Orthoftaalzuur en polyesterhars

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Orthoftaalzuur en polyesterhars

Hallo, ik zoek me al enige tijd rot om meer informatie over orthoftaalzuur in polyester hars te vinden. Ik weet dat deze hars soort gebruikt wordt in mallen om bijvoorbeeld composietsteen te maken maar ik kan niks op het internet vinden over hoe precies polyester hars met orthoftaalzuur gemaakt wordt.

Weet iemand een linkje waar ik meer over kan lezen?

Berichten: 364

Re: Orthoftaalzuur en polyesterhars

een linkje niet nee, maar ik weet enkel dat tereftaalzuur (paraftaalzuur dus) kan polymeriseren met diolen onder vorming van polyesters (afsplitsing van water)

Berichten: 677

Re: Orthoftaalzuur en polyesterhars

De drie isomeren van benzeendicarbonzuur heten respectievelijk ftaalzuur (ortho); isoftaalzuur (meta) en tereftaalzuur (para).

Polyesters van tereftaalzuur vormen polymeren met een zeer regelmatige keten en uitstekende mechanische eigenschappen. Het meest gekende voorbeeld is PET, PolyEthyleenTereftaalzuur.

De polyesters van ftaalzuur en isoftaalzuur zijn minder regelmatig door de aard van de substitutie op de benzeenkern. Deze polyesters hebben mechanisch dan ook minder gunstige eigenschappen. Zij kunnen gevaloriseerd worden door te vernetten. Dit kan op twee manieren:

- toevoegen van een meerwaardig alcohol (glycerol, penta-erytritol). Dit principe vind je voornamelijk bij de alkydharsen.

- toevoegen van een onverzadigd anhydride (maleïnezuuranhydride). De dubbele bindingen worden dan aan elkaar gepolymeriseerd met styreen. Dit wordt gebruikt bij de glasvezel versterkte polyesters.

Het principe van deze reacties ga je terugvinden in eender welk boek over polymeerchemie. Kijk eens rond in een bibliotheek (of catalogus) op de term polymer chemistry. Meer specifieke voorbeelden vind je onder alkyd resins en unsaturated polyesters.

Verder nog veel succes gewenst.

Reageer