Sensor redox schoonmaken.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 61

Sensor redox schoonmaken.

Hoe kan ik het beste een redox sensor schoonmaken?

De sensor is van Milwaukee, en die raden aan om het met hun vloeistof te doen, maar die vloeistof kan ik nergens vinden :oops:

Volgens mij moet dit ook wel met andere middelen kunnen maar ik durf hem niet zomaar met iets schoon te maken.

Berichten: 1.379

Re: Sensor redox schoonmaken.

Vermeld hier eens van wat voor materiaal die sensor is. Ik vermoed dat het een stukje platina is. Als dat zo is zou ik met met een wattenstaafje met water en een beetje jif poetsen. Daarna goed spoelen met water en niet meer aanraken met je vinders.

Ik kan mij als redox-sensor geen ander materiaal voorstellen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 61

Re: Sensor redox schoonmaken.

Eerlijk gezegd weet ik niet van welk materiaal de sensor is, kan het zo nietin de handleiding vinden.

Als ik de sensor bekijk zie ik een metalen pennetje, de kleur heeft wel wat weg van zilver.

Dat pennetje zit in een soort bolletje van iets wat op glas lijkt, en dat bolletje zit dan in de mantel van de sensor, die is van kunststof.

Berichten: 387

Re: Sensor redox schoonmaken.

Platina lijkt op zilver, ja dat klopt. Verder schoonmaken, kan natuurlijk met water en waarschijnlijk ook met een lichte alcohol/water mix.

Re: Sensor redox schoonmaken.

Pas op met schoonmaken er zijn sensoren die voorzien zijn van een kwetsbaar keramisch of polymeer membraam.

Staat er geen typenummer op de sensor?

Berichten: 70

Re: Sensor redox schoonmaken.

Redox elektroden zijn gewoonlijk voorzien van een geplatineerd (Pt) of verguld (Au) stiftje of plaatje. Dit kan probleemloos met een agressief produkt (verdund HCl oid) gereinigd worden.

Omdat het meestal over een gecombineerde redox elektrode gaat, dien je op te letten met solventen, alcohol, jif enz. De Ag/AgCl referentie elektrode zou dat namelijk niet op prijs stellen.

Daarom mijn advies: reinigen met verdund HCl (3...5% gedurende 15...30 min), vervolgens goed afspoelen en minstens 1h in ad laten staan. Bewaren in 3M KCl.

Net zoals een pH elektrode, dient ook een redox sonde voor gebruik geijkt te worden: Merck verkoopt daartoe geeigende redox buffers.

Yours Truly

:oops:

Berichten: 61

Re: Sensor redox schoonmaken.

Bedankt voor jullie reacties, de chemische termen zeggen mij echter weinig.

Ik ben niet op de hoogte van chemie, dus hebben die formules ook gewone namen :oops:

De sensor is een milwaukee MA921.

Ik heb de sensor een nacht in het water laten staan en nu geeft ie bij kraanwater 205 mV aan, lijkt me een redelijke waarde.

Reageer