Problemen in de tuin

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 76

Problemen in de tuin

Ik heb een probleem, ik moet stage lopen voor mijn opleiding, in de tuinbouw. Nu moet ik kaliumnitraat gebruiken om de planten te mesten. De kaliumnitraat moeten we zelf gaan maken als opdracht, want als je ergens komt en de kaliumnitraat is op zou dat ook moeten. Ik heb gehoord dat in mest ook Kaliumnitraat zit, en dat je die met een emmer met gaatjes en daaronder een doek eruit kunt halen, door er kokend water over heen te gooien (over de mest in de emmer). in de doek kwam dan kaliumnitraat. Wat ik alleen dan nog niet weet is:



wat voor soort mest moet ik gebruiken?


ik gebruik het dus voor mijn tuinbouw opleiding Afbeelding en niet voor gevaarlijke doeleinden, zoals het maken van buskruit enzo, dat is echt gevaarlijk als je dat doet. Wie kan mij helpen

Berichten: 387

Re: Problemen in de tuin

Goed geprobeerd, maar we geloven er niets van !!!!!!!

Chem lvl 4 ???, je maakt een verdachte fout, waardoor ik zou zeggen chem lvl 1 !!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Problemen in de tuin

Volgens mij groeien je planten niet alleen maar op kaliumnitraat, maar hebben ze wel meer voedingsstoffen nodig.

Dus waarom zou je uit uitgebalanceerde mest de kaliumnitraat halen om dat als minder uitgebalanceerde voeding te gebruiken?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.399

Re: Problemen in de tuin

Precies, doe de mest bij het plantje en klaaaaaarrrrrrr

Gebruikersavatar
Berichten: 76

Re: Problemen in de tuin

ik zit op MBO daarom heb ik level 4, niet dat ik zo heel veel scheikunde kennis heb. kaliumnitraat is een stof die planten af en toe alleen nodig hebben, omdat in mest vaak ook teveel andere stoffen zitten, vandaar

Berichten: 387

Re: Problemen in de tuin

Kan je geen klasgenoot bellen ???

Gebruikersavatar
Berichten: 76

Re: Problemen in de tuin

Dat is het juist, ik sta met mijn klasgenoten (ik zeg liever medestudenten) voor een vraagstuk. zij weten het ook niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Problemen in de tuin

Wanneer je de door jou beschreven behandeling van mest zou gebruiken dan krijg je volgens mij geen zuiver kaliumnitraat. Waarschijnlijk zit het er wel in, maar als mengsel met verschillende andere stoffen.

Wanneer je geen kalium nitraat hebt om te bemesten, maar wel koeien- of paardenmest, dan bemest je toch gewoon met de mest zèlf zonder deze in de componenten te scheiden. Dat doe ik ook met paardenmest en mijn plantjes groeien prima in de tuin :oops:

.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Problemen in de tuin

Ben je er zeker van dat dit: http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?...l=kaliumnitraat

niet jou topic is? :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 76

Re: Problemen in de tuin

Het is inderdaad logisch dat je gewoon mest op de plantjes gooit, maar in de grond kan ook teveel aan een stof zitten en te weinig van een ander. weet u mischien dan een andere manier om geconcentreerd (80 procent in ieder geval) kaliumnitraat uit organische mest te krijgen?

Berichten: 387

Re: Problemen in de tuin

hou maar op, je maakt meerdere fouten, je krijgt zo geen informatie !!

Gebruikersavatar
Berichten: 76

Re: Problemen in de tuin

aargh ik wordt een beetje gefrustreerd Afbeelding 8-[ . Ik heb een vraagstuk met een paar vrienden en na tien communicatie uitwisselingen wordt er ineens gezegd dat ik alles fout doe aarg :oops: zeg dan in ieder geval wat ik fout doe op meerdere fronten

Berichten: 915

Re: Problemen in de tuin

Je hebt vast wel een begeleidende leerkracht die je graag met woord en daad zal bijstaan.

K + N + 3O -->KNO3

Nu nog aan kalium en atomaire stikstof en zuurstof geraken.

Berichten: 387

Re: Problemen in de tuin

:oops: LOL 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Problemen in de tuin

Ik heb hier zelf nooit iets over gelezen, laat staan zelf gedaan. Misschien werkt de door jouw beschreven methode wel prima hoor, maar het lijkt mij dat er te veel andere zouten in mest zitten om in één stap redelijk zuiver kaliumnitraat te verkrijgen.

Het soort mest lijkt mij niet uit te maken al is het misschien wel van invloed op de kwaliteit van je product. Maar dat zal je proefondervindelijk moeten uitmaken. Ik zou in ieder geval wel mest van herbivoren gebruiken, dat stinkt een stuk minder.

sterkte...

Gesloten