Springen naar inhoud

Natrium D-lijn

• Log in om te kunnen reageren

Neonimus

Neonimus

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2007 - 12:47

Een tijdje terug had ik een practicum op school betreffende de destilatie van wijn en was het de bedoeling dat de fracties van het destilaat kwantitatief werden bepaald met behulp van een refractometer.

In de voorbereiding van het practicum werd gevraagd naar de betekenis of definitie van de d-lijn van Natrium.

Nu heb ik al geruime tijd gezocht op internet naar informatie erover en ik heb de nodige verwijzingen naar sites gevonden, maar geen van deze sites kon me een goed beeld geven van wat de Natrium d-lijn precies inhoudt.

Kan iemand me er misschien meer over vertellen, behalve me door te verwijzen of me toepassingen van de Natrium d-lijn te geven?

Alvast bedankt

Veranderd door Neonimus, 06 maart 2007 - 12:47

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

cheMister

cheMister

• >250 berichten
  • 266 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2007 - 18:08

Zie link

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2007 - 10:43

Ik zie het verband niet zo met destillatie van wijn :oops:

Wilcof

Wilcof

• >25 berichten
  • 37 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2007 - 16:20

Das toch meer van belang met licht?

Of wil ie AAS gebruiken?

Neonimus

Neonimus

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2007 - 23:05

Het verband met de destilatie van wijn was dat het de bedoeling was de brekingsindex van de fracties te bepalen en die te vergelijken met die van een chemisch handboek.

Maar het was maar voorbereiding en achtergrond info voor het gebruik van de refractometer. Had er niet direct iets meer te maken.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 maart 2007 - 00:03

De natrium D-lijn is licht met een golflengte van 589 nm. Dit ontstaat door het 'aanslaan' van gasvormige natriumatomen (niet ionen) met een electrische ontlading. Door de electrische ontlading gaat het valentieelectron (buitenste electron) van de grondtoestand [Ne]3s1 naar de aangeslagen toestand [Ne]3p1 (dus van de s- naar de p-orbitaal). Wanneer deze terugvalt in de grondtoestand wordt er licht met een golflengte van 589 nm uitgezonden.

Eigenlijk zijn het twee heel dicht bij elkaar liggende lijnen (bij 588.9950 en 589.5924 nm) maar het gaat lijkt mij een beetje ver dit allemaal ook uit te leggen. Het komt in ieder geval door spin-orbitaal koppeling.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures