Springen naar inhoud

SO2-gehalte in een oplossing verminderd na 5dagen?

• Log in om te kunnen reageren

log_CF

log_CF

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 maart 2007 - 12:24

Bij een expiriment naar het gehalte SO2 in gedroogde abrikozen, heb ik in 6 erlenmeyers 20 gram fijngemalen gedroogde abrikozen gedaan deze laten weken in 100mL water. De erlenmeyers heb ik afgedekt met een plastic folie.

Na 1 dag heb ik aan de hand van een titratie bepaald hoeveel SO2 in deze abrikozen aanwezig was.
De proef heb ik 2x uitgevoerd en uit beide proeven kwam dat 100 gram abrikozen 0,09 gram SO2 bevatten.

4 dagen daarna heb ik de proef nog 3x uitgevoerd (met de geweekte abrikozen in de erlenmeyers die ik 5 dagen daarvoor dus had gemaakt).
Uit al deze 3 proeven kwam dat 100 gram abrikozen 0,05 gram SO2 bevatten.

Ik vond dit een erg opmerkelijk resultaat en vraag me af hoe dit te verklaren is. Ik heb immers precies dezelfde werkwijze, stoffen en materialen gebruikt. Kan het zijn dat een deel van de opgeloste SO2 is verdampt, en dat bij het verwijderen van de plastic folie deze is ontsnapt?

Iemand enig idee?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 maart 2007 - 12:31

Vormt zwaveldioxide in water niet langzaam zwaveligzuur?

log_CF

log_CF

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 maart 2007 - 13:01

Ik heb bij de abrikozenstukjes 10 mL 2M H2SO4 gedaan, 25 mL 0,05 M I2 (een overmaat) en 5 mL zetmeeloplossing.

Tussen jood en SO2 treedt de volgende redoxreactie op:
SO2(aq) + 2H2O(l) + I2(aq) → SO42-(aq) + 4H+(aq) + 2I-(aq)

Door de overmaat blijft er jood over. Dit titreer ik met 0,1M thio:

2 S2O32-(aq) + I2(aq) → S4O62-(aq) + 2I-(aq)

Door te kijken hoeveel thio ik heb toegevoegd, kan ik berekenen hoeveel I2 bij de titratie heeft gereageerd. Door dit af te trekken van de oorspronkelijke hoeveelheid I2 die ik heb toegevoed, weet ik hoeveel I2 bij de eerste redoxreactie heeft gereageerd, dus ook hoeveel SO2 aanwezig was.

Maakt het dan uit dat de SO2 langzaam tot zwaveligzuur reageert? en wat is de formule van zwaveligzuur? moest ik daarom ook H2SO4 toevoegen?

Veranderd door log, 11 maart 2007 - 13:02

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 maart 2007 - 13:11

Als SO2 tot iets anders reageert is het uiteraard geen SO2 meer... :oops:

SO2 + H2O --> (1 stof)

Wat zou er gebeuren als je geen zwavelzuur toevoegt: zijn er andereh alfreacties in je pot die dan kunnen lopen? Ja of nee is geen voldoende antwoord 8-[

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 maart 2007 - 13:32

Volgens mij is de toegevoegde SO2 in de abrikozen sowieso als sulfiet (SO32-, of HSO3-, of nog anders) aanwezig. SO2 is een gas en zou snel weg zijn.

In je bepaling meet je ook geen SO2, maar sulfiet.

Dat je sulfietgehalte afneemt is te verklaren door het feit dat het zijn werk doet. Sulfiet is een conserveringsmiddel; het wordt omgezet naar sulfaat als het zijn conserveringstaak daadwerkelijk uitvoert. Kennelijk zat er in je abrikozen-water-mengsel iets dat reageerde met het sulfiet (of het is er in de loop van de verstreken tijd in gekomen).

log_CF

log_CF

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 maart 2007 - 13:35

@ FsWd:
Ik denk dat hem al begrijp.
Door de zwavelzuuroplossing ontstaat een zuur milieu (H3O+).

Als dit niet aanwezig zou zijn, dan zouden de volgende halfreacties op kunnen treden:

2S2O32- --> S4O62- + 2e-
SO42- + 4H+ + 2e- --> SO2 + 2H2O

Doordat H3O+ aanwezig is, reageert de aanwezige SO42-:
SO42- + H3O+ --> HSO4- + H2O

Klopt deze redenatie?

Zo ja, kan de HSO4- onder invloed van H3O+ dan ook weer verder reageren tot H2SO4?

Veranderd door log, 11 maart 2007 - 15:11

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 maart 2007 - 19:37

Inderdaad vormt SO2 zwaveligzuur, maar dat maakt helemaal niks uit voor je titratie. Of je nou sulfiet, swaveldioxide, of bisulfiet bepaalt, het maakt allemaal niks uit, je bepaald uiteindelijk steeds equivalenten SO2. Al die andere vormen zijn ook SO2, echter gebonden bij hogere pH.

Er zijn twee mogelijke oorzaken van het minder worden van de gemeten hoeveelheid SO2 bij langer staan.

Als de pH erg laag is, dan krijg je echt vrij SO2. Dit is een gas, dat hoewel het vrij goed oplost in water, toch kan 'uitgassen'. Het SO2 kan ontsnappen in de lucht. Bij hogere pH (neutraal of basisch) heb je hier geen last van.
Een ander probleem kan zijn oxidatie door zuurstof uit de lucht. Sulfiet wordt vrij gemakkelijk geoxideerd door zuurstof uit de lucht tot sulfaat, zeker in waterige oplossing. Zwaveldioxide in waterige oplossing wordt vrij gemakkelijk geoxideerd door zuurstof uit de lucht tot zwavelzuur. Door deze oxidatie raak je een deel van het reducerend vermogen kwijt en meet je minder sulfiet/zwaveldioxide.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures