zonder meer. Alleen als twee verbindingen onderling onvoldoende gescheiden worden, dan zou stikstof dat kunnen verergeren.

Let er wel op dat je een andere draaggassnelheid moet instellen.

Berichten: 13

Re: Invloed Dragergas

Ok bedankt,

Ik kan dus gewoon de metingen uitvoeren, en kijken wat het wordt.

Hoeveel anders is de draaggassnelheid?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Invloed Dragergas

Ik heb zelf te weinig practische ervaring om dat te beantwoorden.

Het scheidend vermogen hangt af van de gassnelheid en de viscositeit van het draaggas, om antwoord te geven op de vraag die je net hebt gewist... :oops:

Berichten: 2.399

Re: Invloed Dragergas

Het voordeel van helium en waterstof is dat je minder schotels verliest bij hoge gas snelheden. Men gebruikt deze dragergassen dus voor snelle scheidingen en high throughput experimenten.

http://www.chem.agilent.com/cag/cabu/carriergas.htm

Stikstof geeft een lagere schotel hoogte dan helium zelfs in zijn optimale gas snelheid, dus er zijn meer schotels mogelijk met stikstof dan helium [!]. Het verschil zit hem dus in de vlakkere van Deemter curve.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Invloed Dragergas

Stikstof geen een lagere schotel hoogte dan helium zelfs in zijn optimale gas snelheid, dus er zijn meer schotels mogelijk met stikstof dan helium


Mmm.. toch andersom als ik me meende te herinneren... :oops:

Berichten: 2.399

Re: Invloed Dragergas

Als je klikt op mijn link zie je de van deemter plot als je naar benden scrolt. De schotelhoogte staat aangegeven op de Y-as. Het aantal schotels (N) is dan gelijk aan de lengte van de kolom / de schotel hoogte. Het hoogtste aantal schotels wordt dus gehaald wanneer de lijn het laagste (dichtste bij de x-as ligt). Lees af en gij zult vinden :oops:

Berichten: 2.399

Re: Invloed Dragergas

Nog maar even een quote ook......
Nitrogen, helium and hydrogen are the most common carrier gases used with capillary GC columns. The differences between the gases are evident when comparing their van Deemter curves (Figure 19). Nitrogen provides the best efficiency; however, its uopt is at a fairly low average linear velocity

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Invloed Dragergas

Als je klikt op mijn link zie je de van deemter plot als je naar benden scrolt.
Dát is de figuur die ik bedoelde, tnx. 8-[

In mijn vorige post was het woordje ´dus´ voor ´toch´ bedoeld. :oops:

Berichten: 47

Re: Invloed Dragergas

Klopt inderdaad dat stikstof een kleiner HETP geeft maar toch heeft stikstof ook nadelen.

Op de van Deemter plot zie je dat het minimum van de curve snel bereikt wordt en dat de curve daarna steil omhoog gaat. Dit betekent dat je een heel smal optimaal gebied (draaggassnelheid door je kolom) hebt en dat het moeilijk is om gedurende de hele analyserun binnen dit gebied te blijven.

Ten tweede krijg je wel een betere resolutie bij stikstof door dit hoger aantal schotels, maar je draaggassnelheid zal lager moeten liggen dan bij helium, waardoor je analysetijden langer worden en je pieken verbreden en piekverbre-ding is nooit wenselijk. Als je 2 pieken hebt met gelijke oppervlakte, zal de breedste piek logischerwijze lager zijn dan de smalste piek, dit heeft o.a. invloed op je aantoonbaarheidsgrens.

Berichten: 2.399

Re: Invloed Dragergas

Dat probeerde ik hier al te zeggen:
Het voordeel van helium en waterstof is dat je minder schotels verliest bij hoge gas snelheden. Men gebruikt deze dragergassen dus voor snelle scheidingen en high throughput experimenten.
De moraal van het hele verhaal is, kies het drager gas dat het beste bij je applicatie past. Dit hangt dus van een aantal factoren af. Kosten van het dragergas, de maximaal acceptabele analyse tijd, en de efficientie die gewenst is.

Reageer