profielwerkstuk

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 840

profielwerkstuk

ok we moeten bijna gaan beslissen welk onderwerp/onderzoek we voor ons scheikunde werkstuk gaan doen.

nou zijn er een paar proeven die ik er graag in zou willen uitvoeren en laten zien, zoals reacties van metalen met zuren, maar ook vind ik de neerslagreacties zoals die van loodjodide wel leuk en natuurlijk zuur-base reacties. er is wel een nadeel: dit zijn 3 verschillende takken van de anorganische chemie, dus het zijn meerder onderwerpen. weten jullie misschien een onderwerp, die je redelijk goed ka uitleggen, niet teeeeeeee lang, en waar elk van deze 3 aspecten (neerslag-zuur/base-redox) in verwerkt kunnen worden?

of heeft iemnd een ander alternatief, waar erg mooie experinten mee te maken zijn? het moet sowieso in een van deze 3 categorien zitten. (ik heb nl. niks met organische chemie). en zo ja, mag ik een leuk voorbeeld van een uitgbreid onderzoek?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: profielwerkstuk

Nou, je zult ze allemaal kwijtkunnen onder het kopje analytische chemie.

Berichten: 840

Re: profielwerkstuk

en de belangrijkste subonderwerpen van analytische chemie zijn de 3 door mij genoemde onderwrpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: profielwerkstuk

Nou dat niet direct: ik zou reacties van metalen met zuren plaatsen onder monstervoorbereiding, en neerslagreacties zoals die van loodjodide en zuur-base reacties als metingen.

Wat je ook kunt doen is een paar analyses van top tot teen uitwerken als voorbeelden: ijzerbepaling in ijzer(III)erts, bepaling van carbonaat in mergel, bepaling van de hardheid van drinkwater.

Wat je daarin kan verwachten:

- destructie van het ijzererts tot ijzersulfaat met kaliumpyrosulfaat en dit meten op een atoomabsorptiespectrometer

- mergel oplossen in zwavelzuur en dit terugtitreren met een base

- een complexometrische titratie met EDTA en erioT-zwart als complexvormer voor de waterhardheid.

Ik denk dat je daar wel minimaal 15 pagina's mee volkrijgt als je alles flink uitwerkt.

Berichten: 840

Re: profielwerkstuk

hmm, dat lijkt me best interressant. ik ga er eve over denken, iemand nog andere suggesties?

Reageer