klok op water

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 7

klok op water

hallo

ik heb pas een klokje gekocht die op water+zout loopt.

ze zeggen overal dat ie op water loopt maar er moet ook zout bij, maar andere

dranken kunnen ook zoals fruitsap cola enz.

in de compartimenten(het zijn er 4) zitten ook 2 metalen staafjes.

maar er staat nergens hoe het werkt en daar ben ik nou juist zo benieuwd naar.

weet iemand dit?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: klok op water

Wat er gebeurt is een simpele redoxreactie. Ik weet niet precies hoe die in stand komt in jou klok.

Ik kan me niet voorstellen dat dat onedele metalen zijn, anders kun je de klok na en paar keer weggooien.

Maar als het edele metalen zijn zoals platina, kun je niet zo gauw een logische reactie opstellen.

De enige gok die ik kan maken is dat een onedel metaal als anode gebruikt wordt en waar dus zooi op neerslaat die ontstaat uit de ionen die in de zoutoplossing zitten.

Berichten: 219

Re: klok op water

Op school hadden we wel een klok op een citrusvrucht (sinasappel, citroen of evt. een aardappel). Die had als ik 't goed zeg 'n elektrode van Zn en de ander van Cu. Die stak je beide in 1 vrucht. Vervolgens was er ook 1 draad die de vruhcten onderling verbond. Die draad waarmee je beide vruchten verbind heeft ook 1 Zn aansluiting en 1 Cu. Die Zn aansluiting van die doorverbind draad stak je bij de Cu aansluiting aan de klok, de Cu van de doorverbind draad bij de Zn van de klokaansluitdraad. Op zo'n manier ging hij dan lopen.

(ik hoop dat je je er een voorstelling van kan maken)

Berichten: 1.379

Re: klok op water

Kortom, Emuuuh heeft een batterijklokje gekocht dat zowel op goede als op slechte batterijen kan werken.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 7

Re: klok op water

idd een klok oid op citroen ofso ken ik wel ook wel is zelf gemaakt.

Berichten: 7

Re: klok op water

Kortom, Emuuuh heeft een batterijklokje gekocht dat zowel op goede als op slechte batterijen kan werken.
er zitten echt geen batterijen in :oops:

dus nog andere mogelijkheden?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: klok op water

er zitten echt geen batterijen in


De batterij bestaat uit de twee metalen staafjes in de vier compartimentjes, en de toe te voegen vloeistof.... :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: klok op water


Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: klok op water

Het is gewoon een zinkbatterij wat erin zit, al is het een heel inefficiente... zink op en het ding kun je weggooien.

Bron: http://www.intelliot.com/blog/archives/200...-powered-clock/ 2e quote.

Berichten: 3.145

Re: klok op water

Inderdaad, die klok heeft niet het eeuwige leven. Er zit een metaal-koppel in (ik kan me voorstellen zink/koper) en als het onedele metaal is opgebruikt, dan is het einde oefening. Aangezien zo'n klokje maar heel weinig stroom trekt, kan hij best een hele tijd mee hoor, maar het blijft wel een beetje volksverlakkerij. Een klok die alleen op water werkt moet nog uitgevonden worden (misschien wel met koude kernfusie :oops: ).

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: klok op water

Koude kernfusie? 2H2O -> He + O2 + veel energie..... :oops:

Reageer