[scheikunde] broom

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

[scheikunde] broom

hallo,

ik heb een vraag waar ik niet uitkom: waarom kan het bij het neutraliseren van broom niet om een zuur-base reactie gaan?

wie kan mij helpen bij het beantwoorden van deze vraag?

Berichten: 387

Re: [scheikunde] broom

Ik neem aan dat je het hebt over Br2 (g)/(l)

Wat bedoel je met het neutraliseren van broom ??

Het is geen zuur en geen base, het is een elementaire stof, net als ijzer of zwavel.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] broom

Een zuur-base treedt alleen op wanneer de beginstof H atomen kan afstaan. Broom bevat geen H atomen en is daarom geen zuur.
in het begin was er niets en toen is dat ook nog ontploft

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] broom

Een zuur-base treedt alleen op wanneer de beginstof H atomen kan afstaan.
Dat is wel een zwakke definitie. Bij zuur-basereacties zijn er nog wel meer voorwaarden waar aan moet worden voldaan, zoals een bepaald bereik van pK-waarden tussen de reactanten.
Broom bevat geen H atomen en is daarom geen zuur.
Tja daar valt geen speld tussen te frotten :oops:
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 497

Re: [scheikunde] broom

Broom is in water daarentegen wel weer zuurvormend.

Misschien heeft dit iets te maken met een redoxtitratie?

EDIT: Lelijke typvaud

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: [scheikunde] broom

Tjonge wat een onzin allemaal in één topic...

Als je er nix van weet kun je beter eerst eens een boekje bestuderen of op internet zoeken.

Berichten: 385

Re: [scheikunde] broom

Misschien kun je je vraag wat concreter stellen. Het neutraliseren van broom waarmee? Wat bedoel je met broom: HBr, elementair vloeibaar broom of nog iets anders. Ik ken wel HBr, wat een zuur is.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] broom

Echtepino schreef: Tjonge wat een onzin allemaal in één topic...

Als je er nix van weet kun je beter eerst eens een boekje bestuderen of op internet zoeken.
Dus jouw eerst volgende post gaat ons precies uitleggen hoe het zit? Afbeelding
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 8

Re: [scheikunde] broom

dankjullie wel allemaal, idd ik weet helemaal niets van Sk, maar het ging om Br2.

ik begrijp nu waarom het geen zuur-base reactie kan zijn!

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] broom

Met "neutraliseren van broom" wordt vast bedoeld het broom omzetten naar bromide. Die omzetting is geen zuur-base reactie, maar een redox-reactie. Het broom wordt gereduceerd. De half-reactie is:

Br2 + 2e ---> 2Br-

Reageer