[natuurkunde] gemiddelde hoeveelheid daglicht

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 12

[natuurkunde] gemiddelde hoeveelheid daglicht

Hey,

voor dezelfde verwerkingsopdracht als waarvoor ik de stookwaarde van sacharose nodig had, heb ik nu uren daglicht nodig.

Wat ik heb is nu:

Energie die een hectare suikerbieten oplevert

Aantal joule licht per uur

Ik zoek dus nu hoeveel uren daglicht er in het groenseizoen zijn (15maart tot 1 september).

Op die manier moet / wil ik de efficiëncie weten voor een werkstuk :oops:

Het getal zal denk ik lang niet zo groot zijn, maar het is leuk om te doen. Alleen ik kan het dus niet vinden.

Groeten, josko

Berichten: 385

Re: [natuurkunde] gemiddelde hoeveelheid daglicht

Wat dacht je van het KNMI?

Berichten: 274

Re: [natuurkunde] gemiddelde hoeveelheid daglicht

Knap dat je de energie van een hectare suikerbieten weet, dat zal wel met een grote marge zijn neem ik aan?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [natuurkunde] gemiddelde hoeveelheid daglicht

Zoek op hoelaat de zon op- en ondergaat op de langste dag (21 juni) en op 15 maart en 1 september.

Neem het gemiddelde opkomsttijdstip en het gemiddelde ondergangstijdstip tussen 15 maart en 21 juni en die tussen 21 juni en 1 september. Deze zullen redelijk dicht bij elkaar liggen, verwacht ik.

Bereken voor de twee perioden de twee gemiddelde daglengten en vermenigvuldig dat met het bijbehorende aantal dagen (resp. 15 maart-21 juni en 21 juni-1 september).

Helemaal correct is het antwoord niet, maar wel een goede benadering.

Berichten: 12

Re: [natuurkunde] gemiddelde hoeveelheid daglicht

Marjanne schreef: Zoek op hoelaat de zon op- en ondergaat op de langste dag (21 juni) en op 15 maart en 1 september.

Neem het gemiddelde opkomsttijdstip en het gemiddelde ondergangstijdstip tussen 15 maart en 21 juni en die tussen 21 juni en 1 september. Deze zullen redelijk dicht bij elkaar liggen, verwacht ik.

Bereken voor de twee perioden de twee gemiddelde daglengten en vermenigvuldig dat met het bijbehorende aantal dagen (resp. 15 maart-21 juni en 21 juni-1 september).

Helemaal correct is het antwoord niet, maar wel een goede benadering.
Smart.

En hoeveel energie het oplevert... Het is de manier die goedgekeurt is door de docent.

ik ben de enige gek die dit doet, maar aan de andere kant, ik ben ook de enige gek die echt begrijpt wat we aan het doen zijn.

Ik heb beetje gezocht, en tot de conclusie gekomen dat een hectare 60000kg biet oplevert...

Een biet bevat gemiddeld 16.5% sacharose...

Stookwaarde sacharose opgezocht / gevraagd...

en het zo te pakken genomen. 166320.3 MJoule.. Daar kwam ik op uit :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [natuurkunde] gemiddelde hoeveelheid daglicht

Daarvan kan toch een gemiddeld Nederlands gezin 13,2 jaar van energie worden voorzien. :oops:

Berichten: 12

Re: [natuurkunde] gemiddelde hoeveelheid daglicht

Daarvan kan toch een gemiddeld Nederlands gezin 13,2 jaar van energie worden voorzien.  :oops:
Echt waar? Wow Afbeelding

Dat wist ik niet. Dank je voor die tip ..

Dat komt in het verslag =]

Energie.. Wat voor :-) Bedoel je alle, of alleen elektrische?

--> Het zal wel alleen dan laatste zijn.

Ja dus, 1 Joule = 1 Watt per seconde (Ws).

Goed om te weten Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [natuurkunde] gemiddelde hoeveelheid daglicht

Om even een indicatie te geven: dat is dus 46200 kWh. Ik denk dat er dus echt de TOTALE energie mee bedoeld wordt :oops:

Berichten: 12

Re: [natuurkunde] gemiddelde hoeveelheid daglicht

Maarja. ik ben eruit.

er viel 69.1968 TJ uit de lucht.

Uit de bieten kwam 1.6332 e 2 GJ

rendement: 0.24%

Jeej Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [natuurkunde] gemiddelde hoeveelheid daglicht

Om even een indicatie te geven: dat is dus 46200 kWh. Ik denk dat er dus echt de TOTALE energie mee bedoeld wordt


Ik las ergens op internet dat het gemiddelde Nederlandse gezin per jaar 3500 kWh aan energie verbruikt. Ik vermoed dat dit de totale energie-hoeveelheid is. Ons eigen stroomverbruik is veel minder.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [natuurkunde] gemiddelde hoeveelheid daglicht

Het gemiddelde gezin gebruikt 3500kWh elektriciteit. En daarnaast nog 2000m3 aardgas voor verwarming/koken. En dan nog ~1500 liter brandstof voor de auto.

Hele ruwe schatting van het totaal: 130GJ per jaar. Elektrisch: 13GJ Gas: 70GJ Benzine:50GJ

Reageer