metalen + HNO3

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 840

metalen + HNO3

hoi allemaal.

ik zat mij het volgende af te vragen:

Wanneer krijg je NOx en wanneer he nitraatzout als je een bepaald metaal oplost?

als je bijvoorbeeld koper oplost krijg je NOx gas. ook heb ik gehoord dat je nitraatzouten kunt maken. duss , welke fator bepaald het? zijn het de edele metalen die NOx geven en onedelen die het nitraatzout vormen? zoja , vanaf welk elektrodepotentiaal wordt er NOx gevormd?

anywayz ik heb hier even op heldering voor nodig...

Berichten: 497

Re: metalen + HNO3

De hoeveelheid NOx dampen hangt af van de concentratie van het salpeterzuur.

Zo geven alle (in salpeterzuur oplosbare) metalen in geconcentreerd salpeterzuur NOx.

In verdund salpeterzuur zal er voornamelijk waterstofgas opstijgen.

Berichten: 840

Re: metalen + HNO3

welke reactie vind er dan plaats in geconcentreerde zuren?

X (s) + y HNO3 (aq) >>> NO2 (g) + X(OH)y ???

en in verdund HNO3:

X (s) + y H+ (aq) >>> X y- (aq)+ 1/2y H2 (g) ????

Berichten: 2.337

Re: metalen + HNO3

Bij bijvoorbeeld koper dacht ik dat het deze reactie is.

3 Cu + 8 HNO3 ==> 3 Cu(NO3)2 + 2 NO + 4 H2O

Berichten: 840

Re: metalen + HNO3

NO? en NO2 dan?

Berichten: 2.337

Re: metalen + HNO3

Jah 8-[ Zoek dat zelf misschien eens? :oops:

Berichten: 3.145

Re: metalen + HNO3

Als je metalen oplost in salpeterzuur, dan hangt de reactie sterk af van de concentratie. Metalen die niet oplossen in zuren als HCl, HBr, HI (niet-oxiderend) kunnen wel oplossen in salpeterzuur, onder vorming van NO en NO2. Hoe hoger de concentratie HNO3, hoe meer NO2.

Metalen die normaliter onder waterstofontwikkeling oplossen in zuren als HCl kunnen in salpeterzuur ook oplossen onder waterstofontwikkeling, maar ze kunnen ook leiden tot vorming van N2, N2O, NO en NO2. Onder bepaalde omstandigheden kan zelfs ammoniak (of ammonium ion) worden gevormd. De situatie is dan dus echt gecompliceerd.

Je kunt van dit soort reacties niet 1 reactievergelijking geven. Wat wel kan is een set van reaktievergelijkingen geven en dan is de werkelijke reactie een lineaire combinatie van die reactievergelijkingen.

Berichten: 840

Re: metalen + HNO3

dus eigenlijk kun je met salpeterzuur nooit echt zuivere oplossingen van een stof maken die je wilt omdat er te veel uitgangsproducten zijn. Je krijgt dus bijvoorbeeld ook een kleine hoeveelheid ammonia in je metaalzut oplossing uit salpeterzuur :S

Berichten: 387

Re: metalen + HNO3

Dit stel je veel te algemeen. Je kan heel goed redelijk zuivere metaal zouten maken met salpeterzuur, je krijgt echt niet snel ammoniak als je met lage concentraties zuur werkt (20-40 %).

Voor de rest dampen die gassen wel uit je oplossing.

Berichten: 3.145

Re: metalen + HNO3

dus eigenlijk kun je met salpeterzuur nooit echt zuivere oplossingen van een stof maken die je wilt omdat er te veel uitgangsproducten zijn. Je krijgt dus bijvoorbeeld ook een kleine hoeveelheid ammonia in je metaalzut oplossing uit salpeterzuur :S
Met koper, zilver en lood kun je best zuivere zouten krijgen. Alle mogelijke reacties met salpeterzuur leveren altijd ook het metaalnitraat. De rest is gasvormig en kun je wegkoken.

Met minder edele metalen is het inderdaad lastiger. Bijvoorbeeld met zink, magnesium en aluminium krijg je ook ammoniak (gebonden in ammonium ionen) en die kook je niet zomaar even weg. Dus het maken van nitraten van minder edele metalen moet je niet doen vanuit de metalen, maar vanuit metaalcarbonaten, oxiden of hydroxiden. Het zelfde geldt trouwens voor sulfaten. Zo reduceren metalen als zink en aluminium zwavelzuur ook enigszins tot H2S. Voeg maar eens zink toe aan zwavelzuur. Zelfs bij reagent kwaliteit stoffen ruik je de rotte eieren lucht. De bulk reageer onder vorming van waterstof, maar een klein deel reduceert het sulfaat.

Zo heb ik zelf nikkelnitraat gemaakt uit basich nikkelcarbonaat van de keramieker. Gewoon overmaat metaalcarbonaat toevoegen aan 30% zuur en licht verwarmen. Vervolgens de troebele oplossing laten bezinken. De heldere vloeistof er boven is vrijwel zuiver nikkelnitraat. Dit werkt ook goed voor basisch koper carbonaat van de keramieker en voor cobalt carbonaat van de keramieker. Om mooie kristallen van metaal nitraten te krijgen is nog niet zo eenvoudig, deze zijn erg hygroscopisch. Wat ik zelf deed was indampen tot een soort siroop en dan laten afkoelen. Je krijgt dan een nitraat, dat wel zuiver is, maar niet een goed gedefinieerde hoeveelheid water heeft. Dus geen zuiver Ni(NO3)2.6H2O, maar iets van de vorm Ni(NO3)2.xH2O, met x ergens tussen 3 en 6. Het zelfde geldt voor koper en cobalt. Voor experimenten zijn dat soort stoffen echter prima bruikbaar.

Als het je gaat om het maken van leuke metaalzouten, dan zou ik trouwens gaan voor sulfaten. Deze kristalliseren veel beter dan nitraten en chloriden. De laatste twee zijn erg hygroscopisch, van de sulfaten kristalliseren de volgende allemaal uitstekend:

Mg, Mn(II), Fe(II), Fe(III), Cu, Ni, Co, Zn. Deze kun je heel mooi maken uit het metaalcarbonaat.

Berichten: 840

Re: metalen + HNO3

je doelt met een metaalcarbonaat toevoegen aan een zuur , dat de het carbonaat H+ opneemt en weg dampt als CO2 en H2O en dat je dan een oplossing krijgt van metaalnitraat in salpeterzuur, metaalchlride in zoutzuur etc. met natuurlijk nog een zuurrest.

zo zit het toch?

oja en als je een oxide oplost in een zuur reageert het H+ tog met het oxide ion tot water in alle gevallen?

zinkoxide in salpeterzuur

ZnO (s) + H2O (l) >>aq>> Zn2+ (aq) + 2 OH- (aq)

2 OH- (aq) + 2 H+ (aq)>>> 2 H2O (l)

je houdt over een zure zinksulfaat oplossing

en trouwens een aangezuurde oplossing van een zout gmaakt uit een zuur, heeft dat enige invloeden op het gebruik van deze oplossing. heb ik last bij experimenteren met een zoutoplossing van het aanwezige zuur? woelen gebruikt bijvoorbeeld een aangezuurde lood(II)nitraat oplossing.

sry voor de vele vragen :oops:

kunnenjullie mij vertellen of er iets niet klopt?

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Reageer