bufferformule

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 180

bufferformule

pH= pkz + log/[Z]



Ik vroeg mij af als je in de bufferformule. De initiële concentratie of die bij evenwicht moet nemen van het zuur en de base. In mijn cursus stond de initiële. Maar ik betwijfel dit.

Codex

Berichten: 774

Re: bufferformule

ik denk niet bij evenwicht want als je bv een titratie doet van een zuur en een base, is de reactie voor 99% of meer aflopend.

Berichten: 387

Re: bufferformule

Je moet de initiele concentratie gebruiken.

Een buffer kan een verdunning tot maximaal 10x het orginele volume aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: bufferformule

Eh, volgens mij de eindconcentraties. De pH van je oplossing-in-evenwicht wordt nl. niet bepaald door de individuele concentraties van voor samenvoegen, maar door de concentraties op evenwicht!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: bufferformule

Als je een buffer maakt door een zuur en de geconjugeerde base te mengen, doet het er niet toe omdat er geen reactie optreedt. De evenwichtsconcentratie is gelijk aan de uitgangsconcentraties vlak na het mengen.

Re: bufferformule

Fosfaatbuffers laat ik minimaal 2 uur stabiliseren voordat de pH gemeten wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: bufferformule

Als je een buffer maakt door een zuur en de geconjugeerde base te mengen, doet het er niet toe omdat er geen reactie optreedt. De evenwichtsconcentratie is gelijk aan de uitgangsconcentraties vlak na het mengen.
Daar heb je gelijk in. Maar dat is niet per definitie het uitgangspunt.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: bufferformule

Als je een buffer maakt door een zuur en de geconjugeerde base te mengen, doet het er niet toe omdat er geen reactie optreedt. De evenwichtsconcentratie is gelijk aan de uitgangsconcentraties vlak na het mengen.


Er treedt volgens mij altijd een reactie op, al was het alleen maar

H3O+ + OH- <---> 2H2O

of het afstaan van protonen door het zuur of het opnemen van protonen door de geconjugeerde base, alles bedoeld om naar een evenwichtsituatie te gaan.

Berichten: 129

Re: bufferformule

in de buffervergelijking van henderson-hasselbalch moeten normaal de concentraties bij evenwicht staan. met vrij goede benadering mag je de beginconcentraties gebruiken.

Reageer