Springen naar inhoud

Tin/lood oplossen en weer laten neerslaan


  • Log in om te kunnen reageren

#1

zaq

    zaq


  • 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 maart 2007 - 18:12

Ik probeer een electroprintje electrolytisch te vertinnen/verloden.
Heb uitgerekend dat ik voor 25 gram van dit zoutmengsel ongeveer 12 gram tin/lood (50%/50%) en 25 gram 30% Hcl nodig heb.
Ik probeer dit tin/lood op te lossen, dit gaat bij kamer temp zeer traag.
Maar nu eindelijk mijn vraag kan ik wanneer alle HCl uitgewerkt is (door overmaat aan tin/lood)dit nu neer laten slaan op mijn electroprintje dmv electriciteit?? (voor de duidelijkheid alleen op de koperbaantjes natuurlijk)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

phj

    phj


  • >250 berichten
  • 497 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 maart 2007 - 18:22

In principe kan dat wel.
Bedenk wel dat er niet een mooie legering vormt op het printplaatje.
Tin lost liever op dan lood, en lood slaat sneller neer.

#3

Marjanne

    Marjanne


  • >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 maart 2007 - 18:30

Waarom moet het vertind of verlood worden?

Volgens mij krijg je je tin of lood nooit netjes neergeslagen op het spoor. De vraag is ook of het electrisch geleid.
Zelfs met verkoperen gaat het moeilijk. Beter is de andere kant op: koop een printplaat en ets het koper weg waar het weg moet.

Veranderd door Marjanne, 03 maart 2007 - 18:30


#4

Echtepino

    Echtepino


  • >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2007 - 12:11

Waarom moet het vertind of verlood worden?

Een vertinde printplaat soldeert makkelijker dan blank koper en is meteen beschermd tegen oxidatie

#5

Robin85

    Robin85


  • >250 berichten
  • 365 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2007 - 13:12

haal je die tin/lood dan gewoon uit soldeerdraad?

#6

woelen

    woelen


  • >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2007 - 14:44

Dit lijkt mij een erg lastige manier om iets te vertinnen. Ik zou gewoon fijn soldeertin nemen en dat met een fijne soldeerbout langs te spoortjes trekken (tenzij het van die hele dunne spoortjes zijn, zoals op een modern PC moederbord).

Als de spoortjes superfijn zijn, dan houdt het voor thuishobbyen al snel op.

Tin en lood lossen extreem langzaam op in zoutzuur, dat wordt echt niks. Je kunt ze veel sneller laten oplossen m.b.v. electrolyse door als anode een tin/lood draad of staaf te gebruiken. Nadeel is wel dat het tin erg gemakkelijk als vierwaardig onoplosbaar tinzuur in de vloeistof komt in de vorm van witte vlokken. Eenmaal vierwaardig, kun je het eigenlijk wel als verloren veronderstellen.

#7

rwwh

    rwwh


  • >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 maart 2007 - 22:14

Soldeer is een eutectisch mengsel. Je moet je overigens realiseren dat sinds Juli 2006 commercieel spul met loodvrije mengsels moet worden gesoldeerd.

#8

Echtepino

    Echtepino


  • >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2007 - 09:00

Nadeel is wel dat het tin erg gemakkelijk als vierwaardig onoplosbaar tinzuur in de vloeistof komt in de vorm van witte vlokken. Eenmaal vierwaardig, kun je het eigenlijk wel als verloren veronderstellen.

Weinig verstand van electro zo te horen (en galvano ook) Geplaatste afbeelding
Vierwaardig tin is heel 'common' om te vertinnen, een stannaatoplossing is goed bruikbaar, je hebt wel twee keer zoveel stroom nodig in vergelijking met zure tweewaardige tinbaden.
Als je reeds sporen hebt geŽtst is thermisch vertinnen in een flowbad eigenlijk de enige bruikbare oplossing.

#9

woelen

    woelen


  • >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2007 - 10:32

Heb jij het over een sterk basische oplossing? Ik weet uit ervaring dat in zuur het spul erg gemakkelijk uitvlokt en dan verdraaid lastig weer in oplossing is te krijgen.

In een basische oplossing zit je weer met je lood. De oorspronkelijke vraag ging over een lood/tin mix en niet alleen over tin. Maar bij hoge pH zou lood als plumbaat in oplossing moeten kunnen blijven, lijkt mij, maar daar ben ik niet helemaal zeker van.

#10

Echtepino

    Echtepino


  • >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2007 - 15:18

In ieder geval pH=14 en 85 graden C.
En dan heb ik het over puur Sn en geen SnPb, want dat is vanwege de RoHS al verboden.
PbSn gaat trouwens met fluoroboraat pH=0,5 op kamertemperatuur.

Veranderd door Echtepino, 05 maart 2007 - 15:19






0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures