Tyrosine

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Tyrosine

ik heb een probleem, ik ben met mijn voorbereiding bezig voor een proef over protease activiteit. Nu heb ik de hele voorbereiding af op 1 stukje na. De leraar wil graag dat ik vertel WAAROM tyrosine (die hier als referentie waarde fungeert) tijdens de proef bij 280 nm moet worden gemeten met de spectrofotometer. Dat tyrosine bij 280 nm het beste licht abosrbeert weet ik al.maar ik moet dus weten waarom dat dan is.

Nu is mijn vraag dus aan iedereen die dit leest, en er een antwoord op zou kunnen verzinnen; Waarom tyrosine bij 280 nm moet worden gemeten, wat in tyrosine zorgt daarvoor???

bij voorbaad dank

Rutger

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Tyrosine

Tja, een exacte uitleg is lastig te geven over waarom stox X bij golflengte Y absorbeert en niet bij golflengte Z.

Daar zijn wel wat vuistregels voor te verzinnen.

Zoals je neem ik aan wel weet heeft tyrosine een aromatische groep in het molecuul. Aromatische groepen, en dan vooral het pi-elektronensysteem, zorgen dat absorptiegolflengten in het nabije UV-gebied liggen (grofweg van pakweg 150 tot 400 nm).
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Tyrosine

Is dat werkelijk de vraag, of moet je eigenlijk weten waarom je altijd op een absorptiemaximum moet meten?

Reageer