Open dag (soorten titraties)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 79

Open dag (soorten titraties)

Goeiedag mensen,

Binnenkort zal ik op school moeten helpen voor de open dag.

Ik zat te denken om iets te doen met titraties omdat ze makkelijk optisch te zien zijn (bij toevoeging van een indicator).

Dus vroeg ik me af of jullie misschien voor mij een aantal simpele titratie vormen hebben die ik kan gebruiken.

Zelf heb ik er al twee waaronder:

Zuur-base titratie (HCl met NaOH) of (H2SO4 met NaOH)

Neerslag titratie (AgNO3 met NaCl)

Hopelijk hebben jullie een aantal mooie suggesties. (graag zoveel mogelijk)

Alvast Bedankt!!

Berichten: 774

Re: Open dag (soorten titraties)

je kan met je zuur-base titratie fenolftaleine gebruiken, of methylrood.

Dan heb je al twee verschillende kleuromslagen, met slechts twee producten (best wel handig, ook voor de afwas achteraf) :oops:

Berichten: 37

Re: Open dag (soorten titraties)

Zilverspiegel reactie, ik weet niet meer precies hoe die ging, maar wel dat je reageerbuisjes met zilver kunt bekleden ermee.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Open dag (soorten titraties)

De titratie van jood met thiosulfaat. Door het toevoegen van een beetje zetmeel vlak voor het equivalentiepunt, krijg je mooie kleursveranderingen.

Berichten: 79

Re: Open dag (soorten titraties)

Ja die is wel leuk. De reactie heet Tollens reactie.

maar hebben jullie maar titrztie vormen voor me??

Graag meer uitleg over het type reactie en indicatoren enz.

Dank je wel alvast!!

Berichten: 497

Re: Open dag (soorten titraties)

De titratie van jood met thiosulfaat. Door het toevoegen van een beetje zetmeel vlak voor het equivalentiepunt, krijg je mooie kleursveranderingen.
Wat nog mooier is, en ik op de open dag mocht doen, maar geen titratie is, is de klokreactie!

In een erlenmeyer worden kaliumjodide, verdund zwavelzuur en zetmeel bij elkaar gevoegd.

Vervolgens wordt er waterstofperoxide bij gevoegd: Een donkere kleur is het gevolg.

Daarna begint de pret: een klein scheutje natriumthiosulfaat wordt erbij gedaan en de kolf wordt omgezwenkt.

De kleur verdwijnt als sneeuw voor de zon.

Na een tijdje komt, helemaal uit het niets, in een flits de donkere kleur terug.

Verbaasd openvallende kindermondjes gegarandeerd. :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Open dag (soorten titraties)

Als het optisch moet zijn...

Maak een basische oplossing met meerdere indicatoren; bij voorkeur met omslagpunten rond pH 10, 7, 3. Kies de kleuren zo uit dat de oplossing onder de 3 bijvoorbeeld rood is, tussen 3 en 7 geel, tussen 7 en 10 paars en boven de 10 rood. Of iets anders, ligt aan welke indicatoren je hebt.

Maak de oplossing flink basisch met wat NaOH. Doe er dan een stukje droogijs (CO2 (s) ) in, en langzaam zal de pH zakken en de kleur ook langzaam.

Ik zal even kijken of ik een lijstje heb van geschikte indicatoren.

Als hij zuur is, dus onder het omslagpunt van de laagste pH, kan je weer een flinke scheut NaOH-oplossing erbij doen, en dan begin je weer van voren af aan.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Open dag (soorten titraties)

Of je gooit er een mik zuur bij zodat eerst de koolzuur weer uiteen valt, en het zaakje weer basischer wordt :oops:

Berichten: 497

Re: Open dag (soorten titraties)

Met zuur/base-indicatorproeven kan ik het volgende aanraden:

Water met broomthymolblauw en fenolfthalein wordt aangezuurd: blauw --> geel.

Vervolgens wordt er een mik NaOH bij gedaan: Het kleurt naar paars, en vervolgens gaat de kleur weer terug naar blauw.

Een andere demonstratieproef die ik heb bedacht is het volgende:

Bij water met indicatoren (broomthymolblauw en fenolfthalein zijn ok) en met zeep wordt een stukje calcium gedaan: er ontstaan bellen/schuim, de kleur slaat om, een witte stof slaat neer.

Het schuim kan worden aangestoken.

Wordt er door de oplossing geblazen met een rietje, dan slaat er nog veel meer spul neer.

De pH stijgt weer en de kleur van de indicatoren slaat weer om.

Wordt bij dit laatste product een mik zuur gedaan, komt er weer een kleurwisseling en een hoop bellen/schuim.

Dit heb ik nog niet uitgetest, maar lijkt me een aardig experiment.

Reageer