[scheikunde] Salpeterzuur productie.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 25

[scheikunde] Salpeterzuur productie.

Ik ben bezig met een opdracht voor school en moet ene presentatie geven over kunstmest productie. In mijn opdracht komen erg veel onderwerpen aan bod. Ik heb een probleem met het Ostwaldproces.

Aan het einde van het ostwaldproces ontstaan salpeterzuur (HNO3) en salpeterigzuur(HNO2) --------> 2 NO2 + H2O → HNO2 + HNO3

Mijn vraag is hoe men deze twee van elkaar scheidt. Verder heb ik echt geen idee in welke toestand deze twee zich bevinden.

Bijvoorbaat dank!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Salpeterzuur productie.

Volgens mij wordt er gewoon stikstofdioxide door water geborreld, zodat je beide zuren al meteen in opgeloste vorm hebt.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Salpeterzuur productie.

Op deze site staat dat er naast HNO3 ook NO ontstaat, dat als gas uit de waterfase verdwijnt en wordt gerecirculeerd.

Kennelijk lost het NO niet goed op in de waterfase onder de gegeven omstandigheden.

klik

Berichten: 25

Re: [scheikunde] Salpeterzuur productie.

Ja, dat klopt. In het nederlands (ook op wikipedia ) staat het echt anders beschreven.

Wat ik alleen niet snapt bij de engelse versie is dat er dit staat:
Alternatively, if the last step is carried out in air:

    4NO2(g)+ O2(g)+ 2H2O(l) → 4HNO3(aq)
Wat bedoelen ze daar precies mee?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Salpeterzuur productie.

Dat betekent in feite dat het salpeterigzuur geoxideerd wordt tot salpeterzuur.

Berichten: 2.337

Re: [scheikunde] Salpeterzuur productie.

Ja waarschijnlijk is het zoals dat fswd zegt dat ze in plaats van de HNO2 van het HNO3 te scheiden dat ze er gewoon zuurstof laten door borrelen waardoor de HNO2 oxideert tot HNO3.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Salpeterzuur productie.

This gas is then readily absorbed by the water, yielding the desired product (nitric acid, albeit in a dilute form), while reducing a portion of it back to nitric oxide:

3NO2(g) + H2O(l) → 2HNO3(aq) + NO(g)

The NO is recycled, and the acid is concentrated to the required strength by distillation.

Alternatively, if the last step is carried out in air:

4NO2(g) + O2(g) + 2H2O(l) → 4HNO3(aq)


Bron: wikipedia (Engels)

Het is een of-of-situatie. De eerste reactie vindt plaats in water, zie de eerste zin uit de quote.

Het alternatief is om de reactie in een gasfase (lucht) uit te voeren. Dan vindt de tweede reactie plaats.

Ik ben geen expert in Ostwald´s proces, maar dit is wat ik eruit lees.

Berichten: 387

Re: [scheikunde] Salpeterzuur productie.

Het alternatief is om de reactie in een gasfase (lucht) uit te voeren. Dan vindt de tweede reactie plaats.


Het alternatief is toch, om er tegelijk zuurstof doorheen te borrellen ?!?!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Salpeterzuur productie.

Tja, dat weet ik niet. Ik lees: ´carried out in air´.... in lucht dus. Nu staat er inderdaad H2O(l) in de reactievergelijking...

Verwarrend...

Maar ik ben ook geen Ostwald-expert. :oops:

Reageer