verschil biotech en moleculair

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 660

verschil biotech en moleculair

kan iemand mij vertellen wat nu eigenlijk het verschil is in biotechnologie en moleculaire research. ik vind dit allebei interessante richtingen maar ik vraag me af wat nu het verschil tussen beide is. ik weet dat biotechnologie ook nog biochemie en fermentatie erbij heeft. maar stel dat ik nu werk zoek in de biotechnologie of in de moleculaire research waar zit dan het verschil in waarin verschillend het werkveld.

Berichten: 740

Re: verschil biotech en moleculair

Moleculaire biologie is meer gericht op genetica e.d. zoals DNA technieken (kloneren, micro array). Biotech is naar mijn idee meer gericht op fermentatie, opschalen van antistoffen en andere producten.

Berichten: 660

Re: verschil biotech en moleculair

dat ik weet kun je bij ons op school biotechnologie volgen je krijgt alle vakken van moleculair met fermentatie en biochemie erbij. bij ons zijn er drie richtingen:

- fermentatie

- biochemie

- genetica

genetica houd ook in het transformeren van dna dus in principe zit je dan ook in de moleculaire biologie .. maar als ik nou ga werken wat is dan het verschil als ik nou bij biotechnologie de genetica kant kies (die spreekt mij het meeste aan) dat is vooral het lastige deel.

Berichten: 740

Re: verschil biotech en moleculair

Naar mijn idee maakt de richting niet uit, je kan bij veel beroepen terecht met beide richtingen.

Het werk zelf kan genetisch zijn als je veel met DNA technieken werkt (onderzoek binnen universiteiten) of biotechnologisch als je op grotere schaal werkt met eiwitten, zoals antistoffen (denk aan bedrijven zoals centocor, organon en crucell)

Reageer