[scheikunde] Titratie met onbekend zuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] Titratie met onbekend zuur

Ik heb een vrij ingewikkeld vraagstuk voorgeschoteld gekregen. Je hebt een oplossing van onbekend volume maar ze bevat in hoeveelheid het equivalent van 150 mg zuiver poeder van een bepaald zuur. Die oplossing wordt getitreerd met een NaOH-oplossing met titer 0,1012 tot volledige neutralisatie. Het equivalentiepunt wordt bereikt na toevoeging van 36,20 ml van het titrans. Nu is de vraag welk zuur aanwezig is : HBr, HCl, CH[3]COOH, H[3]PO[3] of H[2]CrO[4] ? Het is de bedoeling voor elk van deze producten het equivalentgewicht bij volledige neutralisatie te berekenen om zo de keuze van het zuur te kunnen aantonen. Ik ben er al op verschillende manieren aan begonnen maar niets lijkt uit te komen. Als ik de reacties opschrijf, zit ik met een probleem bij de CH[3]COOH want ik weet niet wat er gevormd wordt. Ik hoop juist bezig te zijn door bij HBr 296,66 en bij HCl 133,68 uit te komen als equivalentgewicht. Klopt dit of kan iemand mij zeggen hoe het anders moet ? En wat met die CH[3]COOH ?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Titratie met onbekend zuur

Ik kan je verhaal over equivalentgewicht niet volgen, maar ik zou eerst de reactievergelijkingen opschrijven, en dan uittellen hoeveel mol van de verschillende zuren er in het monster zou hebben gezeten. Daarna kun je van elk van die hoeveelheden bepalen hoeveel gram dat zou zijn geweest.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Titratie met onbekend zuur

Hoe verwacht je dat azijnzuur reageert? Waarom schrijft men niet C2H4O2? Zou er iets speciaals zijn met de H op het eind?

Rwwh: volgens mij betekent het equivalentgewicht gewoon het aantal mol wat je uikrijgt vermenigvuldigen met de molmassa.

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Titratie met onbekend zuur

Ik heb alle reactievergelijkingen opgeschreven, enkel die van die CH[3]COOH kan ik niet. De vier andere stoffen denk ik wel te hebben maar daar geraak ik niet aan 150 mg. Het zou dus best CH[3]COOH kunnen zijn, maar ik heb geen idee hoe dat met NaOH reageert...

Berichten: 385

Re: [scheikunde] Titratie met onbekend zuur

het equivalent van 150 mg zuiver poeder van een bepaald zuur.
Dat wil dus zeggen dat het om een poeder gaat, dus een vaste stof. Daarmee kun je er al een aantal wegstrepen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Titratie met onbekend zuur

Ik heb alle reactievergelijkingen opgeschreven, enkel die van die CH[3]COOH kan ik niet. De vier andere stoffen denk ik wel te hebben maar daar geraak ik niet aan 150 mg. Het zou dus best CH[3]COOH kunnen zijn, maar ik heb geen idee hoe dat met NaOH reageert...
Ik suggereer iets met dat laatste zinnetje hoor :oops:

Berichten: 387

Re: [scheikunde] Titratie met onbekend zuur

Als je niet weet hoe CH3COOH met NaOH reageert, bereken dan de mogenlijkheden 1,2,3 of 4 H+ en kijk of er een precies op 150 mg uitkomt.

Berichten: 448

Re: [scheikunde] Titratie met onbekend zuur

CH3COOH is een carbonzuur. De zuurgroep in de organische chemie is de -COOH groep. Deze is dus verantwoordelijk voor het zure karakter van azijnzuur.

Probeer nu eens: CH3COOH + NaOH -->

Denk aan de anorganische chemie: zuur + base -->
Dat wil dus zeggen dat het om een poeder gaat, dus een vaste stof. Daarmee kun je er al een aantal wegstrepen.
Om precies te zijn alle behalve een.

Berichten: 385

Re: [scheikunde] Titratie met onbekend zuur

Zo kun je dus het antwoord vinden via een andere dan gevraagde weg, maar ook je antwoord controleren. Ook worden moeilijke vragen zo snel makkelijk.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Titratie met onbekend zuur

CH3COOH + NaOH -> CH3COO- + H2O + Na

Azijnzuur + Natronloog - > Methanoaat + Water + Natrium
in het begin was er niets en toen is dat ook nog ontploft

Berichten: 387

Re: [scheikunde] Titratie met onbekend zuur

Geen methanoaat, maar acetaat

Berichten: 1

Re: [scheikunde] Titratie met onbekend zuur

hallo chloetje,

ik ben vrijwel zeker dat het H3PO3 je antwoord is, want

0.1012N x 0.03620 ml NaOH levert 0.00366344 mol NaOH op

nu, al je stoffen hebben een molaire massa ofzoiets, zoveel gram de mol.

probeer nu zoals GIB het voorgesteld had, hij heeft iets gehint van meerdere protonen op een molecule. of zoals we in de les hebben gezien, de normaliteit te bekijken,

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Reageer