[scheikunde] Additiereactie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 16

[scheikunde] Additiereactie

Ik had vandaag een toets over organische chemie. Bij een van de vragen moesten wij een additiereactie toepassen. Bij de volgende vraag stond dat bij die additiereactie twee reactieproducten vrij kwamen. Kan dat? ik dacht dat er altijd maar een reactieproduct vrij komt. Ben ik fout of is de vraag op de toets fout? :oops:

Berichten: 774

Re: [scheikunde] Additiereactie

ja dit kan zeker: een hoofdproduct en een nevenproduct.

Als je de vraag nog herrinerd, kunnen we misschien het hoofdproduct en nevenproduct helpen zoeken voor jou.

Berichten: 89

Re: [scheikunde] Additiereactie

Johan, op hoeveel manieren kan een watermolecuul aan een dubbele binding adderen?

Dus bijvoorbeeld H2O aan propeen.

Berichten: 16

Re: [scheikunde] Additiereactie

Ik denk op een manier, als de dubbele binding openbreekt kan het wateratoom aan de ene C-atoom gaan zitten en de OH aan de andere.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Additiereactie

En dus kan je dat ook omdraaien :oops:

Berichten: 7

Re: [scheikunde] Additiereactie

Maar er is wel een regel voor het voorkeursproduct:

wanneer een H-X molecuul (X = OH bijvoorbeeld of Cl) aan een alkeen toegevoegd wordt, dan zal de H zich binden aan het C-atoom dat al de meeste H's aan zich gebonden heeft en de X-groep zal zich binden aan het C-atoom van de dubbele binding die het minste H's gebonden heeft.

Berichten: 857

Re: [scheikunde] Additiereactie

Boompje schreef: Maar er is wel een regel voor het voorkeursproduct:

wanneer een H-X molecuul (X = OH bijvoorbeeld of Cl) aan een alkeen toegevoegd wordt, dan zal de H zich binden aan het C-atoom dat al de meeste H's aan zich gebonden heeft en de X-groep zal zich binden aan het C-atoom van de dubbele binding die het minste H's gebonden heeft.
aldus Markovnikov's regel

EDIT: Markovnikov

Berichten: 16

Re: [scheikunde] Additiereactie

En dus kan je dat ook omdraaien wink.gif


Maar dan heb je nog steeds geen twee reactieproducten.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Additiereactie

Tuurlijk wel: 2-hexanol is heel wat anders dan 3-hexanol als je met 2-hexeen en zwavelzuur begint. Beide producten ontstaan wel in een bepaalde verhouding :oops:

Berichten: 89

Re: [scheikunde] Additiereactie

Maar dan heb je nog steeds geen twee reactieproducten.
Vóórkeur voor een bepaalde additie, dus beide producten worden gevormd, alleen de één wat meer dan de andere...

Berichten: 16

Re: [scheikunde] Additiereactie

ik snap het. zéér veel bedankt :oops:

Johan

Reageer