Springen naar inhoud

probleem!

• Log in om te kunnen reageren

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 maart 2007 - 02:33

nadat ik eindelijk een bron had gevonden om dit zout te verkrijgen (voor de proef met kaiumjodide), bleek dat lood(II)acetaat 38,50 per 100g was !!!
nu is mijn vraag, is er iemand op de forum die mij een van deze tweeloodzouten kan leveren, voor en redelijk prijs?
of is iemand die nog een link heeft waar deze zouten aan particulieren wordt geleverd?

en ja ik weet van de giftigheid :oops:

en ik heb ook al gedacht aan lood in salpeterzuur oplossen, maar daar heb ik zuiver lood voor nodig wat opzich al redelijk duur wordt door verzendkosten, en dan moet ik gelijk een fles salpeterzuur aanschaffen die ook zo weer 13 euries kost. kortom, ik heb gewoon een klein potje (50g of zow) nodig van deze tof in best we zuivere vorm.

Veranderd door Jor, 12 maart 2007 - 02:38

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

scientist 1

scientist 1

• >250 berichten
  • 448 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 maart 2007 - 13:11

en ik heb ook al gedacht aan lood in salpeterzuur oplossen, maar daar heb ik zuiver lood voor nodig wat opzich al redelijk duur wordt door verzendkosten, en dan moet ik gelijk een fles salpeterzuur aanschaffen die ook zo weer 13 euries kost. kortom, ik heb gewoon een klein potje (50g of zow) nodig van deze tof in best we zuivere vorm.

Neem maar gewoon dakwerkerslood. Het bevat onzuiverheden maar is toch prima te gebruiken in experimenten. Je kunt het wel zuiveren door te herkristalliseren (oplossen in kokend water, afkoelen en filteren) of oplossen in water en er dan aceton aan toevoegen. Door de aceton slaan er kleine kristalletjes neer die je er dan uit filtreert.

Vergeet niet dat als je Pb oplost in HNO3 dat er NO2 vrijkomt. Om het oplossen te versnellen kun je de oplossing verwarmen. Het oplossen van Pb in geconcentreerd HNO3 zal bemoeilijkt worden door passivatie. Daarom kun je beter niet te geconcentreerd HNO3 gebruiken.

Veranderd door scientist 1, 12 maart 2007 - 13:20

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 maart 2007 - 16:14

hmm. tja ik kan het proberen maar dan nog moet ik HNO3 gaan aanschaffen die ik voorlopid nog even niet nodig heb. waar ik eigenlijk op doel: is er iemand die nog wat lood-acetaat/nitraat heeft best goedkoop of heeft hier een bron voor?

# Moderatoropmerking
Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub, ik heb je dat al eerder gevraagd....

Veranderd door Beryllium, 12 maart 2007 - 17:01

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 maart 2007 - 20:01

De Romeinen hadden een goede manier om loodacetaat te maken: wijn bewaren in loden potten..... Sommige mensen hebben de theorie dat het Romeinse rijk aan loodvergiftiging ten onder gegaan is.

G.i.B.

G.i.B.

• >250 berichten
  • 387 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 maart 2007 - 21:08

is er iemand die nog wat lood-acetaat/nitraat heeft best goedkoop of heeft hier een bron voor?

Ik denk dat je weinig kans hebt,om het goedkoop te krijgen.

Koop gewoon salpeterzuur en ga herkristalliseren. het salpeterzuur is toch een belangrijke aanwinst voor je verzameling.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 maart 2007 - 00:04

Bovendien, zuiver lood is helemaal niet heel duur. Die link op eBay die ik gaf (van our-housecat) is echt heel goedkoop en verzenden van een stukje lood van 100 gram of zo kost maar 2 of 3 euro of zo).

Nog een optie:

http://www.emovendo....&cat=276&page=1

Verzending kost ook ca. $5, dan heb je voor EUR 8 inclusief porto mooi fijn verdeeld lood in huis van zeer grote zuiverheid. Dit heb ik ook gedaan, tegelijk heb ik hier ook nog wat andere zeer zuivere elementen gekocht. Dit fijn verdeelde lood lost lekker snel op in salpeterzuur en je krijgt er mooie zuivere oplossingen van loodnitraat van (met wat restzuur, maar dat is niet erg, het is zelfs wel prettig, omdat het hydrolyse tegengaat).

Loodnitraat of loodacetaat zijn als chemische stof erg duur en daarom zou ik het gewoon zelf maken. Het nitraat is dan de eenvoudigste weg. Zo heb ik het ook gedaan. Wat is er op tegen om zoiets te doen?

Als ik een betaalbare bron had om loodzouten te kopen, dan zou ik die zeker wel willen delen, maar ik ben echt bang dat het moeilijk zal worden. Probleem is dat in het gewone huishouden deze zouten niet worden gebruikt en ook in hobbies/kunst e.d. worden loodzouten weinig toegepast en dan blijft alleen het gebruik als lab-chem over en dan wordt het duur.

Veranderd door woelen, 14 maart 2007 - 00:07

mrdrokz

mrdrokz

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 maart 2007 - 20:39

uhm probeer eens een loodzout met een ethanoaatzout op te lossen in demi water en dan de neerslag er uit filteren en het water indampen, op deze manier zou je loodethanoaat kunnen verkrijgen, ik weet niet precies welk zout omdat ik de binas even niet bij de hand heb ik vermoed iets in de zin van calciumethanoaat en loodcarbonaat ik weet niet zo snel of loodcarbonaat goed oplost in water

mvgr. Ernst aka Drokz

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 maart 2007 - 22:29

Loodcarbonaat lost zeer slecht op in water. Deze door jou beschreven methode is niet echt een succes.

mrdrokz

mrdrokz

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2007 - 18:42

mijn excuses zoals ik al zei had ik de binas niet bij de hand, mischien heeft het met,calciumethanoaat(matig oplosbaar in water) en loodfluoride(ook matig)meer kans op slagen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 maart 2007 - 20:25

Volgens mij maakt het niet uit of loodcarbonaat goed oplost. Je hebt er alleen een sterk zuur bij nodig. Het voordeel is wel dat alle carbonaat verdwijnt als water en CO2. Alleen lood(zuurrest) is dan nog aanwezig.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2007 - 23:17

Ook de methode van FsWd werkt lang niet altijd voor veel carbonaten. Zo lossen veel carbonaten maar matig op in veel zuren, simpelweg omdat ze zo extreem onoplosbaar zijn. Vooral veel zware metaal carbonaten lossen maar erg moeizaam op, zelfs in vrij sterk zuur als HCl, laat staan in azijn.

Nog een praktisch probleem, hoe kom je aan loodcarbonaat? Dat is volgens mij niet veel gemakkelijker te vinden dan loodacetaat of loodnitraat.

Nee, de enige manier om echt aan loodzouten te komen is oplossen van lood in salpeterzuur, of evt. gewoon kopen, maar dan betaal je wel erg veel (te veel naar mijn idee).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures