Polaire atoombinding

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 16

Polaire atoombinding

Ik heb in mijn boek een opgave en ik snap niet hoe ik het moet doen.

a) Verwacht je dat het molecuul ClF een polaire atoombinding heeft?

Deze wist ik wel. Hij is polair omdat het verschil tussen de E.N. waarden groter is dan nul en kleiner dan 1,8.

Maar nou bij vraag b:

b) Zo ja, welk atoom heeft dan de lading delta +?

Ik snap überhaupt niet hoe je dat kan zien.

Dus eigenlijk is mijn vraag: Hoe kan je zien welke stof delta + is en welke stof delta - is?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Polaire atoombinding

Hoe groter de electronegativiteit van een element, hoe 'harder' hij aan de electronen probeert vast te houden.

Als je het volgende rijtje vragen kan beantwoorden ben je er!

Welke van de 2 elementen heeft de grootste electronegativiteit?

Welke trekt dus het hardst aan de electronen?

Welke heeft dus een relatief overschot aan electronen?

Zijn electronen positief of negatief geladen?

Dus, heeft het element met de grootste electonegativiteit een relatief overschot aan positieve of negatieve lading?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 16

Re: Polaire atoombinding

F heeft de grootste elektronegativiteit.

Dus F trekt het hardste aan de elektronen van Cl

F heeft dus een relatief overschot aan elektronen. Elektronen zijn negatief geladen en dus heeft F een relatief overschot aan negatieve lading. En dus is F delta min?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Polaire atoombinding

Afbeelding
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 16

Re: Polaire atoombinding

Ok heel erg bedankt!

Maar nog een vraagje als het kan: Wanneer heeft een polaire stof dan een dipoolmoment en hoe kan je dat zien? Bijvoorbeeld bij deze vraag:

Welke van de volgende verbindingen hebben een dipoolmoment?

1) CH3Cl

2) CHCl3

3) CH2

4) CCl4

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Polaire atoombinding

Ik ga ervanuit dat CH2 CH2Cl2 is.

Wat is de definitie van een dipoolmoment?

Kan een dipoolmoment optreden bij een ruimtelijk symmetrisch molecuul?

Welke van de door jou gegeven stoffen zijn niet symmetrisch?

Berichten: 16

Re: Polaire atoombinding

Het dipoolmoment is een kwantitatieve maat voor de polariteit van een binding of van een molecuul.

In mijn boek staat niet echt een duidelijke uitleg van een dipoolmoment dus dit is de definitie van wikipedia. Maar die snap ik niet echt.

Ook snap ik niet wanneer een stof ruimtelijk symmetrisch is en wanneer asymmetrisch. Ik snap niet hoe ik me die ruimtelijke modellen moet voorstellen dus daardoor loop ik een beetje vast.

Berichten: 387

Re: Polaire atoombinding

Misschien heb je hier wat aan.

http://home.tiscali.nl/bartrijkenberg/sche...m%20theorie.ppt

Edit : link deed het niet, nu wel.

Edit : sorry alleen atomen, nog even zoeken !!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Polaire atoombinding

Collie schreef: Het dipoolmoment is een kwantitatieve maat voor de polariteit van een binding of van een molecuul.

In mijn boek staat niet echt een duidelijke uitleg van een dipoolmoment dus dit is de definitie van wikipedia. Maar die snap ik niet echt.

Ook snap ik niet wanneer een stof ruimtelijk symmetrisch is en wanneer asymmetrisch. Ik snap niet hoe ik me die ruimtelijke modellen moet voorstellen dus daardoor loop ik een beetje vast.
Een dipoolmoment is een vector. Dat wil zeggen het heeft een grootte èn een richting.

Wanneer je een molecuul ruimtelijk tekent kun je voor iedere polaire binding een afzonderlijk dipoolmoment tekenen. Een pijl in de richting van het atoom met de grootste electronegativiteit. Hoe groter het verschil in elektronegativiteit, des te groter de pijl. Je kan nu het totale dipoolmoment tekenen door deze dipoolmomenten 'ruimtelijk' op te tellen.

Plaatje:

Afbeelding

Wanneer je moeite hebt met het ruimtelijk tekenen of zien van moleculen is het een goed idee om een molecuulmodel te gebruiken. Dit kan je in je handen nemen en van alle kanten bekijken. Die hebben ze vast wel op school.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Polaire atoombinding

Of je maakt er zelf een van zilverpapier en saté stokjes

Berichten: 16

Re: Polaire atoombinding

Oke ik begrijp het, erg bedankt. Dus alleen CCl4 heeft geen dipoolmoment?

Berichten: 387

Re: Polaire atoombinding

Dat klopt !!

Berichten: 1

Re: Polaire atoombinding

Of een molecuul een dipool is hangt niet alleen van de EN-waarden van de atomen af.de bouw van het molecuul is erg belangerijk.De binding koolstofdioxide is wel polair ,maar het molecuul in zijn geheel heeft geen dipool.De vorm van het molecuul is lineair.Het middelpunt van de negatieve lading valt samen met het middel punt van de npositieve lading.De vorm van een molecuul is het resultaat van de afstoting tussen elektronenparen.als je een wat praktischer voorbeeld wil dan moet ik me er zelf ook even in verdiepen Afbeelding

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: Let eens op de datum van dit topic. Het is oud en al afgesloten. Jouw reactie heeft dus niet zoveel zin meer.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Reageer