Springen naar inhoud

welk bariumzout?

• Log in om te kunnen reageren

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2007 - 19:20

ik heb een bariumzout nodig. ik kan kiezen tussen bariumchloride en bariumnitraat. welke is het meest aanraadbaar?
de volgende punten vind ik belangrijk:
-de giftigheid: bijvoorbeeld wil ik de stof die het minst makkelijk opstuift.
-de zo min mogelijke betrokeknheid van het negatieve ion.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

G.i.B.

G.i.B.

• >250 berichten
  • 387 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2007 - 19:38

Ze zijn allebei ongeveer even giftig. Als je poeder hebt dat stuift, kristalliseer het dan uit.

Los in zo min mogenlijk warm water (500- 600 C ) 1/20 van je stof op en laat dan afkoelen. er ontstaan dan mooie kristallen. Filtreer deze uit je oplossing en verwarm dan weer tot 500- 600 C en los dan weer zo veel mogenlijk op en laat dan weer afkoelen etc. etc.

Pas inderdaad wel op, Barium zouten zijn zeer giftig !!!

yochem_CF

yochem_CF

• >250 berichten
  • 385 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2007 - 19:51

Die betrokkenheid is afhankelijk van waarvoor je het bariumzout gaat gebruiken. Dus waarvoor wil je het gebruiken? Als je bijvoorbeeld iets wilt neerslaan met het barium-ion, kun je beter voor bariumnitraat kiezen. Het nitraat zal nl. niet neerslaan.

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2007 - 20:03

ja voorhet neerslaan van stoffen.

en nog iets. ik ga ook met deze stoffen loodacetaat kopen. ik heb deze stof nou eenmaal nodig voor dat proefje van woelen met dat gele lood(II)jodide.
ik heb in de praktijk al vaak met poeders gewerkt, maar nooit met zouten van zware metalen (wel zink als je die ertoe mag rekenen). zijn er tips voor het werken er mee, en dingen waar ik ontzettend mee moet oppassen. ik ben hier liever even de domme jongen dan dat ik straks lood en barium binnen krijg.

PS: wat is de rangschikking van giftigheid van barium,kwik,cadmium en lood in zouten ? 8-[ was hierin gewoon geinterresseerd :oops:

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 maart 2007 - 20:07

Werk iig met handschoenen aan: het is niet zo zeer het druppeltje op de huid dat gevaarlijk is, maar het onoplettende moment dat die hand naar de mond beweegt om deze af te vegen.

Met handschoenen aan ben je je er meer van bewust.

Veranderd door FsWd, 05 maart 2007 - 20:07

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2007 - 20:18

en hoe ga je stuiven zo goed mogelijk tegen zonder te kristalliseren.

de vorieg post loopt nog steeds :oops:

G.i.B.

G.i.B.

• >250 berichten
  • 387 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2007 - 20:20

Volgens mij : Kwik - Barium - Cadmium - Lood

In een potje bewaren met een zo klein mogenlijke opening, lijkt me een (deel) oplossing

Edit : tweede zin erbij

Veranderd door G.i.B., 05 maart 2007 - 20:24

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 maart 2007 - 20:20

Hou het uit luchtstromen en schud er zo weinig mogelijk mee. Als je echt veilig wil doen, haal je bij de bouwmarkt een paar stofkapjes.

Maar de beste manier om het poeder niet te laten stuiven is er idd grotere kristallen van maken.

Veranderd door FsWd, 05 maart 2007 - 20:21

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2007 - 21:57

Ik heb loodnitraat in licht zure oplossing (met salpeterzuur) en dat stuift dus niet. Als jij je loodacetaat hebt, los dan een paar gram op in water met een procentje azijnzuur er bij en gebruik die oplossing om mee te experimenteren. Als het op is, maak je weer nieuwe. Op die manier hoef je maar 1x met de vaste stof te werken en gebruik je verder de oplossing.

Op deze manier werk ik met loodzouten en bariumzouten.

Voor het bariumzout gebruik ik bariumcarbonaat van de keramieker. Deze los ik op in verdund HCl (buiten doen: druppeltjes trekken een weinig bariumoplossing mee), waar ik tevens wat H2O2 aan toe voeg. Ik gebruik een beetje overmaat BaCO3 t.o.v. de HCl. Dat bariumcarbonaat bevat een beetje BaS en dat wordt mooi geoxideerd tot BaSO4 door het H2O2. Vervolgens laat ik de troebele vloeistof (vanwege BaSO4, elementair zwavel en overmaat BaCO3) bezinken en schenk de heldere vloeistof af. Deze kook ik een tijdje om evt. resten H2O2 helemaal kapot te maken en wat je overhoudt is een zuivere, misschien nog wat zure BaCl2 oplossing, ideaal voor experimenteren.

Voor het lood heb ik al aangegeven hoe ik werk. Ik werk met een oplossing van lood in salpeterzuur.

Cadmium heb ik ook nog (via eBay, element seller) en dat heb ik opgelost in zoutzuur om een zeer zure CdCl2 oplossing te krijgen. Leuk en verassend in combinatie met sulfiden. Ook hiervoor geldt, werken met oplossingen.

Met kwikzouten zou ik niet gaan experimenteren. Het is best interessant, maar wel zo erg giftig dat je er eigenlijk niet met goed fatsoen thuis mee kunt 'spelen'. Ik heb wel een klein aantal experimenten met kwik gedaan, maar eigenlijk is het helemaal niet leuk, omdat ik mij niet echt prettig voel bij het werken met zulk giftig spul.

Met zinkzouten zou ik me niet al te druk maken. Als je al iets binnen krijgt, dan is dat niet direct een ramp, zo giftig is zink nou ook weer niet.

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2007 - 22:10

woelen je bent een koning, je weet alles Geplaatste afbeelding

scientist 1

scientist 1

• >250 berichten
  • 448 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2007 - 22:28

Pb-, Cd- en Hg-zouten zijn extra gevaarlijk omdat ze cummulatieve gifstoffen zijn.

Veranderd door scientist 1, 05 maart 2007 - 22:28

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2007 - 22:47

is barium dan geen cumulatief gif=

scientist 1

scientist 1

• >250 berichten
  • 448 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2007 - 23:16

Barium is geen cummulatief gif.
Het kan zich wel opstapelen in de longen als je het stof blijft inademen. Dan veroorzaakt het baritose (een vorm van pneumoconiose = stoflong).

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 05 maart 2007 - 23:22

Relevante stukken uit de MSDS
Chronische effecten......

Barium nitrate
Routes of Entry: Eye contact. Inhalation. Ingestion.
Toxicity to Animals: Acute oral toxicity (LD50): 355 mg/kg [Rat].
Chronic Effects on Humans: Causes damage to the following organs: kidneys, lungs, the nervous system.
Other Toxic Effects on Humans:
Extremely hazardous in case of ingestion.
Very hazardous in case of skin contact (irritant), of inhalation.
Special Remarks on Toxicity to Animals: Not available.
Special Remarks on Chronic Effects on Humans: Excreted in maternal milk in animal. Passes through the placental barrier
in human.
Special Remarks on other Toxic Effects on Humans: Not available

Barium chloride dihydrate
Routes of Entry: Inhalation. Ingestion.
Toxicity to Animals:
LD50: Not available.
LC50: Not available.
Chronic Effects on Humans:
Causes damage to the following organs: kidneys, the nervous system, peripheral nervous system, cardiovascular
system, upper respiratory tract, central nervous system (CNS).
May cause damage to the following organs: liver.
Other Toxic Effects on Humans: Hazardous in case of skin contact (irritant, permeator), of ingestion, of inhalation.
Special Remarks on Toxicity to Animals: Not available.
Special Remarks on Chronic Effects on Humans: May cause adverse reproductive effects. May affect genetic material
(mutagenic)

Een aanvullend gegeven in de MSDS
Bariumchloride, dihydraat
Oral Human LDLo = 11400 μg/kg = 11,4 mg/kg ~~ 8,55 g bij 75 kg

LDLo = laagst gepubliceerde dodelijke dosis bij mensen

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2007 - 23:47

Als ik die getallen zo lees, dan is de acute giftigheid van bariumzouten nog niet eens zo extreem.

Een LDlo van pakweg 8 gram voor een normaal volwassen persoon vind ik niet schokkend. Een LD50 van pakweg 25 gram voor een volwassen persoon al helemaal niet. Toch ben ik wel erg voorzichtig met barium, omdat ik vooral bang ben voor lange termijn effecten (daar ben ik sowieso veel banger voor dan acuut vergiftigd worden door iets, ook bij andere stoffen).

Nogmaals, als je werkt met oplossingen, dan kan er niet zo veel mis gaan. Als je 1x een oplossing maakt, dan valt het met die lange termijn blootstelling ook erg mee en hoef je niet bang te zijn.

Voor cadmium nog een extra waarschuwing, het is carcinogeen. Nog een extra reden om er erg voorzichtig mee om te gaan. Juist hier is langetermijn blootstelling aan kleine doses een risico.

Om eerlijk te zijn, ik vind werken met stoffen, waarin langetermijn effecten kunnen optreden enger dan werken met heel giftige stoffen, die echter geen langetermijn effect kennen.

Zo heeft NaCN een LD50 van ik meen pakweg 200 mg voor een normaal volwassen persoon (zo'n 2 tot 3 mg per kilo lichaamsgewicht) en bijv. CdCl2 zit op zo'n 200 tot 250 mg per kilo lichaamsgewicht. Voor acute vergiftiging is NaCN dus 100x zo giftig. Je moet dus goed oppassen met NaCN, want een levensbedreigende dosis heb je vrij snel te pakken.
Aan de andere kant, als jij kunt garanderen dat je nooit ook maar in de buurt komt van die gevaarlijke dosis, maar je zou wel een beetje stof binnen kunnen krijgen, dan is het werken met NaCN veiliger. Stel je werkt er vaak mee en je krijgt iedere keer 2 mg binnen. Dan verwerkt je lichaam het, en er gebeurt verder niets. Het lichaam verwerkt alles en het effect is weer weg. Met loodzouten, kwikzouten en cadmiumzouten is dat dus niet zo. Het lichaam 'onthoudt' de dosis en het bouwt op. Het kan een hele tijd goed gaan, totdat je toch op termijn vervelende klachten krijgt. Daarnaast is het carcinogeen zijn een extra risico.
Zo werk ik dus liever met stoffen als Cl2, NaCN, Br2, dan met Pb(NO3)2, CdCl2 etc., voor wat betreft giftigheid, hoewel die eerste stoffen allemaal een VEEL lagere acuut gevaarlijke dosis hebben.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures