Springen naar inhoud

[scheikunde] gradientelutie wat is dat?

• Log in om te kunnen reageren

janwizz

janwizz

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2007 - 13:36

goedendag,

Ik heb een vraag over de GLC (Gas-vloeistofchromatografie) ze hebbben over gradientelutie (als ik het goed schrijf) ik heb dit over google tracht te zoeken maar tevergeefs gevonden, ook in mijn leerboeken vond ik het antwoord niet. Wie kan mij helpen?

alvast bedank!!!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

paatsch

paatsch

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2007 - 13:46

Ik had een antwoord bij mijn eerste hit op google. Het komt er in ieder geval op neer dat je de samenstelling van je eluens in de loop van de tijd aanpast, zodat moeilijk elueerbare stoffen alsnog van je kolom af kunnen komen. Anders kan je uren wachten, of soms lukt het zelfs helemaal niet, als de stoffen te sterk 'binden'.

natas

natas

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2007 - 14:26

Inderdaad, als je via Google zoekt vind je echt wel meer dan genoeg over gradient elutie....

Je kunt tijdens een analyse bijvoorbeeld 'spelen' met de temperatuur (ik neem aan dat je van dit soort gradient al weleens hebt gehoord). Ditzelfde kun je dus doen met je eluens (=loopvloeistof). Neem bijvoorbeeld 2 verschillende loopvloeistoffen. Start met 100% eluens A en programmeer zo dat je bijvoorbeeld na 20min op 100% eluens B zit -> dan heb je een gradient in je eluens uitgevoerd.

Een duidelijkere beschrijving kan ik je niet geven :oops:

http://www.uga.edu/s...ial/page27.html

janwizz

janwizz

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2007 - 17:24

okee ik kom er nu wel uit
echt heel erg bedankt voor jullie hulp

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures