Springen naar inhoud

HBr en HI

• Log in om te kunnen reageren

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 maart 2007 - 00:51

waar verkrijg je deze zuren in oplossing voor de particulier?
dit is namelijk altijd handig om broom of joodzouten te maken.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

phj

phj

• >250 berichten
  • 497 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 maart 2007 - 09:42

Je kan geconcentreerd zwavelzuur op het bromide-/jodidezout schenken en het gas door gedestilleerd water laten borrelen.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 maart 2007 - 10:05

De zuren HBr en HI zijn niet zomaar voor particulieren te koop. Waarom zou je ze ook willen hebben? Neem verdund zwavelzuur en los daarin KBr of KI op en je hebt je oplossing van HBr of HI (met natuurlijk daarnaast ook nog de kalium en sulfaat ionen). Voor de meeste experimenten is dit prima bruikbaar. Als je jodiden of bromiden wilt, de zouten KI en KBr zijn eenvoudig te verkrijgen (via bijv. eBay, maar ook via www.hekserij.nl). Met deze zouten kun je dan weer verder experimenteren.

Maken van HBr en HI gaat niet op de manier zoals phj aangeeft.
Als je geconcentreerd zwavelzuur toevoegt aan KBr, dan ontstaat inderdaad HBr, maar je krijgt ook een behoorlijk sterke nevenreactie en er ontstaat ook broom en zwaveldioxide. Je gasmix is dus bruin/rood vanwege de gevormde broom. Als je deze gasmix door water leidt, dan wordt de oplossing kleurloos. Het broom en zwaveldioxide reageren in water met elkaar tot HBr en zwavelzuur. Je krijgt dan dus HBr met daarin een aanzienlijke hoeveelheid zwavelzuur.
Als je geconcentreerd zwavelzuur toevoegt aan KI, dan krijg je een vieze zwartbruine drab en een vreselijke geur. Vrijwel alle jodide wordt tot jood geoxideerd en het zwavelzuur wordt tot zwaveldioxide, zwavel en waterstofsulfide gereduceerd. Vandaar de stank en de vieze smurrie die achterblijft. Dit is GEEN goede manier om jood uit KI te maken, daarvoor is de reactie veel te smerig.

Wil je echt zuiver HBr en HI, gebruik dan geconcentreerd fosforzuur, voeg daar KBr of KI aan toe en verhit zachtjes. Het zuivere HBr of HI borrelt dan weg en kun je door water leiden.

Oplossingen van HBr kun je goed bewaren (zelf heb ik ca. 100 ml, azeotroop 48% HBr, heel lichtgeel), oplossingen van HI worden snel bruin aan de lucht en zijn moeilijk om goed te houden. Zuurstof uit de lucht oxideert het spul tot jood en water. HI heb ik om die reden niet, het bederft toch veel te snel.

Veranderd door woelen, 12 maart 2007 - 10:06

phj

phj

• >250 berichten
  • 497 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 maart 2007 - 15:30

Oeps, ik heb inderdaad wat over het hoofd gezien. 8-[
Niet denkende aan de redoxeigenschappen van bromide-/jodideionen en zwavelzuur heb ik aangenomen dat dit proces op dezelfde manier bewerkstelligd kon worden als dat ik HCl maak. :oops:
Cl- is echter een veel zwakkere reductor.
Ik hoop dat je nog leeft, want de troep die je, blijkens Woelen's post om je oren krijgt is niet al te gezond.

Deze spullen voegen niet veel toe aan je lab.
Ook met neerslagreacties kun je dit soort zouten isoleren.
Bovendien kun je ze oxideren en met metalen laten reageren als je echt niet uitkomt met neerslagreacties.

Chemistry Master

Chemistry Master

• >100 berichten
  • 219 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 maart 2007 - 21:52

Ik dacht dat HI inderdaad lastig te verkrijgen is. (heel misschien bij Labshop) Maar volgens mij wordt het ook gebruikt bij syntetiseren van bepaalde drugs en dat 't daarom lastig te verkrijgen is. Maar ik weet 't niet zeker!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures