[scheikunde] vraag over chemische naamgeving

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] vraag over chemische naamgeving

Gegroet beste mensen van het chemieforum. ik heb een klein vraagje. ik heb zeer binnenkort een proefwerk over chemische naamgeving (alkanen, alcoholen, alkenen, etc etc) en over het maken van de stuctuurformules hierbij. Het maken van de structuurformules snap ik helemaal, geen probleem, simpel. De chemische naamgeving gaat ook prima, maar er is voor mij nog één onduidelijkheid. het meeste kom ik wel uit, behalve als ik een groep aan de alkenen moet koppelen. ik geef een voorbeeld:

buteen + alcoholgroep, de dubbele binding begint bij de 1e C en de alcohol zit aan de 2e C vast.

Maar, wat word nu de naam hierbij?

Word dat: 2-hydroxy-1-buteen

of word dat: 1-buteen-2-ol

ik heb geen idee welke van de 2 dit word. kan iemand mij dat vertellen?

ik heb evt nog een voorbeeld:

buteen + amino, de dubbele binding begint bij de 1e C en de aminogroep zit aan de 2e C vast.

word de naam dan: 2-amino-1-buteen

of: 1-buteen-2-amine

ik weet dat als het een alkaan zou zijn, dus butaan, en er zou dus geen sprake zijn van die dubbele binding, dan zou het butaan-2-amine worden... maar moet ik dan dus alkenen gelijk behandelen met alkanen?

ik hoop dat iemand mij kan helpen met dit probleem, ik zou het erg op prijs stellen. Groeten!

Kees van Gelder

Atheneum 5

(ps: ik ben net nieuw hier, aangenaam)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] vraag over chemische naamgeving

Welkom op het chemieforum!

Bij alcoholen en amines hebben deze functionele groepen een hogere prioriteit dan de tweevoudige binding en worden dus als stamnaam gebruikt. Dus: 1-buteen-2-ol en 1-buteen-2-amine.

De andere twee benamingen zijn zeker niet fout omdat deze ook eenduidig de struktuur weergeven, maar officieel gebruik je de bovenstaande namen.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] vraag over chemische naamgeving

bedankt voor je reactie! daar heb ik zeker wat aan! het staat echt nergens in mijn boek aangegeven... in ieder geval hartstikke bedankt! ik mijn binas kon ik het ook al niet vinden...

Berichten: 3

Re: [scheikunde] vraag over chemische naamgeving

inmiddels heb ik mijn scheikunde toets voltooid en hij ging perfect! bedankt nog voor je hulp, ik heb het zeker meerdere malen gebruikt. als ik geen 9 heb dan weet ik het niet meer!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] vraag over chemische naamgeving

Mooi! Afbeelding

Reageer