Giftigheid bromaat

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3.145

Giftigheid bromaat

Het verbaast me dat de laatste tijd er op meerdere plekken NaBrO3 te koop is, terwijl dit naar mijn idee een stof is, die niet veel onschuldiger is dan KBrO3. Zelfs op deze site kom ik het nu tegen (sinds een maand of twee): http://www.crystalgrowing.com/index_d.htm (klik links op "chemikalien")

Dit is een site, gericht op kristallen maken en normaliter staan daar de meer onschuldige stoffen op. Ook op eBay kwam ik recentelijk NaBrO3 tegen (en daar heb ik gelijk maar 250 gram van gekocht 8-[ denkende dat het heel bijzonder was, maar dat valt dus nogal mee).

Als ik kijk naar de MSDS-en van het kaliumzout en het natriumzout, dan is er ook wel een verschil. Het kaliumzout wordt altijd als carcinogeen aangeduid (en als oxidator), terwijl het natriumzout alleen als oxidator wordt aangeduid.

MSDS voor Na-bromaat

MSDS voor K-bromaat

Ik las op Internet dat natriumbromaat zelfs (zij het in beperkte mate) toegepast mag worden in cosmetica.

Is het soms zo, dat specifiek de combinatie van kalium ionen en bromaat ionen carcinogeen is? Dat zou me wel verbazen. Iemand met meer kennis op het gebied van toxicologie en de werking van ons lichaam wat betreft stofwisseling van ionen kan hier vast meer over zeggen.

Op dit moment zou ik zo niet aan KBrO3 kunnen komen (ik heb zelf wat gemaakt), maar NaBrO3 is dus blijkbaar gemakkelijker aan te komen en dan kun je natuurlijk daarmee weer eenvoudig KBrO3 maken als je dat zou willen :oops: .

Reageer