leuke proefjes?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 840

leuke proefjes?

heeft iemand nog wat mooie proefjes met een base. ik heb hier 30% KOH. hoeveel molair is dit?

Re: leuke proefjes?

30 % is 300 g per liter dus reken maar uit hoeveel molair.

Berichten: 3.145

Re: leuke proefjes?

Is de dichtheid van 30% KOH niet duidelijk hoger dan 1 gram per ml? Zo ja, dan is 30% KOH beduidend meer dan 300 gram per liter en dus ook meer mol/l.

Leuke proefjes met 30% KOH zijn er niet zo heel veel. KOH is best een interessante stof, maar meer als hulpstof (omdat bepaalde reacties bijv. bij hoge pH lopen). Je kunt zo'n oplossing gebruiken om metaal hydroxiden neer te slaan (bijv. van koper, ijzer, chroom, mangaan, etc.). Het is echter wel jammer om hier het relatief dure KOH voor te gebruiken. De goedkope gootsteenontstopper NaOH is daarvoor ook uitstekend te gebruiken.

Re: leuke proefjes?

Als ik een 30% KOH oplossing moet maken, dan weeg ik 300 g KOH af los het op in water en vul vervolgens na afkoelen aan tot een liter.

300 g/l = 300/molmassa M

Is er nog een andere interpretatie?

typo

Berichten: 385

Re: leuke proefjes?

Ik neem aan dat je 30 massa % kaliloog bedoeld. Dan is het dus 30% van de 1 L water, dus 30% van 1 kg. Hoeveel gram is dat? Hoeveel mol zit er dus in 1 liter. Daar is je gevraagde molariteit.

Met een base kun je veel dingen. Bijvoorbeeld zouten maken (neerslaan of met zuren) en dingen aantasten. Meer weet ik niet, maar er zijn vast nog veel meer mogelijkheden. Met dat aantasten weet ik wel een leuk proefje, wat ook met soda werkt trouwens. In een beetje van jouw oplossing doe je een prop aluminiumfolie (niet te dun folie). Het is handig om dat in een fles te doen, want er moet een ballon op. Er vormt zich waterstof, wat opstijgt naar de ballon. Als de ballon te groot wordt, dus voordat hij ploft, er op tijd afhalen. Anders bestaat er de kans dat er bijtend kaliloog en/of een brandende waterstofballon overal heen vliegt. Nadat al het waterstof is gevormd, kun je de ballon eraf halen en buiten op een veilige afstand laten ontbranden. Dit gaat handig door de ballon aan het eind van een lange stok te plakken en boven een kaars te houden. Let op, dit moet buiten! Het gevormde waterstof in de ballon is namelijk brandbaar tot een beetje explosief.

P.S.: gelieve niet gelijk de proef uit te voeren, maar ook ik moet eerst even horen wat andere leden ervan vinden. Dit is hetzelfde principe, maar wel met verkeerd gebruik. Dus wel oppassen. [!]

Edit: anderen waren mij voor met posten, omdat ik een lange tekst heb.

Berichten: 364

Re: leuke proefjes?

Gerard schreef: Als ik een 30% KOH oplossing moet maken, dan weeg ik 300 g KOH af los het op in water en vul vervolgens na afkoelen aan tot een liter.

300 g/l = 300/molmassa M

Is er nog een andere interpretatie?

typo
nee dat is de enigste interpratatie. molariteit is aantal mol opgeloste stof per liter oplossing en niks anders

Berichten: 840

Re: leuke proefjes?

ja woelen ik heb weldegelijk NaOH. maar dit zijn kristallen waar het etiket staat 54% natrium hydroxide. dus lijkt mij nie zuiver. Dit kaliloog mocht ik van me opa meenemen (hij was huisarts), dus heeft me niks gekost.

@yochem.

dit lijkt me n best leuke proef, maar ik weet niet wat er dan voor reactie plaatsvind??? :oops: Aluminium en OH- zijn beiden reductoren. dus hier valt weinig van te maken met de vorming van H2?

en hoe kan 30% KOH nou precies 300g/l zijn?

zodra je KOH gaat toevoegen wordt het gewicht per liter ook groter. dus bij 300 g/l krijg je een zwaardere oplossing, wat dus dan <30% is, neem ik aan.

Berichten: 3.145

Re: leuke proefjes?

Gerard schreef: Als ik een 30% KOH oplossing moet maken, dan weeg ik 300 g KOH af los het op in water en vul vervolgens na afkoelen aan tot een liter.

300 g/l = 300/molmassa M

Is er nog een andere interpretatie?
Je hebt dan inderdaad wel 300 g/l, maar je zult minder dan 30% hebben, ongeacht wat voor interpretatie je ook hanteert. Je hebt nl. duidelijk meer dan 700 gram water nodig om tot een volume van 1 liter te komen. Ik weet de getallen niet precies, maar je zult wel ergens op 25% of 26% uitkomen i.p.v. 30%.

Berichten: 840

Re: leuke proefjes?

wat zijn de verschillen tussen NaOH oplossing en KOH oplossing? zijn er eigenschappen tussen die 2 anders? is er een reactie waar de ene wel bruikbaar is en de andere niet?

Berichten: 448

Re: leuke proefjes?

ik heb hier 30% KOH. hoeveel molair is dit?
Altijd handig: klik hier.

Kijk bij: Solutions - aqueous systems. Daar staat een tabel voor KOH.

Re: leuke proefjes?

Je hebt nl. duidelijk meer dan 700 gram water nodig om tot een volume van 1 liter te komen. Ik weet de getallen niet precies, maar je zult wel ergens op 25% of 26% uitkomen i.p.v. 30%.
Probleem opgelost

Ik hanteer hierbij altijd massa/volume% en geen massa/massa%

massa/volume%t is het aantal gram opgeloste stof per 100 ml oplossing.

Berichten: 385

Re: leuke proefjes?

De reactie voor die proef van mij staat bij de link, succes ermee. Nog een ding: niet te grote hoeveelheden en veiligheid staat voorop!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: leuke proefjes?

Probleem opgelost

Ik hanteer hierbij altijd massa/volume% en geen massa/massa%

massa/volume%t is het aantal gram opgeloste stof per 100 ml oplossing


In NEN-normen staat er niet voor niets altijd achter (m/m), (m/v) of (v/v)...

Reageer