Oplosbaarheid dikoper-hexacyanoferraat(II)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Oplosbaarheid dikoper-hexacyanoferraat(II)

In mijn nota's kwalitatieve analyse kwam ik hetvolgende tegen: Cu2Fe(CN)6 is oplosbaar in sterke zuren, maar slaat neer in een oplossing van een zwak zuur. Op de vorige pagina stond iets ook al iets dergelijks maar dan voor lood(II)chromaat. Dat kan ik nog begrijpen aangezien een deel van de chromaationen in de evenwichtsreactie:

<center>Pb2+ + CrO42- <=> PbCrO4,</center>

mee aanleiding zullen geven tot de vorming van het zwakke zuur chroomzuur, waarvan het evenwicht van onderstaande reactie naar rechts verschoven is:

<center>2H+ + CrO42- <=> H2CrO4.</center>

Hierbij zijn de oxoniumionen afkomstig van de ionisatie van een sterk zuur. Uiteraard verloopt de vorming van het polyprotische chroomzuur iets minder eenvoudig dan deze ene reactie. Mijn vraag: klopt mijn conclusie i.v.m. de oplosbaarheid van lood(II)chromaat en hoe zit het dan met Cu2Fe(CN)6? Waar werken de oxoniumionen daar op in?

Berichten: 497

Re: Oplosbaarheid dikoper-hexacyanoferraat(II)

Verassing: H2CrO4 bestaat in feite niet.

Wat er gebeurt bij het aanzuren is dat het zogenaamde chromaatevenwicht in actie komt:

2CrO42- + 2H+ <--> Cr2O72- + H2O.

Dichromaten zijn doorgaans beter oplosbaar dan chromaten, ik geloof dat ook met lood dit het geval is.

Berichten: 2

Re: Oplosbaarheid dikoper-hexacyanoferraat(II)

Dus bij het toevoegen van HCl gebeurt ongeveer dit:

<center>HCl --> H+ + Cl-,</center>

verschuift naar rechts: <center>2CrO42- + 2H+ <=> Cr2O72- + H2O,</center>

verschuift naar links: <center>Pb2+ + CrO42- <=> PbCrO4,</center>

waardoor lood(II)chromaat meer in oplossing gaat en er meer Pb2+-ionen gevormd worden. Die botsen natuurlijk ook met Cr2O72-, maar aangezien dichromaten beter oplosbaar zijn vormt dit geen probleem. Zit ik nu juist?

Ergens las ik dat indien het anion van een slecht oplosbaar zout hydrolyse ondergaat, de pH een invloed zal hebben op de oplosbaarheid. Ik begrijp dat wel, maar snap niet welke reactie dikoper-hexacyanoferraat(II) met H+, OH- of H2O kan ondergaan. Google kan me ook niet helpen...

In ieder geval bedankt voor de reactie!

Berichten: 3.145

Re: Oplosbaarheid dikoper-hexacyanoferraat(II)

PbCrO4 is wel dusdanig slecht oplosbaar, dat het laatste evenwicht zeer sterk naar rechts wordt getrokken. De rest doet er dan eigenlijk niet meer toe. In principe heeft phj wel gelijk, maar in de praktijk slaat gewoon altijd PbCrO4 neer. Zelfs als je een oplossing van een loodzout met aangezuurde dichromaat oplossing samenbrengt krijg je neerslag van PbCrO4.

Reageer