Tin/lood oplossen en weer laten neerslaan

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Tin/lood oplossen en weer laten neerslaan

Ik probeer een electroprintje electrolytisch te vertinnen/verloden.

Heb uitgerekend dat ik voor 25 gram van dit zoutmengsel ongeveer 12 gram tin/lood (50%/50%) en 25 gram 30% Hcl nodig heb.

Ik probeer dit tin/lood op te lossen, dit gaat bij kamer temp zeer traag.

Maar nu eindelijk mijn vraag kan ik wanneer alle HCl uitgewerkt is (door overmaat aan tin/lood)dit nu neer laten slaan op mijn electroprintje dmv electriciteit?? (voor de duidelijkheid alleen op de koperbaantjes natuurlijk)

Berichten: 497

Re: Tin/lood oplossen en weer laten neerslaan

In principe kan dat wel.

Bedenk wel dat er niet een mooie legering vormt op het printplaatje.

Tin lost liever op dan lood, en lood slaat sneller neer.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Tin/lood oplossen en weer laten neerslaan

Waarom moet het vertind of verlood worden?

Volgens mij krijg je je tin of lood nooit netjes neergeslagen op het spoor. De vraag is ook of het electrisch geleid.

Zelfs met verkoperen gaat het moeilijk. Beter is de andere kant op: koop een printplaat en ets het koper weg waar het weg moet.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Tin/lood oplossen en weer laten neerslaan

Marjanne schreef: Waarom moet het vertind of verlood worden?
Een vertinde printplaat soldeert makkelijker dan blank koper en is meteen beschermd tegen oxidatie

Berichten: 364

Re: Tin/lood oplossen en weer laten neerslaan

haal je die tin/lood dan gewoon uit soldeerdraad?

Berichten: 3.145

Re: Tin/lood oplossen en weer laten neerslaan

Dit lijkt mij een erg lastige manier om iets te vertinnen. Ik zou gewoon fijn soldeertin nemen en dat met een fijne soldeerbout langs te spoortjes trekken (tenzij het van die hele dunne spoortjes zijn, zoals op een modern PC moederbord).

Als de spoortjes superfijn zijn, dan houdt het voor thuishobbyen al snel op.

Tin en lood lossen extreem langzaam op in zoutzuur, dat wordt echt niks. Je kunt ze veel sneller laten oplossen m.b.v. electrolyse door als anode een tin/lood draad of staaf te gebruiken. Nadeel is wel dat het tin erg gemakkelijk als vierwaardig onoplosbaar tinzuur in de vloeistof komt in de vorm van witte vlokken. Eenmaal vierwaardig, kun je het eigenlijk wel als verloren veronderstellen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Tin/lood oplossen en weer laten neerslaan

Soldeer is een eutectisch mengsel. Je moet je overigens realiseren dat sinds Juli 2006 commercieel spul met loodvrije mengsels moet worden gesoldeerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Tin/lood oplossen en weer laten neerslaan

Nadeel is wel dat het tin erg gemakkelijk als vierwaardig onoplosbaar tinzuur in de vloeistof komt in de vorm van witte vlokken. Eenmaal vierwaardig, kun je het eigenlijk wel als verloren veronderstellen.
Weinig verstand van electro zo te horen (en galvano ook) Afbeelding

Vierwaardig tin is heel 'common' om te vertinnen, een stannaatoplossing is goed bruikbaar, je hebt wel twee keer zoveel stroom nodig in vergelijking met zure tweewaardige tinbaden.

Als je reeds sporen hebt geëtst is thermisch vertinnen in een flowbad eigenlijk de enige bruikbare oplossing.

Berichten: 3.145

Re: Tin/lood oplossen en weer laten neerslaan

Heb jij het over een sterk basische oplossing? Ik weet uit ervaring dat in zuur het spul erg gemakkelijk uitvlokt en dan verdraaid lastig weer in oplossing is te krijgen.

In een basische oplossing zit je weer met je lood. De oorspronkelijke vraag ging over een lood/tin mix en niet alleen over tin. Maar bij hoge pH zou lood als plumbaat in oplossing moeten kunnen blijven, lijkt mij, maar daar ben ik niet helemaal zeker van.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Tin/lood oplossen en weer laten neerslaan

In ieder geval pH=14 en 85 graden C.

En dan heb ik het over puur Sn en geen SnPb, want dat is vanwege de RoHS al verboden.

PbSn gaat trouwens met fluoroboraat pH=0,5 op kamertemperatuur.

Reageer