elektronennegativiteit

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 5

elektronennegativiteit

Ik heb een hele basale vraag: :oops:

kan je zonder je binas, met alleen een basis periodiek systeem,

de elektronen negativiteit weten?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: elektronennegativiteit

Je kan een redelijke inschatting maken. Grofweg kun je zeggen dat van linksonder naar rechtsboven de electronegativiteit toeneemt.

Berichten: 364

Re: elektronennegativiteit

of je onthoud dit: FONClSICH (fonkelsisch ofzo uitspreken)

dan heb je meteen een reekseje van EN waarden

F 4.0 O 3.5 N en Cl 3.0 S, I, C 2.5 H 2.1

Berichten: 5

Re: elektronennegativiteit

dank voor jullie reactie. Ik ben wel van de ezelsbruggetjes, dus zal eens naar jullie tips kijken met de tabel erbij.

Ondertussen op internet doorgezocht.

Klopt het dat elektronennegativiteit in het engels oxidation number genoemd wordt?

En verder nog:

wat is het verschil tussen

O2 en O2-

en hoe kan het dat

H2O bestaat

maar ook

NaH

Als O namelijk inderdaad 2- is dan is H dus 1 + -> H2O

Maar als Na 1+ is, dan moet H 1- zijn?

Kijk uit naar jullie reacties. Bedankt weer. Afbeelding

Berichten: 5

Re: elektronennegativiteit

Ok... ben een beetje te snel met vragen.

Zie nu het antwoord al:

Hydrogen 1+

maar metal hydride: 1-

Nou zit ik nog met et O2 en O2-

Ik begrijp dat een element opzichzelf neutraal is, en als ion met lading.

Maar waarom is het dan O2 en niet gewoon O?

misschien ben ik een beetje suf aan het denken. Tis allemaal lang geleden! :oops:

bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: elektronennegativiteit

Omdat een losse O nu eenmaal niet bestaat. 2 zuurstofatomen delen liever elk een elektron zodat ze elk 8 elektronen in de buitenste schil hebben. Je krijgt dan O=O, ofwel O2.

Mocht je een losse O hebben, dan heb je eigenlijk een radicaal gevormd, ofwel O.. Dit is zeer reactief, en waarom? Het heeft maar 7 elektronen in de buitenste schil. :oops:

Berichten: 264

Re: elektronennegativiteit

basics schreef:
Klopt het dat elektronennegativiteit in het engels oxidation number genoemd wordt?
volgens mij niet, oxidation number is oxidatietrap in het nederlands en het slaat op het aantal elektronen dat een atoom wil opnemen of afgeven, om een binding aan te gaan.

elektronegativiteit is elektronegativity in het engels, en het slaat op de neiging van een atoom om in een binding bindende elektronenparen naar zich toe te trekken.

zelf overigens wel benieuwd naar het verband, als dat er is...

iemand?

Berichten: 74

Re: elektronennegativiteit

Er is geen verband tussen oxidatie getal en electronegativiteit.

Het oxidatiegetal slaat op de lading van het atoom in het molecuul.

oxidation number

Ik denk trouwens dat het feit dat zuursotf niet als O voorkomt ook met electronegativiteit te maken heeft. Ik was net naar de electronegativiteiten van de elementen.

Het valt me dat alle elementen die gepaard voorkomen, opeen hoge electronegativiteit hebben.

F2, O2, Cl2, N2, Br2 en I2.

Ze streven er allemaal naar om de edelgasconfiguratie te halen en dus gaan ze bij elkaar.

Het viel mij op, maar ik weet niet of dit inderdaad ook de reden is.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: elektronennegativiteit

Het lijkt mij wel een logisch verband... metalen doen dit namelijk niet, die gooien elektronen door hun hele rooster heen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: elektronennegativiteit

Hm. Waterstof heeft niet zo'n hoge elektronegativiteit. En (tot mijn verbazing ook) Krypton wel. Er is dus geen compleet verband. Een oorzakelijk verband lijkt me uitgesloten, omdat een tweeatomige eenheid niet de enige mogelijkheid is om aan de noodzakelijke extra elektronen te komen.

Wat ik eerder denk is dat atomen die graag extra elektronen willen hebben dit kunnen doen door samen te clusteren. Als je 1 extra elektron nodig hebt, zoals de meeste voorbeelden, dan is paarvorming een heel goede oplossing. Voor meerdere elektronen kun je of meerdere bindingen krijgen, of grotere groepen. Ozon is een mooi molecuul in dit opzicht. En S8.

Berichten: 2.337

Re: elektronennegativiteit

En (tot mijn verbazing ook) Krypton wel.
Een edelgas met elektronegatieve waarde dat verbaast mij toch wel heel erg. :oops:
Ik denk trouwens dat het feit dat zuursotf niet als O voorkomt ook met electronegativiteit te maken heeft. Ik was net naar de electronegativiteiten van de elementen.
Covalente bindingen hebben toch niks met elektronegatieve waarde te maken? 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: elektronennegativiteit

Toch wel..., naarmate het verschil in electronegativiteit tussen atomen in een molecuul kleiner wordt, wordt de binding meer covalent van karakter. Wordt het verschil in electronegativiteit groter, dan krijgt de binding een ionogener karakter.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: elektronennegativiteit

Daarom is CsF ook een van de stoffen met de grootste ionbinding

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: elektronennegativiteit

En (tot mijn verbazing ook) Krypton wel.


Een edelgas met elektronegatieve waarde dat verbaast mij toch wel heel erg. :oops:
Hm. http://www.webelements.com/webelements/ele...ext/O/eneg.html

Berichten: 27

Re: elektronennegativiteit

olwe sirfalas schreef:

Het valt me dat alle elementen die gepaard voorkomen, opeen hoge electronegativiteit hebben.

F2, O2, Cl2, N2, Br2 en I2.
voor de mensen die van ezelsbruggetjes houden.

BrINClHOF (brinkelhof) zo heb ik het onthouden...

Reageer